تبیان، دستیار زندگی
امروز، روز عید و شادی است. یکی از روزهای خوب و شاد خدا؛ روزی که همه شیعیان اهل بیت علیهم السلام دل هایشان غرق نور و شادمانی است.امروز روز ولادت یکی از امامان خوب و مهربان ماست. امامِ با محبتی که اتفاقاً سنش به شما دوستان خوب، نزدیک تر است. امروز، روز ت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام بخشنده

چند خطی از امام جواد علیه السلام برای دانش آموزان

امام جواد علیه السلام

شکفتن نور

امروز، روز عید و شادی است. یکی از روزهای خوب و شاد خدا؛ روزی که همه شیعیان اهل بیت علیهم السلام دل هایشان غرق نور و شادمانی است.امروز روز ولادت یکی از امامان خوب و مهربان ماست.

امامِ با محبتی که اتفاقاً سنش به شما دوستان خوب، نزدیک تر است. امروز، روز تولد امام نهم شیعیان، یعنی امام محمد تقی علیه السلام فرزند بزرگوار امام رضا علیه السلام است. فرارسیدن این روز خوب و با صفا را به شما تبریک می گویم.

چراغ زندگی

آیا هیچ فکر کردید که اگر یک روز صبح، ما از خواب بیدار شویم، ولی خورشید از خواب بیدار نشود چه اتفاقی می افتد؟ اگر خورشید نباشد و با نور و گرمی خودش دنیا را نورانی و با صفا نکند، هیچ کس نمی تواند برای کار، تلاش، درس و مدرسه قدمی بردارد.

امامان ما هم در واقع هر کدام خورشیدی هستند که زندگی معنوی ما را روشن می کنند، راه و رسم درست زندگی کردن را به ما یاد می دهند، و در پرتو نور آنهاست که ما می توانیم به سعادت دنیا و آخرت برسیم.

اگر امامان ما نبودند، هرگز نمی توانستیم توی زندگی دنیا، راه درست و صحیح را انتخاب کنیم و کارهایمان را آن طور که مورد رضایت خداست انجام بدهیم؛ بنابراین باید به خاطر این نعمت بزرگ که خدا به ما داده از او تشکر کنیم.

زیباترین اسمها

وقتی بچه‌ها سر کلاس قرآن مسجد نشستند، آقای ایمانی، تولد امام جواد علیه السلام را تبریک گفت. بعد هم روی تخته سیاه کلاس نوشت: «بهترین اسم» آن وقت رو به بچه‌ها کرد و پرسید: «بچه‌های خوب! به نظر شما بهترین اسم چه اسمی است؟» با شنیدن این سؤال، هر کس جوابی داد. احمد گفت: «بهترین اسم، اسمی است که خیلی راحت بشود صدایش کرد» رضا گفت: «اسمی است که معنای خوبی داشته باشد» هر کس برای نظر خودش یک مثال هم می گفت. آقای ایمانی گفت: «همه شما درست گفتید؛ امّا به نظر من بهترین اسم، اسمی است که همه این ویژگی ها را داشته باشد و اسم آدمهای خوب و برگزیده خدا هم باشد و شنیدن آن ما را به یاد خدا بیندازد. بهترین اسم، اسم بهترین بنده‌های خداست؛ یعنی پیامبران و امامان خوب ما. مثل نام آن کسی که این روز قشنگ، روز تولدش است؛ امام جواد علیه السلام . جواد یعنی بخشنده.»

بهترین معلم دنیا

همه مردم دنیا معلمانشان را خیلی دوست دارند. از هر کسی که بپرسید چرا این قدر معلمت را دوست داری، می گوید: «چون معلم کسی است که علاوه بر علم و دانش، راه و رسم درست زندگی کردن را به ما یاد داده و در این راه هم از هیچ زحمتی دریغ نکرده است.»

بهترین و دلسوزترین معلم های انسان، پیامبران الهی و امامان معصوم علیهم السلام هستند. آنها در تمام مدت عمرشان سعی می کردند روش درست زندگی کردن را به مردم آموزش بدهند؛ حتی در این راه جان عزیز خودشان را هم فدا کردند. یکی از این امامان امام جواد علیه السلام است.

