تبیان، دستیار زندگی
واقعیتهای قانون مالیات ورزشكارن از زبان مسئولان امورمالیاتی: علی پروین ممنوع الخروج است؛ مالیات ندهد اموالش هم توقیف می‌شود باشگاهها به جهل مالیاتی خاتمه دهند در تمامی جوامع صاحبان حرف و مشاغل ضریبی از درآمدهای خود را به عن...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مالیات و ممنوع الخروج بودن پروین

واقعیتهای قانون مالیات ورزشكارن از زبان مسئولان امورمالیاتی:
علی پروین ممنوع الخروج است؛ مالیات ندهد اموالش هم توقیف می‌شود
باشگاهها به جهل مالیاتی خاتمه دهند


در تمامی جوامع صاحبان حرف و مشاغل ضریبی از درآمدهای خود را به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌كنند كه این موضوع در كشور ما نیز به صورت طبیعی در جریان است. امسال نیز این فرآیند به صورت جدی‌تری در مورد ورزشكاران در نظر گرفته شده است، این امر واكنش‌هایی را ایجاد كرده و حتی اعتراض برخی از مربیان و مدیران باشگاهها را نیز در پی داشته است.

ماجرا از آنجا آغاز شد كه بازیكنان فوتبال زمانی كه برای ثبت قرار داد به هیاتهای استان مراجعه می‌كردند متوجه می‌شدند كه ارائه‌ی برگه‌ی تسویه‌ی حساب مالیاتی برای ثبت قراردادشان الزامی است و این چنین كابوس پرداخت مالیاتی، به خصوص آن دسته از بازیكنانی را كه با قوانین مالیاتی آشنایی نداشتند را در بر گرفت.

محمد رضا بابایی رئیس امور مالیاتی ورزشكاران و محمد رضا قلی رئیس گروه مالیاتی ورزشكاران افرادی هستند كه به قول خودشان این روزها به حساب و كتاب درآمد بازیكنان مشغول هستند، بابایی و رضا قلی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ضمن تشریح فرآیند پرداخت مالیات ورزشكاران به برخی اعتراضات مطرح شده پاسخ گفتند كه شرح آن در پی می‌آید.

چرا ورزشكاران باید مالیات پرداخت كنند؟

این نخستین سوال خبرنگار ایسنا از رضا قلی بود كه وی نیز پاسخ داد: طبق ماده‌ی یك قانون مالیاتهای مستقیم هر شخصی حقیقی مقیم ایران نسبت به كلیه‌ی درآمدهایی كه در داخل یا خارج از كشور كسب می‌كند مشمول پرداخت مالیات است.

وی افزود: طبق بخشنامه‌ی 22 شهریور سال 82 از سوی رئیس سازمان امور مالیاتی كشور رسیدگی به مالیات شغلی بازیكنان به این سازمان واگذار شد و از آن زمان گروه ویژه‌ی مالیاتی ورزشكاران تشكیل شد و اداره‌ی كل مالیاتی استان تهران كار رسیدگی به پرونده‌ی مالیاتی تیم‌های تهرانی را آغاز كرد.

رضا قلی در پاسخ به این سوال كه چرا تاكنون بحث مالیات بازیكنان با جدیت فعلی پیگیری نمی‌شد پاسخ داد: رقم پایین قرار دادها و دعوتهای پراكنده بر اساس آدرس محل سكونت از جمله‌ی این دلایل بود اما با توجه به این كه در سالهای اخیر رقم قرار داد ورزشكاران رشد چشمگیری داشته است و طبق بخشنامه‌ی جدید رئیس سازمان امور مالیاتی، بازیكنان رشته‌های مختلف شاغل به حساب می‌آیند و مانند تمامی مشاغل و حرفه، مشمول پرداخت مالیات هستند.

**70 درصد جنجالی

وقتی كه رقم ضریب مالیاتی بازیكنان 70 درصد اعلام شد، عده‌ای تصور كردند كه این یعنی پرداخت 70 درصد از كل درآمد، موضوعی كه قابل قبول نبود اما رضا قلی این ضریب را چنین شرح می‌دهد: از مجموع 100 درصد كل قرار داد یك بازیكن 30 درصد آن به عنوان هزینه‌های جانبی و سختی كار معاف از مالیات قرار می‌گیرد و از 70 درصد باقی مانده نیز بین 10 درصد (سال 81) تا 35 درصد مالیات (سال 84) اخذ می‌شود.

وی برای تشریح بهتر مثالی می‌زند: اگر مبلع قرار داد یك بازیكن 100 میلیون تومان باشد، 30 میلیون تومان از آن معاف از مالیات بوده و 10 تا 35 درصد از 70 میلیون تومان باقی مانده مشمول مالیات می‌شود.

رئیس گروه مالیاتی ورزشكاران در مورد معافیت مالیاتی نیز به خبرنگار ایسنا گفت: ورزشكارانی كه اظهار نامه‌ی مالیاتی خود را تا تیر ماه هر سال ارائه دهند مشمول معافیتهای مالیاتی می‌شوند. ضمن آن كه قراردادهایی كه ضریب 70 درصد آنها 210 هزار تومان باشد شامل معافیت كامل می‌شود. یعنی قراردادهای تا 3 میلیون تومان در صورت ارائه‌ی اظهار نامه‌ی مالیاتی تا تیر ماه از پرداخت مالیات معاف است.

