تبیان، دستیار زندگی
) انسان زمانی می تواند از خطرات و آسیبهای زمانه در امان باشد که در متن جامعه زندگی کند و با همنوعان خود حشرونشر داشته باشد. زندگی در حاشیه، بریدن از دیگران و خو کردن به زندگی فردی، همیشه متضمن خطرات فراوانی است، از همین روسفا...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

((صله ارحام اخلاق را نیکو کند))

انسان زمانی می تواند از خطرات و آسیبهای زمانه در امان باشد که در متن جامعه زندگی کند و با همنوعان خود حشرونشر داشته باشد.

زندگی در حاشیه، بریدن از دیگران و خو کردن به زندگی فردی، همیشه متضمن خطرات فراوانی است، از همین روسفارش همه عقلا، دانایان و حکیمان این بوده که انسان ها هر روزبیش از گذشته بر ارتباطات بین یکدیگر بیافزایند و به یکدیگر نزدیک شوند، اصولاً داشتن روابط صمیمانه با اطرافیان و معاشرت کریمانه با آنان از خصایل و ویژگی های یک انسان معتدل و برخوردار از خلق و خوی پیغمبری است.

چرا که انبیاء با وجود تمام حشمت،هیبت و عظمتی که داشتند از همنشینی و مجالست با مردمان غافل نمی شدند و یکی از اصول آن بزرگواران مؤانست و ملاطفت با مردمان بوده است.

این همه سفارش اسلام و آیات کریمه قرآن بر((صله رحم)) و نزدیکی به خویشان،هرچند دلایل فردی واجتماعی فراوان دارد، ولی بدون شک یکی از دلایل آن همین تنها ماندن در هنگام خطرها و مصائب است.

آری، صله رحم و پیوستن به خویشاوندان مهمترین و بارزترین نمونه زندگی کردن در متن به شمار می آید که لازم است بیش از گذشته مورد توجه و عنایت ما قرار گیرد. در روایات بسیاری از اهل بیت علیهم السلام به ارزش والای این عمل انسانی و اسلامی عنایت شده که پاره ای از آنها را نقل می نمائیم:

از امام صادق(ع) روایت شده است که فرمود: ((صله رحم حساب روز قیامت را آسان می کند و صله رحم است که عمر را طولانی و انسان را از بدیها، حفاظت می نماید)). (1)

همان طور که ملاحظه شد امام یکی از فواید صله رحم را محافظت از بدیها معرفی می کند و این یعنی تنها نماندن در خطرات و حفظ خویش از مهالک.

از امام باقر (ع) روایت شده است که: ((صله رحم)) اخلاق را نیکو  و دست را گشاده می کند، روزی را وسعت می دهد و اجل را به تأخیر می افکند. (2)

پیامبر گرامی اسلام (ص) می فرماید: ((وصیت می کنم حاضرین امت خود، غایبین ایشان و کسانی را که در پشت پدران و رحم مادران هستند تا روز قیامت که صله رحم به جای آورند،اگر چه دوری میان ایشان به اندازه یک سال باشد. همانا که این جزء دین است)) (3)

و حاصل کلام اینکه:

فرصت شمار صحبت کز این دو راهه منزل          چون بگذریم دیگر نتوان به هم رسیدن (4)

و:

دامن دوست به دست آر و ز دشمن بگسل  مرد یزدان شو و فارغ گذر از اهرمنان (5)

پی نوشت ها :

1و2و3 – معراج السعادة، ملا احمد نراقی، ص 405 .

4و5 - دیوان حافظ .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.