تبیان، دستیار زندگی
براساس یك پژوهش: استفاده از مربیان كارآمد خارجی برای موفقیت فوتبال ایران اجتناب ناپذیر است نتایج یك پژوهش حاكی از آن است كه در شرایط كنونی استفاده از مربیان خارجی توانا و كارآمد برای توسعه و موفقیت فوتبال ایران امری اجتناب ن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مربی خارجی برای بزرگسالان مفیدتر است

براساس یك پژوهش:
استفاده از مربیان كارآمد خارجی برای موفقیت فوتبال ایران اجتناب ناپذیر است


نتایج یك پژوهش حاكی از آن است كه در شرایط كنونی استفاده از مربیان خارجی توانا و كارآمد برای توسعه و موفقیت فوتبال ایران امری اجتناب ناپذیر است.

دكتر افضل‌پور، استاد دانشگاه بیرجند در تحقیقی كه به «ارزشیابی عملكرد كلی، ضرورت و نحوه استفاده از مربیان خارجی در فوتبال ملی و باشگاهی ایران» پرداخته، در عین حال می‌افزاید: به دلیل شرایط و عوامل خاص حاكم بر فوتبال كشور ، قرار دادن مربیان داخلی شایسته در كادر مربیان و استفاده از تجارب آنان در هدایت تیم‌ها به ویژه تیم ملی بزرگسالان، بسیار ضروری و كمك‌كننده است.

در این تحقیق برای جمع آوری اطلاعات لازم از دو روش پرسشنامه و مصاحبه استفاده شد كه در آن 340 نفر از مربیان، بازیكنان، مدیران، مدرسان دانشگاه، داوران، روزنامه‌نگاران، خبرنگاران و در نهایت علاقه‌مندان فوتبال در تحقیق شركت كردند.

نتایج این تحقیق نشان داد كه عملكرد مربیان خارجی تیم‌های باشگاهی كشور در مجموع بهتر از مربیان خارجی تیم‌های ملی بوده است.

همچنین نتایج مقام مقایسه مربیان خارجی تیم‌های ملی نشان داد كه وجود مربیان خارجی برای تیم ملی بزرگسالان مفیدتر از سایر رده‌ها (امید ، جوانان، و نوجوانان) بوده ضمن آن كه در رده تیم‌های ملی جوانان و نوجوانان از كمترین مربیان خارجی استفاده شده و كمترین اثر بخشی حاصل شده است.

بر اساس نتایج این پژوهش، درباره ضرورت استخدام مربی خارجی برای فوتبال ایران به ترتیب تیمهای نوجوانان، جوانان، باشگاهی ، امید و در نهایت تیم ملی بزرگسالان در اولویت قرار گرفت.

گفتنی است، معیارهای انتخاب مربیان خارجی از نظر شركت كنندگان در تحقیق به ترتیب اولویت سابقه مربیگری، ملیت، فرهنگ و سنن، حقوق دریافتی، سابقه قهرمانی و زبان اصلی است. از سوی دیگر، نتایج نحوه استفاده از مربیان خارجی بیانگر آن است كه به كارگیری آنان به ترتیب در نقش آموزش و یا تمرین دهنده تیم‌های فوتبال، تئوریسین، مشاور در برنامه‌ریزی ، بدن ساز و سرمربی برای تیم‌های فوتبال كشور مؤثرتر خواهد بود.