تبیان، دستیار زندگی
سامسونگ می گوید برای اولین بار تولید حافظه های سریعتر کامپیوتری از حافظه های DDR پیشی می گیرد. سامسونگ الکترونیک بزرگترین سازنده تراشه حافظه این هفته اعلام کرد که حرکت جهانی به سمت تولید حافظه های سریعتر کامپیوتری DDR2 (DOU...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پیشی گرفتن حافظه های DDR2 از DDR


سامسونگ می گوید برای اولین بار تولید حافظه های سریعتر کامپیوتری از حافظه های DDR پیشی می گیرد.

سامسونگ الکترونیک بزرگترین سازنده تراشه حافظه این هفته اعلام کرد که حرکت جهانی به سمت تولید حافظه های سریعتر کامپیوتری DDR2 (DOUBLE DATA RATE, SECOND GENERATION) نسل دوم DDR در حال شتاب گرفتن است و این تراشه ها بالاخره خروجی اصلی کارخانه اش به حساب خواهند آمد.

تحلیلگران می گویند : تراشه های DDR2 که به نظر می رسید به عنوان حافظه هایی که گسترده ترین استفاده را در سال گذشته در کامپیوترهای شخصی داشته باشند به دلیل قیمت بالا ، نتوانستند جایگاه خود را در بین کاربران پیدا کنند و در مقایسه با انواع DDR کاربران آنها را علیرغم کارایی پایین تر انتخاب کردند و به این دلیل باعث شد که کارخانه های ساخت تراشه نتوانند بر روی تولید DDR2 تمرکز کنند. بنابراین تراشه های DDR که در سرعت 400 مگاهرتز اجرا می شوند هنوز بیشترین محبوبیت را در کامپیوترهای شخصی دارا می باشند.

برخی ناظران معتقدند که توجه به بازار حافظه های فلش دلیل دیگری است که مانع رشد حافظه های DDR2 شده است.

MIN-LIANG CHEN رئیس شرکت PROMOS TECHNOLOGIES که یک تراشه ساز تایوانی است در کنفرنس خبری ای که هفته گذشته برگزار شد گفت : امسال حافظه های فلش NAND در مرکز توجه کاربران قرار می گیرند زیرا توجه به سمت خرید دوربینهای دیجیتال و پخش کننده های MP3 رو به افزایش است.

او همچنین گفت : حافظه های DDR2 در این سه ماهه سال آنچنان استقبالی نخواهند داشت. این تراشه ها زودتر از سه ماهه چهارم سال جای خود را در بین کاربران باز نخواهند کرد.

گرایش به سمت سیستمهای موبایل

تمایل کابران به سمت کامپیوترهای نوت بوک در سال جاری انگیزه ای را در صنع کامپیوتر بوجود اورده است که با وجود قیمت بالای حافظه های DDR2 این حافظه ها در این نوع کامپیوترها به کار گرفته شود. اگرچه نسخه های اخیر DDR2 تنها کمی از انواع DDR سریعتر هستند اما مصرف انرژی کمتر این حافظه ها یک نقطه قوت مهم برای کاربران کامپیوترهای نوت بوک است. این تراشه ها قبلا به سرورها راه پیدا کرده اند و همچنین برای علاقه مندان بازی که خواهان داشتن بهترین قطعات سخت افزاری هستند مورد استفاده قرار گرفته اند.

حرکت سامسونگ قطعا به این امر کمک می کند. این شرکت به عنوان بزرگترین تولید کننده تراشه حافظه در جهان می تواند بازار تراشه ها را به سمت DDR2 هدایت کند. این شرکت اذعان می کند که تولید محصولات حافظه DDR2 متعلق به او برای اولین بار در ماه جولای بر DDR پیشی گرفته است. 40 درصد کل محصولات DRAM این شرکت متعلق به DDR2 و 30 درصد ان را DDR ‌تشکیل می دهد.

این شرکت در حال حاضر حافظه هایی با ظرفیتهای 256 ، 512 مگاباتی و 1 گیگابایتی از نوع DDR2‌ را تولید می کند که سرعت 533 مگاهرتز دارند و انواع 256 و 512 مگابایتی در سرعت 667 مگاهرتز نیز تولید می شوند. تحلیلگران می گویند که باید به تولید حافظه های 667 مگاهرتزی توجه ویژه ای شود چون در مقایسه با انواع 400 مگاهرتزی بهبود سرعت قابل ملاحظه ای را خواهند داشت.

برنامه ریزی شده است که فروش تراشه های DDR2 از 1.5 میلیارد دلار در سال گذشته به 6.5 میلیارد دلار در سال جاری رشد داشته باشد و فروش جهانی آن با جهشی در سال 2006 به رقم 18 میلیون دلار برسد.