تبیان، دستیار زندگی
شاید شنیده باشید که از هفته گذشته دنباله‌دار جدیدی در آسمان ظاهر شده که نام کامل آن McNaught 2009 R1 است. این دنباله‌دار که توسط رابرت مک‌نات در نیمه دوم مهرماه سال گذشته کشف شده، هم‌اکنون در صورت‌فلکی برساووش واقع است و از قدر 5 می‌درخشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنباله دار این شبهای آسمان

شاید شنیده باشید که از هفته گذشته دنباله‌دار جدیدی در آسمان ظاهر شده که نام کامل آن McNaught 2009 R1 است. این دنباله‌دار که توسط رابرت مک‌نات در نیمه دوم مهرماه سال گذشته کشف شده، هم‌اکنون در صورت‌فلکی برساووش واقع است.

انتظار می‌رود که این دنباله‌دار در روزهای 25 و 26 خردادماه به فاصله 1.13 واحد نجومی از زمین برسد و از آن‌جا که نزدیک‌ترین فاصله به زمین را پیدا می‌کند، به درخشان‌ترین حالت خود نیز برسد. این دنباله‌دار اولین بار است به نزدیکی خورشید می‌رسد و به همین دلیل نمی‌توان درخشندگی آن را به دقت پیش‌بینی کرد؛ اما پیش‌بینی می‌شود حداقل به قدر 2 برسد و هم‌اندازه پرنورترین ستارگان صورت‌فلکی دب‌اکبر ظاهر شود. شاید حتی بتوان این دنباله‌دار را از داخل شهر نیز مشاهده کرد.

زیر،دنباله‌دار مک‌نات 2009 آر-1 را در تصویری که با نوردهی بلندمدت بدست آمده، نشان میدهد

دنباله‌دارها معمولا به اسم کاشفان آن‌ها نام‌گذاری می‌شوند و به همین دلیل، بسیار معمول است که دنباله‌دارهای متعددی دارای اسامی مشترکی باشند. به همین دلیل، پس از نام کاشف، شماره سال کشف، ماه کشف بر اساس فهرست الفبای انگلیسی و شماره دنباله‌دار ثبت می‌شود.

دنباله‌داری که هم‌اکنون در آسمان می‌درخشد، دنباله‌دار McNaught 2009 R1 است، یعنی اولین دنباله‌داری که رابرت مک‌نات در نیمه دوم اکتبر 2009 / مهر 1388 کشف کرده است.

بعضی افراد بی‌توجه به اسم دنباله‌دار، تصور کرده این دنباله‌دار جدید همان دنباله‌دار McNaught 2006 P1 است که در اواخر 2006 و اوایل 2007 / آذر تا بهمن 1385 به درخشندگی زیادی رسید و جزو پرنورترین دنباله‌دارهای چهار دهه اخیر لقب گرفت. تصویر زیر، آن دنباله‌دار معروف را در آسمان غربی و پس از غروب خورشید نشان می دهد.

دنباله‌دار mcnaught 2006 p1

لازم به ذکر است که دنباله‌دار مک‌نات را می‌توان این روزها پیش از طلوع خورشید در افق شمال‌غربی مشاهده کرد.

برای اطلاع از آخرین وضعیت این دنباله دار به بحث «دنباله دار مکنات» در انجمن نجوم تبیان مراجعه کنید.

منبع: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر