تبیان، دستیار زندگی
این روزها شاید سوال برخی از دختران این باشد آیا درست است که یک دختر از یک پسر خواستگاری کند؟ و حتی برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خواستگاری از یک پسر

روشهای جدید خواستگاری

خواستگاری در اصطلاح به معنای درخواست مرد از زن برای ازدواج می باشد. خواستگاری عمدتا و در اکثر نقاط جهان از ناحیه مرد صورت می گیرد و این قریب به فطرت و طبیعت انسانی است.

مرد

در فرهنگ ما ایرانیان عمل خواستگاری قبل از مراسم عقد و اجرای صیغه نکاح صورت می گیرد و چنانچه مورد قبول واقع شود این فاصله زمانی میان خواستگاری و اجرای مراسم عقد شرعی را نامزدی گویند.

خواستگاری نخستین قدم برای ازدواج است. پیوند ازدواج که بین زن و مرد بسته می شود، در نقاط مختلف همراه با آداب و رسوم خاصی است که ممکن است از جایی به جای دیگر تفاوت داشته باشد. وقتی صحبت از خواستگاری به میان می آید اولین مفهومی که به ذهن خطور می کند تقاضای ازدواج و پیشنهاد تشکیل خانواده از سوی مرد به وسیله خویشان، خانواده و دوستان وی است اما این درخواست و پیشنهاد می تواند شکلها و تنوعهای مختلفی به خود بگیرد.

البته خواستگاری هایی که در حال حاضر عمدتا صورت می گیرد دارای دو شکل اساسی است:

1- خواستگاری با آشنایی قبلی

الف- آشنایی دختر و پسر

ب- آشنایی دو خانواده

2- خواستگاری بدون آشنایی و با معرفی شخصی دیگر

وقتی صحبت از خواستگاری به میان می آید اولین مفهومی که به ذهن خطور می کند تقاضای ازدواج و پیشنهاد تشکیل خانواده از سوی مرد به وسیله خویشان، خانواده و دوستان وی است

از عنوانهای ذکر شده کاملا مشخص است که منظور ما از هر یک از این نحوه های خواستگاری چیست؟ چرا که عمدتا ازدواجهایی که در اطراف و اقوام و یا حتی خانواده خود ما صورت می گیرد، شامل یکی از همین روشها می باشد اما در سالهای اخیر شکلهای دیگری از خواستگاری نیز رواج یافته که در ادامه برای شما عنوان می شود:

خواستگاری از همکلاسی، همکار و ...

امروزه با افزایش فعالیتهای اجتماعی و تحصیلی دختران، میزان حضور آنها در جامعه افزایش چشم گیری یافته و به این ترتیب از این طریق امکان ارتباطات اجتماعی میان دختران و پسران افزایش یافته و افزایش این ارتباط به طور قطع زمینه های آشنایی بیشتر برای ازدواج را فراهم می آورد. هر چند که محیط دانشگاه و یا محیطهای کاری می تواند بستر مناسبی برای آشنایی و شناخت جوانان از یکدیگر باشد اما به نظر می رسد برخی از افراد در این نحوه از خواستگاری آداب آن را فراموش کرده و در نتیجه آسیبها و مشکلاتی به وجود آورده که برخی از آنها عبارتند از:

- شان و شخصیت دختر نادیده گرفته شده و لطمه می بیند

- برخی از جوانان فراموش می کنند که محیط کار یا دانشگاه تنها فضایی مناسب برای آشنایی طرفین از یکدیگر است و به همین دلیل خواستگاری کردن را با دوستی های فاقد معیار اشتباه گرفته و به بهانه شناخت بیشتر(بدون اطلاع والدین)مدتهای مدیدی در ارتباط و دوستی بوده و به تبع آن نتیجه چنین رابطه طولانی مدتی ایجاد بدبینی و بدگمانی است و اگر بنا به هر دلیل این ازدواج سر نگیرد، این ارتباط نتیجه ای جز از دست رفتن فرصتهای ازدواج برای هر دو طرف بخصوص دختر می شود.

ازدواج

البته باید توجه داشت که بسیاری از افراد از همین طریق همسر مناسب خود را یافته و با کمک و مساعدت خانواده توانسته اند زندگی موفق و شایسته ای را برای خود پایه ریزی کنند اما متاسفانه در این بین برخی از افراد به بهانه خواستگاری، مقدمات سواستفاده از دختران را فراهم می آورند.

