تبیان، دستیار زندگی
فهم قرآن و خواندن آن بر حسب سواد و قدرت فهم و از همه مهمتر میزان پاکی و خود سازی افراد فرق میکند بعضی ها به این بهانه که قرآن را نمی فهمند آنرا ترک میکنند و از این اقیانوس معرفت بی نصیب میمانند مسلمانان به هیچ بهانه ای و در هیچ شرایطی جایز به ترک قرآن نیس
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قرآن را فارسی بخوانم یا عربی؟

قرآن خواندن

فهم قرآن و خواندن آن بر حسب سواد و قدرت فهم و از همه مهمتر میزان پاکی و خود سازی افراد فرق میکند بعضی ها به این بهانه که قرآن را نمی فهمند آنرا ترک میکنند و از این اقیانوس معرفت بی نصیب میمانند مسلمانان به هیچ بهانه ای و در هیچ شرایطی جایز به ترک قرآن نیستند باید مراتب قرآن را بشناسن و سعی کنند از هر مرتبه ای به مرتبه بالاتر صعود کنند .

مراتب قرآن :

مرتبه اول خواندن قرآن است یعنى همین لفظ آیات قرآن را خواند اگر چه تدبر نکنى ، اگر چه به معنى آن توجه نداشته باشى ، و معانى را ندانى . این اول مرتبه خواندن قرآن است و همین خواندن قرآن و سر و کار داشتن با آن براى دل فوق العاده نتیجه دارد. تجربه کنید، وقتى غمى براى شما پیش آمد یک صفحه قرآن بخوانید، ببینید چطور آرامش خاطر پیدا مى کنید. لذا خواندن قرآن آن چنان که در میان مردم مشهور است با فرض بلد نبودن معانى آن خیلى فایده دارد.

این که بعضى از روشنفکر مآبها مى گویند چه فایده اى دارد؟ وقتی نمی فهمیم . به این روشنکفر مآبها مى گوییم : قرآن به تو میگوید نمى فهمى . قرآن مى فرماید: من نور هستم ، وقتى خواندى دلت نورانى مى شود، غم و غصه ات مى رود، نگرانى و اضطراب خاطرت مى رود، به تو نیرو مى دهد و اراده ات را قوى مى کند اگر چه معنى آن را ندانى .

شما وقتى سیب را مى خورى ، این سیب ویتامین دارد ولو شما اصلا اسم ویتامین را نشنیده باشید و ندانید که چیست سیب کارش را مى کند؛ خواندن قرآن این طورى است ، به این بهمصلحت اندیشان بی علم باید گفت اگر این طور است نماز هم نخوان .

مى دانیم که نود درصد مردم اگر هم معناى نماز را بدانند توجه ندارند و نماز مى خوانند. آیا مى شود گفت نماز نخوانند و نماز اینها باطل است ؟ نماز هم همین طور است ، مرتبه اولش خواندن نماز است . این مفید است ، چنانچه خواندن قرآن مفید است ، قرآن که نمى گوید معنایش را بخوان ، قرآن بخوان مى خواهى معنایش را بدان مى خواهى ندان  اگر قرآن خواندى بین تو و شیطان فاصله مى اندازیم ، میان تو و دشمنت فاصله مى اندازیم و تو را بر دشمن درون و بیرون مسلط مى سازیم .

بنابراین یک وقت وسوسه های ذهن ، وسوسه هاى دیگران شما را نگیرد از این که قرآن چه فایده اى دارد؛ نه ، خواندن قرآن خیلى مفید است ، براى دنیایتان مفید است ، براى آخرتتان مفید است ، براى این که زندگى خوشى پیدا کنید مفید است ، براى اینکه غم ها و غصه ها و نگرانی ها و اضطراب خاطرها برود مفید است . نه اینکه ترجمه اش مفید نباشد نه اما اصل قرآن عربیست فایده عربیش به همراه ترجمه بیشتر است تا صرفا ترجمه خواندن آن البته خدواند متعال سخت نمیگیرد می گوید هر قدر میتوانی بخوان مثلا یک مسلمان انگلیسی زبان نمیتواند به راحتی عربی بخواند باید قرآن را بخواند و سعی کند عربیش را نیز یاد بگیرد.

مرتبه دوم :

مرتبه دوم از مرتبه اول مفیدتر است و آن تدبر در قرآن است یعنى وقتى که انسان قرآن مى خواند توجه به معنى آن هم داشته باشد، تدبر کند که این تدبر در قرآن کم کم انسان را به جایى مى رساند که وقتى قرآن بخواند مثل این است که خدا دارد با او حرف مى زند.

اگر دنیا مى خواهید، قرآن ؛ اگر آخرت مى خواهید، قرآن ؛ اگر نگرانى دارید، قرآن ؛ اگر اضطراب خاطر دارید، قرآن ؛ اگر مسلط بر نفس اماره نیستید، قرآن ؛ اگر صفت رذیله دارید و مى خواهید رفع بشود، قرآن و اگر درجات مهم در بهشت مى خواهید، قرآن .

قرآن

روایت داریم وقتى که به یا ایها الذین آمنوا برسد بگوید لبیک . خدا مى فرماید: اى کسانى که ایمان آورده اید (شما را صدا مى کند) شما هم جواب خدا را بدهید، بگویید: بله ، لبیک . یک وقت انسان به اینجا مى رسد که به راستى حرف خدا را مى شنود، از این که خدای با او حرف مى زند و لبیک جواب مى دهد لذت مى برد و این از تدبر در قرآن پیدا مى شود، این از خواندن قرآن پیدا مى شود. باید پله پله جلو رفت . یکدفعه نمى شود انسان به جایى برسد که وقتى قرآن مى خواند مثل این باشد که خدا دارد با او حرف مى زند و لبیک جواب مى دهد. به این زودیها که نمى شود انسان به اینجا برسد، باید پله پله به جلو رفت . پله اول خواندن قرآن است ولو معنایش را نداند.

