تبیان، دستیار زندگی
حتی نامدارترین و پرمهره‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال 2010 هم برای كسب موفقیت‌های مورد نظر در این پیكارها نیاز به درخشش ستاره‌های خود دارند .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

از مسی و كاكا تا رونی و رونالدو

کاکا، مسی ، رونالدو

حتی نامدارترین و پرمهره‌ترین تیم‌های حاضر در جام جهانی فوتبال 2010 هم برای كسب موفقیت‌های مورد نظر در این پیكارها نیاز به درخشش ستاره‌های خود دارند و تا زمانی كه این ستاره‌ها جرقه نزنند حتی بزرگ‌ترین و پرسابقه‌ترین تیم‌ها هم راه به جایی نخواهند برد. این اصولا قانون و نیاز جام‌های جهانی و میادینی از این دست است و گریزی از آن نیست.

به نوشته جام جم از همین حالا تیم ملی فوتبال پرتغال به كریستیانو رونالدو، انگلیس به وین رونی، برزیل به كاكا، اسپانیا به ژاوی و فرانسه به فرانك ریبه‌ری چشم دوخته‌اند و اگر لیونل مسی سرانجام رضایت بدهد كه برای آرژانتین همان طور بازی كند كه در این چند سال برای بارسلونا بازی كرده، نه فقط سرنوشت البی سلسته، بلكه تكلیف كل جام نوزدهم را مشخص خواهد كرد. تیم‌های فوق بازیكنان شاخص متعددی دارند، اما در این تیم‌های پرمهره نیز یك فرد خاص خط و ربط‌های اصلی را در اختیار دارد و اوست كه بار كلی را بر روی دوش خود حمل می‌كند.

اگر در انگلیس وین رونی كه با منچستر یونایتد فصلی رویایی را سپری كرده، همان فرم را تكرار نكند این تیم در آفریقای جنوبی به جایی نخواهد رسید. این وضعیت دقیقا برای پرتغال و كریس رونالدو هم صدق می‌كند. این در حالی است كه در تیم انگلیس، جرارد، لمپارد‌ و اشلی كول هم عضویت دارند و تیم پرتغال را نانی، كاروالیو، دكو، فری‌یرا، سابروسا، كوارشما و لیدسون نیز همراهی می‌كنند.

در تیم ایتالیا كه به سبب افت سطح بازی و نتایج آن، جلوه گذشته را ندارد، میزان توفیق جان لوئیجی بوفون دروازه‌بان معروف یوونتوسی این تیم در ترسیم جایگاه نهایی این كشور سهم عمده‌ای خواهد داشت زیرا 4 سال پیش كه ایتالیایی‌ها قهرمان شدند، كاناوارو، زامبروتا، گاتوزو‌ و گروسو بسیار شاداب‌تر از امروز بودند، در حالی كه اینك فقط سایه‌ای از آن ایام هستند و اگر بوفون 32 ساله كه فصل تلخ و سرشار از ناكامی را با یوونتوس گذرانده، هر چه سریع‌تر از نو سر بلند نكند، تیم مارچلو لیپی این بار سرش به سنگ خواهد خورد.

تیم ملی فوتبال ایتالیا

نقاط اوج

آیا مردان شاخص سواحل لاجوردی اقبالی واقعی برای تكرار قهرمانی دوره قبلی خود در جام جهانی امسال دارند؟ پاسخ قطعی و دقیق به این سوال در حال حاضر مقدور نیست و فقط می‌توان گفت كه گروه‌بندی‌ها و شكل قرعه‌كشی و حاصل آن، رویارویی احتمالی ایتالیا و آرژانتین را زودتر از مرحله نیمه نهایی ممكن نمی‌سازد. این امر لابد به این معنا هم هست كه ایتالیا می‌داند امسال نیز مثل بسیاری از ادوار گذشته به كار خوب خط‌دفاعی‌اش و دروازه‌بان نامدار خود برای ابراز وجود دوباره در این جام نیازمند است. اگر بوفون همان «بوفون» سابق نشود، حتی آرژانتین كه با مربیگری ضعیف دیه‌گو مارادونا كمتر توانسته است در سطح دلخواه ظاهر شود، عبور از سد آتزوری را كاری قابل انجام خواهد دید.

مسی 23 ساله، اولین جام جهانی‌اش را 4 سال پیش در آلمان تجربه كرد؛ اما خوزه پكرمن سرمربی وقت آرژانتین به او چندان میدان نداد و این تیم در یك چهارم نهایی با ضربات پنالتی تسلیم میزبان (ژرمن‌ها)‌ و حذف شد. درخشش مسی در رده سنی بزرگسالان بواقع بعد از آن پیكارها شروع شد و نقاط اوج آن در دو فصل اخیر بوده كه بارسلونا را به دروكننده جام‌های داخلی و خارجی تبدیل كرده است.

با این حال به دلایل مختلف كه یكی دلبستگی بسیار بیشتر مسی به تیم باشگاهی‌اش و دیگری ناتوانی مارادونا در گرفتن بازی‌های لازم از شاگردان است، «مسی آرژانتین» تا به حال حتی یك دهم «مسی بارسا» نشان نداده و اكثریت در بوئنوس آیرس معتقدند اگر مسی سرانجام هویت باشگاهی‌اش را در لباس ملی نیز تكرار نكند البی سلسته یك بار دیگر از خاطرات دو قهرمانی‌اش در جام‌های جهانی (78 و 86)‌ فاصله خواهد گرفت. این در حالی است كه آرژانتین ته‌وز، اگه‌رو، ماسكرانو، هاینزه و رودریگز ‌ را هم جزو نفرات خود می‌بیند.

با یك حركت

برزیل هم ستاره كم ندارد و روبینیو، مایكون، الوز، لوسیو، فابیانو و جولیو سزار از آن قبیل‌اند اما حتی مدیران این تیم هم معترفند كه اگر كاكا روبه‌راه نباشد، بخت‌های «سله سائو» برای كسب ششمین عنوان قهرمانی‌اش در جام‌های جهانی كاهش خواهد یافت. مثل مسی ـ و البته با ابعادی كمتر ـ كاكا گاه می‌تواند با یك حركت و یك ضربه خاص و لحظه‌ای درخشش، سرنوشت یك مسابقه را عوض كند. اگر بازی او بگیرد، آن گاه نفوذهای مایكون یا الوز هم از سمت راست رونق می‌یابد و فابیانو كه عضو باشگاه سه‌ویای اسپانیاست، قادر خواهد بود ضربات آخر را در دروازه رقبا بنشاند.

رونالدو و رونی

ضربتی و كارساز

اگر برزیل در 4 دوره قبلی جام جهانی 2 بار قهرمان و یك مرتبه دوم شده است، انگلیس از 1966 به بعد نه تنها به قهرمانی نرسیده، بلكه فینالیست هم نشده است. در فینال آن سال انگلیس با گلی جنجالی كه جف هرست در وقت اضافی به آلمان غربی زد (و ژرمن‌ها هنوز قبول ندارند كه از خط دروازه گذشته باشد)‌ حریف را به سوی شكست 4 بر 2 سوق داد و اگر قرار است انگلیس آن توفیق را تكرار كند، آن گاه رونی 24 ساله باید در آفریقای جنوبی همان قدر ضربتی و كارساز عمل كند كه در این فصل برای منچستریونایتد عمل كرده است.

زدن بیش از 35 گل در مجموع جام‌های مختلف برای شیاطین سرخ در این فصل، تصویری متفاوت از مردی ارائه كرده كه در دوره جولان كریس رونالدو در اولدترافورد، به نظر می‌رسید هوش گلزنی خوبی ندارد و بیشتر سازنده گل است. حسن رونی این است كه در عین داشتن فن و مهارت‌های بالا، به لحاظ بدنی نیز بسیار قوی و اهل جنگندگی است و با قدرت به پای حریفان می‌پیچد و قادر است از هر جای زمین، ضرباتی كاری را به آنها وارد كند. البته رفتار او اغلب با تندخویی همراه است و در جام جهانی قبلی نیز به اخراج وی از میدان و طبعا حذف انگلیسی‌ها از آن عرصه منجر شد.