خواستگاری دختر از پسر

این روزها شاید سوال برخی از دختران این باشد آیا درست است که یک دختر از یک پسر خواستگاری کند؟ و حتی برخی پا را از این هم فراتر گذاشته و حتی ازدواج نیز کرده اند. بنابراین با توجه به مشاهده این نحوه خواستگاری در میان برخی از افراد تقاضای ازدواج دختر از پسر را می توان نوع دیگری از خواستگاری به شمار آورد. اما براستی این نحوه خواستگاری درست است یا خیر؟

احتمالا اکثریت افراد با این جمله موافق هستند که" زن اهل ناز است و مرد اهل نیاز" زن مظهر حیا و پذیرای عشق و مرد جلوه تمنا و طلب و اعلام عشق است. لذا گرایش مرد به زن  و به تبع آن خواستگاری مرد از زن کاملا طبیعی و مطابق با خواسته ذاتی آدمی است در صورتی که به نظر می رسد برخی از افراد بدون توجه به این گرایش طبیعی، سعی در تغییر آن داشته و الگوهای رفتاری جدیدی را در پیش می گیرند.

با این اوصاف در صورتی که دختری قصد خواستگاری از پسری را دارد، بهتر است که این پیامدهای منفی را در نظر گرفته باشد:

زن مظهر حیا و پذیرای عشق و مرد جلوه تمنا و طلب و اعلام عشق است. لذا گرایش مرد به زن  و به تبع آن خواستگاری مرد از زن کاملا طبیعی و مطابق با خواسته ذاتی آدمی است

1- اگر پاسخ پسر منفی باشد، دختر احساس شکست و سرخوردگی می کند در حالی که جواب منفی برای پسران قابل تحمل بوده و در صورت پاسخ منفی دختر، به خواستگاری فرد دیگری می رود.

2- احتمال تمسخر و آزارهای بعدی و .. از جانب برخی پسران وجود دارد.

3- بیان این نوع تقاضا، فکر سواستفاده از دختر را در ذهن برخی از پسران ایجاد می کند

4- حتی در صورت سرگرفتن این نوع ازدواجها، احتمال دارد که در زندگی مشترک آینده ، در تنش ها و اختلافات این مساله به عنوان ابزاری برای تحقیر دختر به کار گرفته شود و این مساله برای دختران بسیار رنج آور خواهد بود.

خواستگاری اینترنتی

آغاز خواستگاری اینترنتی از چت کردن است. اگر شما با اینترنت آشنایی جزیی داشته باشید به احتمال زیاد با فضای چت روم نیز آشنا هستید. در بسیاری از موارد، افراد چت کردن را وسیله ای مناسب برای برقراری ارتباط با افراد مختلف (حتی با افرادی از ملل گوناگون) استفاده می کنند اما متاسفانه امروزه مشاهده می شود که تعداد زیادی از جوانان و نوجوانان از این فضا به درستی استفاده نکرده و حتی برخی از آنان برای انتخاب همسر آینده خود بهره می برند. در این فضا چون افراد ارتباط رو در رو و حضوری با یکدیگر ندارند لذا تنها استناد به صداقت طرفین گفتار آنهاست و چون اغلب نوجوانان و جوانان احساسی و عاطفی برخورد می کنند، به سخنان غیر واقعی طرف مقابل یا تناقض های گفتاری وی توجه نداشته و پس از گذشت مدتی دچار عشق مجازی شده و به تدریج به این نتیجه می رسند که تنها فردی که می تواند آنها را درک کرده و با او ازدواج کنند همین دوست اینترنتی است و به این طریق بدون اطلاع خانواده ها و بر اساس استدلال ناقص و غیر منطقی خود از طرف مقابل خواستگاری می کنند. به طور قطع این طریق خواستگاری و ازدواج دارای آسیبها و مشکلات خاص خود بوده و به نوعی ازدواج نسنجیده و کورکورانه به شما می رود که با توجه به موضوع این مقاله مجالی برای پرداختن به آسیبهای این نوع ازدواج نیست.

خواستگاری

و سخن آخر اینکه ...

نظر به اهمیت ازدواج و تشکیل خانواده و تاثیر آن در تداوم و استحکام خانواده، تربیت فرزندان، داشتن زندگی سالم توأم با رضایت و خوشبختی و احساس موفقیت ، ضرورت دارد دختران و پسران هنگام ازدواج دقت و توجه کافی را به خرج داده و تحت تاثیر احساسات خود قرار نگرفته و اقداماتی را انجام ندهند که نتیجه ای جز پشیمانی به همراه نداشته باشد. با بهره گیری از راهنمایی های والدین و بزرگترها و همچنین استفاده از خدمات مشاوره ای می توانید با گامهای راسخ تر و آرامش و اطمینان بیشتری در راه پرپیچ و خم ازدواج  و تشکیل خانواده گام نهاده و در نهایت در این امر مهم موفق باشید.

گروه خانواده و زندگی سایت تبیان- مریم عطاریان

مقالات مرتبط

فهرستی برای انتخاب همسر

این خواستگاری، رفتن داره!

روش‏های مختلف خواستگاری

آغاز گفت و گوی خواستگاری

تهیه کتاب 1001پرسش که می بایست قبل از ازدواج از همسر آینده تان بپرسید موجود در فروشگاه اینترنتی تبیان به شما کاربران محترم توصیه می شود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.