شما وقتى که مى خواهید از خانه بیرون بیایید 11 قل هو الله بخوانید حال معناى این سوره را بدانید یا ندانید، توجه به آن داشته باشى یا نداشته باشید، این 11 قل هو الله شما را حفظ مى کند تا به خانه برگردید، این کار را بکنید. سه مرتبه قل هو الله احد خواندن ثواب یک ختم قرآن را دارد.

کسى که یک آیه الکرسى بخواند، معنایش را بداند یا نداند، یک فوج از ملائکه مى آیند و تا شب او را حفظ مى کنند و اگر سه بار آیة الکرسى بخواند خطاب مى شود بنده ها، شما کنار بروید من خودم تا شب حافظ این بنده ام هستم و اگر در شب سه بار آیه الکرسى بخواند خدا تا صبح حافظ اوست و این مربوط به دانستن معنى آن نیست .

مگر معنى دارد که کسى با فرضى که کلاس اول را نخوانده به کلاس دوازده برود؟ شما مى گویید که او باید پله پله بالا بیاید ولو استعداد خیلى عالى داشته باشد، بچه کلاس اول را به کلاس سوم راه نمى دهید.

نتیجه این شد، مرتبه اول خواندن خود قرآن و مرتبه دوم تدبر در قرآن است یعنى شخص معنایش را بفهمد، وقتى به آیه رسید تدبر کرد وقتى به آیه عذاب رسید وحشت کرد، وقتى به آیه مربوط به بهشت رسید از خداوند بهشت را بخواهد، وقتى به آیات معنوى رسید از خدا معنویت بخواهد، وقتى به جهاد اصغر رسید بر دشمن لعنت کند و براى لشکر اسلام پیروزى بخواهد و...

این هم مرتبه دوم ، مرتبه اى که این آیات شریف روى این مرتبه خیلى پافشارى دارد.

مرتبه سوم:

که مرتبه عالى است آن است که به آن عمل کند: «إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ»1 ؛  این قرآن به درست ترین آیینها راه می نماید

«إِنَّ هَـذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ وَیُبَشِّرُ الْمُؤْمِنِینَ الَّذِینَ یَعْمَلُونَ الصَّالِحَاتِ أَنَّ لَهُمْ أَجْرًا كَبِیرًا»2

قطعاً این قرآن به [آیینى‏] كه خود پایدارتر است راه مى‏نماید، و به آن مؤمنانى كه كارهاى شایسته مى‏كنند، مژده مى‏دهد كه پاداشى بزرگ برایشان خواهد بود.

اگر کسى قرآن بخواند، اگر در قرآن تدبر بکند، اگر به قرآن عمل بکند دیگر دست عنایت خدا روى سر اوست ، خدا به او الهام مى کند، به اینجا مى رسد که راه هاى سلامتى را یاد مى گیرد، به اینجا مى رسد که وقتى دشمن درون یا دشمن برون بخواهد وسوسه کند وسوسه هایش را ترک مى کند، دیگر ظلمت ها یکى پس از دیگرى رفع مى شود و نور خدا در دلش مى تابد. او دیگر از راه مستقیم منحرف نمى شود، در زندگى نه افراط دارد و نه تفریط، راه اسلام را که راه مستقیم است مى پیماید.

.وقتى غمى براى شما پیش آمد یک صفحه قرآن بخوانید، ببینید چطور آرامش خاطر پیدا مى کنید
قرآن خواندن

قرآن نیرویى فوق العاده عالى است ، بنابراین زیاد با قرآن سر و کار داشته باشید و اگر کسى در خواندن قرآن (روان ) باشد معمولا در نیم ساعت مى تواند یک جزء از قرآن را بخواند لذا شما مى توانید در ماه یک بار قرآن را ختم کنید، یک ربع صبح و یک ربع شب . معلوم است اگر کسى بگوید وقتش را ندارم عذرش غیر موجه است . شما تجربه بکنید ببینید چگونه تمام غم ها مى رود، ببینید چطور تمام غصه ها، نگرانی ها و اضطراب خاطرها از بین مى رود.

بیایید از امروز روزی نیم ساعت از وقت خود را صرف قرآن کنید یک ربع ، صبح و یک ربع ، شب . وقت را بهانه نکنید این یعنی بزرگترین سرمایه گزاری بر روی وقت و اگر کمی صبر داشته باشید و دقت، نتایج باور نکردنی آن را به چشم خواهید دید.

چه قدر بدبختى مى خواهد که کتاب سعادت را که چند ثانیه بیشتر طول نمى کشد آدم نخواند! پیغمبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم ) مى فرماید: بهشت رفتن خیلى آسان است ، جهنم رفتن مشکل است . ثواب خیلى ریخته شده ، ما غفلت مى کنیم .

اگر دنیا مى خواهید، قرآن ؛ اگر آخرت مى خواهید، قرآن ؛ اگر نگرانى دارید، قرآن ؛ اگر اضطراب خاطر دارید، قرآن ؛ اگر مسلط بر نفس اماره نیستید، قرآن ؛ اگر صفت رذیله دارید و مى خواهید رفع بشود، قرآن و اگر درجات مهم در بهشت مى خواهید، قرآن .

خدایا به عزت و جلالت قسم مى دهیم ، توفیق خواندن قرآن ، تدبر در قرآن ، عمل به قرآن را به همه ما عنایت بفرما.

جهاد با نفس ، استاد حسین مظاهرى
فرآوری فاطمه محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان


1- سوره اسراء، آیه 9.

2- سوره مائده ، آیه 16.