**تعیین ضریب با در نظر گرفتن تمامی جوانب

معترضان به ضریب 70 درصدی مالیاتی، موقتی و كوتاه بودن حرفه‌ی یك ورزشكار، احتمال مصدومیت و آسیب دیدگی منجر به از كار افتادگی و نبودن پشتوانه‌های مادی و معنوی پس از كناره گیری از ورزش را از جمله دلایل مخالفت خود با قوانین مالیاتی فعلی عنوان و خواستار كاهش ضریب مالیاتی هستند.

رئیس امور مالیاتی ورزشكاران در پاسخ این گروه به ایسنا می‌گوید: گروه ما نیز در مورد این موضوعات بحثهای زیادی داشته است و معتقدیم كه در كنار هر شغلی باید سختی كار و هزینه‌های جانبی نیز درنظر گرفته شود، كه معافیت 30 درصد از درآمد ورزشكاران از مالیات نیز دقیقا به همین دلیل است.

وی افزود: طبق قانون در صورت مصدومیت یك ورزشكار هزینه‌ی مصدومیت از مالیات كم می‌شود.

محمد رضا بابایی مصدومیت‌هایی را كه منجر به از كار افتادگی دائم ورزشكار شود را استثنا عنوان و تصریح كرد: در فوتبال تاكنون دو یا سه بازیكن مانند «خسرو پارسا» و «جواد منافی» دچارچنین اتفاقاتی شده‌اند اما در برابر آنها بیش از 150 بازیكن فوتبال وجود دارند كه از طریق این رشته‌ی ورزش مراحل ترقی و موفقیت مالی را طی كرده‌اند.

وی افزود: امكان بروز حوادث منجر به از كار افتادگی در هر شغلی وجود دارد و در این جا است كه باید تمامی مسائل در جای خود قرار داشته باشد و بازیكن مالیات دهنده از بیمه نیز برخوردار باشد.

بابایی خاطر نشان كرد: می‌توان آسیب دیدگی‌های جدی بازیكنان رااز طریق بیمه تكمیلی جبران كرد ضمن آنكه اگر بازیكنان به گونه‌ای با باشگاه قرارداد امضاء كنند كه بیمه‌ی حوادث و بیمه‌ی عمر در آن قید شود، حق بیمه‌ی آنها از مالیاتشان كم می‌شود.

**كتمان درآمدهای مالیاتی ودردسرهای آن

محمد رضا بابایی در مورد برخورد با اشخاصی كه درآمدهای مالیاتی خود را كتمان می‌كنند تاكید كرد: در چنین شرایطی به صورت مستقیم وارد عمل می‌شویم ودر صورتی كه به یقین برسیم مالیات اخذ شده كمتر از حد واقعی درآمد شخصی بوده است، آن وقت مالیات واقعی با احتساب جریمه‌ی آن گرفته می‌شود.

وی در ادامه تصریح كرد: از فدراسیون و هیاتهای فوتبال استانها در خواست كرده‌ایم تا اصل قرار داد بازیكنان را برای ما ارسال كنند و با استفاده از مطالعات، شنیده‌ها و مقایسه با بازیكنان هم سطح سعی می‌كنیم تا در مورد درآمد یك بازیكن به مبلغی نزدیك به واقعیت برسیم و با تطبیق آن با قرار داد به صوری یا واقعی بودن آن پی می‌بریم.

وی تصریح كرد: نكته‌ی مهم این است كه قرار دادها به دست ما برسد و در مورد مبلغ حتی در صورتی كه نزدیك به واقعیت نیز باشد مشكلی وجود ندارد ضمن آن كه برای مواردی چون خود اظهاری مالیاتی، تشویق‌ها و معافیت‌هایی نیز در نظر گرفته شده است، همچنین در صورتی كه هر یك از بازیكنان به رقم مالیات خود اعتراض داشته باشند از طریق تعدیل توسط ممیز كل یا كمیسیون حل اختلاف می‌توانند به رقم واقعی دست یابند.

**علی پروین ممنوع الخروج است

بی تردید قوانین مالیاتی شامل حال تمامی اشخاصی می‌شود حتی اگر علی پروین باشد.

رئیس امور مالیاتی ورزشكاران با تاكید بر این مطلب به خبرنگار ایسنا گفت: علی پروین به دلیل بدهی‌های گذشته در سالهای 79، 80 و 81 و به خصوص بدهی های دوره‌ی مدیریتی اكبر غمخوار در كمیسیون مالیاتی حضور پیدا كرد و حتی توافق‌هایی نیز برای پرداخت صورت گرفت.

بابایی افزود: مالیات پرونده‌های قطعیت یافته در كمیسیون باید ظرف یازده روز پرداخت شود كه با توجه به خودداری پروین این پرونده به اداره‌ی وصول اجرا رفت و از آنجا كه وی تاكنون به این اداره مراجعه نكرده است، ممنوع الخروج شده و این موضوع حتی می‌تواند به توقیف اموال نیز منتهی شود.