امامان ما هم در واقع هر کدام خورشیدی هستند که زندگی معنوی ما را روشن می کنند، راه و رسم درست زندگی کردن را به ما یاد می دهند، و در پرتو نور آنهاست که ما می توانیم به سعادت دنیا و آخرت برسیم

برکت امام

حتماً تا به حال این جمله را از بزرگترهایتان شنیده‌اید که نان برکت سفره است. برکت؛ یعنی چیزی که بودنش باعث خیر می‌شود و خوبی‌های دیگر را به دنبال خودش می آورد. همان طوری که مثلاً نان برکت سفره است، بعضی آدمها هم بودن شان باعث خیر و برکت برای دیگران است. یعنی چون آنها بنده‌های خوب و واقعی خدای متعال هستند، خدا خیلی از نعمت ها و پاداش ها را به دوستان آنها می‌بخشد.

در میان تمام بنده‌های خوب خدا، امامان، بیشترین خیر و برکت را برای مردم به همراه دارند. یکی از دلیل‌هایی که ما روزهای تولد امامان را جشن می گیریم و شادی می‌کنیم این است که از آنها بیشتر از گذشته خیر و برکت بخواهیم. امام جواد علیه السلام نهمین امام پربرکت برای شیعیان است.

شجاعت امام
امام جواد علیه السلام

امام جواد علیه السلام در سن هفت سالگی به امامت رسید و در همان سال، روزی مأمون ستمگر که امام رضا علیه السلام را به شهادت رسانده بود با سربازان و اطرافیانش از کوچه‌ای عبور می‌کرد. بچه‌های کوچه که به همراه امام جواد علیه السلام مشغول بازی بودند، با دیدن سپاه مأمون پا به فرار گذاشتند؛ امّا آن حضرت همچنان ایستاده بود و با شجاعت و وقار نگاه می کرد. مأمون سوار بر اسب پیش آن حضرت رسید و از شجاعت ایشان تعجب کرد. اسم آن حضرت را پرسید. حضرت فرمود: «محمد، فرزند علی بن موسی الرضا علیه السلام » مأمون با شنیدن اسم امام رضا علیه السلام ترسید، خجالت کشید و بر آن حضرت صلوات فرستاد. بعد هم بدون این که چیزی بگوید به راهش ادامه داد.

اخلاق خوب

جواد در کارهای درسی و کارهای دیگر زندگی آدم موفقی است. یکی از ویژگی‌های مهم و جالب آقا جواد این است که همه دوستش دارند و از دوستی با او لذت می برند. خارج از مدرسه، همسایه و فروشنده‌های محل هم به او علاقه دارند و به او احترام می گذارند، چون آقا جواد یک پسر باادب و خوش اخلاق است. وقتی با دیگران روبه رو می شود با مهربانی برخورد می کند و همیشه گل لبخند روی لبهایش است. او سعی می کند کسی را از خودش ناراحت نکند؛ چون او جمله‌ای از امام جواد علیه السلام مطالعه کرده که چنین است: «شما با پول و مال نمی توانید محبت مردم را جلب کنید، مردم را با خوش اخلاقی و خوش رویی دوست دار خودتان بکنید».

امام عالم

حضرت امام جواد علیه السلام در سن هفت سالگی به امامت رسید و جوان ترین امام ما بود؛ اما با این حال به لطف خدا، تمام علم یک امام معصوم را داشت و به همه سؤال ها پاسخ می داد. او با همان سن کم، دانشمندترین مردم زمان خودش بود. تمام دانشمندان آن زمان از آن حضرت علم می‌آموختند.بعضی از دشمنان امام با کمک مأمون ستمگر، در جلسه‌های پرسش و پاسخ می‌خواستند محبوبیت آن حضرت را در بین مردم کم کنند؛ امّا چون علم آن امام معصوم، علم خدایی بود، کسی توانایی مقابله با او را نداشت. مدت امامت امام جواد علیه السلام شانزده سال بود. او در تمام این مدت عالم ترین افراد بود.

نوشته‌ی: محمد جواد نوری ؛ برگرفته از پایگاه حوزه

تنظیم: گروه دین و اندیشه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.