تبیان، دستیار زندگی
با وجود مصوبه مجلس مبنی بر ادامه پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش اما از اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو سر‌باز می‌زند....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داوطلبان آموزشكده‌های فنی ‌و حرفه‌ای همچنان در بلاتكلیفیآرشیو شد

تست زنی

با وجود مصوبه مجلس مبنی بر ادامه پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای، آموزش و پرورش اما از اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو سر‌باز می‌زند

و  از سوی دیگر دولت تاكید دارد كه مصوبه مجلس با قانون اساسی منطبق نیست. كشمكش مجلس و دولت در‌باره پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای و مراكز تربیت معلم از آنجا شروع شد كه وزیر آموزش و پرورش تصمیم گرفت كه این مراكز را به وزارت علوم واگذار كند.

حاجی ‌بابایی دلیل این تصمیم خود را مصوبه شورای‌عالی اداری اعلام كرد: براساس تصمیم شورای‌عالی اداری هیچ وزارتخانه‌ای به جز وزارت علوم نمی‌تواند مدرك كاردانی و كارشناسی به دانشجویان ارائه دهد.

وزارت آموزش و پرورش در اجرای این مصوبه شورای‌عالی اداری، افزون بر عدم‌اعلام ظرفیت پذیرش دانشجو در دوره كاردانی آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای، ظرفیت پذیرش دانشجوی آزاد را برای ادامه تحصیل در دوره كارشناسی نیز صفر كرد.

به‌دنبال این تصمیم، برخی داوطلبان آزمون دوره‌های كاردانی و دانشجویان آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای اعتراضاتی را مطرح كردند و خواستار رسیدگی مجلس به این تصمیم وزارت آموزش و پرورش شدند.

ورود مجلس به ماجرا

پس از بررسی موضوع در مجلس، رئیس كمیسیون آموزش از وزیر آموزش و پرورش خواست تا حذف پذیرش در این آموزشكده‌ها طی 3 سال و به‌تدریج انجام شود. علی عباسپور تهرانی فرد اعلام كرد: نمی‌توان یكباره چنین تصمیمی اتخاذ كرد چون حق جوانانی كه به مرحله ورود به آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای رسیده‌اند از بین می‌رود.

بی‌توجهی آموزش و پرورش موجب شد تا مجلس طرحی دوفوریتی را تصویب كند كه براساس آن وزارت آموزش و پرورش موظف شد برای سال تحصیلی 90-89 نسبت به پذیرش دانشجو در مقطع كاردانی پیوسته و ناپیوسته و همچنین كارشناسی ناپیوسته حداقل برابر ظرفیت  سال تحصیلی گذشته اقدام كند.

البته درباره جزئیات این طرح اختلاف نظری میان دولت و برخی نمایندگان وجود داشت كه تصویب جزئیات آن را به تأخیر انداخت.

انتقاد از اعلام نشدن ظرفیت

ظاهرا ماجرای آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای تمامی ندارد و به موضوعی مناقشه‌برانگیز میان دولت و مجلس تبدیل شده‌است.رئیس سازمان سنجش آموزش كشور با اشاره به سرانجام داوطلبان آموزشكده‌های فنی‌وحرفه‌ای به ایسنا گفت: برای تعیین زمان ثبت‌نام همچنان منتظر اعلام ظرفیت‌های وزارت آموزش و پرورش هستیم. محمدحسین سرورالدین اعلام كرد: با وجود پیگیری‌های فراوان، متأسفانه هنوز وزارت آموزش و پرورش نیاز خود را اعلام نكرده‌است.

ورود رئیس‌جمهوری

نمرات پیش دانشگاهی بی تأثیر در کنکور امسال

شاید بی‌توجهی آموزش و پرورش به این مصوبه مجلس از آنجا ناشی شود كه دولت این مصوبه را منطبق با  قانون اساسی نمی‌داند. مصوبه مجلس مبنی بر موظف شدن آموزش و پرورش به پذیرش دانشجو در آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای یكی از مصوبه‌هایی است كه رئیس‌جمهوری در نامه اخیر خود خطاب به دبیر شورای نگهبان از آن  با عنوان عدم‌انطباق با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نام‌برده است.

در نامه رئیس‌جمهوری آمده‌است: تكلیف دولت به پذیرش دانشجوی روزانه در سال تحصیلی 90-1389 بدون تامین بارمالی آن در بودجه با اصل 75 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ناسازگار به‌نظر می‌رسد و علاوه بر آن به موجب اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تكلیف دولت به تامین وسایل آموزش و پرورش رایگان تا پایان متوسطه مقرر شده و در مورد تحصیلات عالیه این تكلیف تا سرحد خودكفایی كشور است.

بنابراین مكلف نمودن دولت به پذیرش دانشجوی كاردانی و كارشناسی در مواردی كه نه‌تنها هیچ‌گونه نیازی وجود ندارد و این كه باید برای فارغ‌التحصیلان فراوان جویای كار نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود ، وجهی ندارد. البته این نامه نه‌تنها مسئله را حل نكرده بلكه بر ابهامات افزوده است.


همشهری آنلاین - علی اصغر محمدی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: نوربخش