وی افزود: با توجه به شرایط مالیاتی امكان ثبت و صدور كارت مربیگری AFC نیز برای پروین وجود ندارد و وی نمی‌تواند در فوتبال كشور مربیگری كند.

بابایی تصریح كرد: تاخیر پروین در پرداخت مالیات سبب شده است تا میزان جریمه‌هایش از اصل مبلغ مالیاتی بیشتر شود.

**لژیونرها از مالیات معاف هستند

بابایی در مورد وضعیت بازیكنان ملی پوش و بازیكنان خارجی حاضر در لیگ كشورمان نیز تصریح كرد: هیچ تفاوتی میان آنان با بقیه ی بازیكنان وجود ندارد و پس از محاسبه‌ی دریافتی‌شان مالیاتشان را پرداخت می‌كنند.

در ادامه رئیس گروه مالیاتی ورزشكاران به خبرنگار ایسنا خاطر نشان كرد كه لژیونرها از پرداخت مالیات معاف هستند.

رضا قلی افزود: لژیونها به دلیل آنكه در كشور محل حضور خود مالیات پرداخت می‌كنند و از طرفی به نوعی صادرات كشورمان به حساب می‌آیند و صادرات نیز از مالیات معاف هستند، ملزم به پرداخت مالیات نخواهند بود.

**سایپا خوش حساب‌ترین، پیكان بد حساب ترین معدی مالیاتی

بابایی در ادامه از سایپا به عنوان یكی از باشگاههای خوش حساب نام می‌برد كه در دو سال گذشته با پرداخت كامل مالیاتهای بازیكنان و تمامی اعضا تصفیه حساب كامل را انجام داده است.

وی از راه آهن و هما تهران به عنوان دیگر باشگاههای خوش حساب نام برد.

اما پیكانی‌ها بد حساب هستند، بابابی در این مورد گفت: پیكانی‌ها با وجود رشته‌های مختلفی كه در آن فعال هستند اما تاكنون هیچ گونه مراجعه‌ای برای پرداخت مالیات نداشته‌اند.

این بدحسابی عواقبی نیز دارد كه بابایی در این باره نیز تصریح كرد: بی تردید در سال آینده كه مربیان و بازیكنان این تیم برای پرداخت مالیات مراجعه كنند خواهند دید كه میزان جریمه‌های آنها از مبلغ مالیاتشان فراتر رفته است.

**مالیات برای همه

رئیس امور مالیاتی در ادامه نكته‌ای را خاطر نشان كرد: مالیات وزش تنها مختص به بازیكنان نبوده و تمامی عوامل یك تیم شامل سرمربی، سرپرست، مربیان دروازه بان و بدنساز و سایر پرسنل بر طبق قراردادها و دریافتی‌شان از باشگاه مشمول مالیات می‌شوند.

وی افزود: در كنار رشته‌ی فوتبال از فدراسیون بسكتبال، والیبال، كشتی و كمیته‌ی ملی المیپك خواسته‌ایم تا قرار دادهای ثبت شده را برای ما ارسال كنند.

بابایی در ادامه با اشاره به این كه قانون در هر كشوری قابل احترام است گفت: مردم به رعایت قانون احترام می‌گذارند و در مورد طرح مالیات ورزشكاران نیز شاهد هستیم با وجود موضع گیریهای ابتدایی پس از آنكه ورزشكاران به این قانون بیشتر واقف شدند به راحتی آن را پذیرفته و حضور بسیار پر رنگی در اداره‌ی كل مالیات داشتند.

وی افزود: همكاران ما در كلیه‌ی شهرستانها نیز از حضور بازیكنان برای پرداخت مالیاتشان ابراز رضایت می‌كنند.

بابایی اسامی زیر را به عنوان نمونه‌ای از افراد و گروههایی كه تاكنون كار پرداخت مالیات خود را انجام داده‌اند اعلام می‌كند: همایون شاهرخی، مجید جلالی، حمید علیدوستی، مهدی دینورزاده و امیر قلعه نویی در میان مربیان و جواد كاظمیان، یحیی گل محمدی، كریم باقری، مهدی هاشمی نسب، محمد نوازی به همراه تعداد زیادی از بازیكنان تیمهای سایپا، استقلال و راه آهن و همای تهران كه چند روز گذشته در اداره‌ی كل مالیات استان تهران حضور یافته‌اند.

**باشگاهها به جهل مالیاتی خاتمه دهند

محمد رضا قلی مدیر گروه مالیاتی ورزشكاران نیز در پایان گفت و گو با ایسنا از باشگاهها در خواست كرد تا به جای دامن زدن به جهل مالیاتی بازیكنان، آنان را برای پرداخت به موقع مالیات تشویق كنند.

وی افزود: متاسفانه باشگاهها با عدم ارائه‌ی اظهار نامه‌ی مالیاتی به بازیكنان و آشنا ساختن بازیكنان با قوانین مالیاتی در امر پرداخت مالیات از سوی ورزشكاران خلل ایجاد می‌كنند.