محكوم به پیروزی

كریستیانو رونالدو كه در آن زمان، هم‌باشگاهی رونی بود ـ اما در بازی پرتغال ـ انگلیس پایه‌گذار اخراج او در مرحله یك‌چهارم نهایی شد ـ حالا سرنوشت پرتغال را در جام جهانی نوزدهم با ابعادی بسیار بالاتر نسبت به جام قبلی در دست دارد. پرتغال در مرحله اول در دسته بسیار سخت هفتم مسابقات با برزیل و ساحل عاج همگروه شده و به این ترتیب، رونالدو می‌تواند در تعیین سرنوشت این دو حریف ویژه هم نقش بارزی ایفا كند.

اسپانیا پس از فتح جام ملت‌های اروپای 2008 و كسب 43 برد در 48 بازی‌اش طی 3 سال اخیر، توقع درخشش مفرط در مرحله پایانی جام جهانی 2010 را نیز در دل هوادارانش به وجود آورده و محكوم به این توفیق است؛ اما اگر زوج تورس و ویا در خط حمله فراموش‌نشدنی‌اند و فابرگاس، اینی‌یستا، پویول و البته كاسیاس نیز مهره‌هایی كلیدی‌اند، هیچ‌یك با ژاوی برابری نمی‌كنند كه پاس‌هایش در عمق خطوط دفاعی حریفان، آنها را ویران و بارسلونا را دست‌نیافتنی كرده است.

اسپانیا هرگز جام جهانی را نبرده؛ اما اگر قرار است این طلسم بسیار طولانی بالاخره شكسته شود، ژاوی در آن بیشترین سهم را به خود اختصاص خواهد داد و اوست كه مثل رهبر یك اركستر موسیقی، تمامی سازها را به ترنمی گوشنواز درخواهد آورد و بعید است كه اگر او چنین نكند، تیم ویسنته دل بوسكه، اولین قهرمانی سرزمین گاوبازان را در این جام 80 ساله رقم بزند.

تیم ملی فوتبال اسپانیا

گوش انفجاری

هلند هم مثل اسپانیا در دور مقدماتی جام جهانی امسال تمام مسابقات خود را برد و با حداكثر امتیازات ممكن (24 امتیاز)‌ در گروه نهم انتخابی قاره سبز اول شد؛ اما لازمه تكرار آن قضایا در مرحله نهایی جام، جرقه زدن آری‌ین روبن است؛ این مهاجم چپ‌پای سابق چلسی و رئال مادرید بود كه حذف منچستریونایتد را در دور یك‌چهارم نهایی پیكارهای امسال جام قهرمانان باشگاه‌های اروپا رقم زد و با این كه همه می‌دانند كوییت، اشنایدر، فان‌درفارت و فان‌پرسی تازه از مصدومیت رسته نیز مهره‌‌هایی بسیار تاثیرگذارند؛ اما براساس وقایع فصل جاری هیچ‌كدام نمی‌توانند برای لاله‌های نارنجی چیزی باشند كه روبن‌ هست.

با این كه روبن از زمان درخشش اولیه‌اش در آیندهوون در سال‌های 2002 و 2003 یك مهره بسیار بالاتر از حدود متعارف نشان می‌داد؛ اما بازی‌هایش پس از انتقال از برنابئو به الیانزآره‌نا اواخر تابستان سال پیش گاه چنان بوده كه به وصف نمی‌آید و اگر بایرن مونیخ در نیم‌فصل دوم پیكارهای امسال اروپا احیا شده و به سوی 3 جام داخلی و خارجی یورش برده، یكی از دلایل اصلی آن بازی‌های انفجاری این چپ‌پای تكنیكی و هلندی بوده است.

پس از سوءشهرت

در اردوی فرانسه پس از سوءشهرتی كه به سبب تقلب تیه‌ری آنری در مرحله پلی‌آف انتخابی جام جهانی در برابر ایرلند جنوبی، دامان وی را گرفت و ‌خط‌خوردن كریم بنزما‌‌، همه نگاه‌ها به فرانك ریبه‌ری، دیگر مرد شاخص بایرن مونیخی است كه به نوبه خود یك آسیب‌دیدگی طولانی را پشت سر گذاشته و مثل روبن در نیم‌فصل دوم شكوفا شده و مردان لوئیس فان گال هلندی را به مرحله نهایی جام باشگاه‌‌های اروپا رسانده است. حتی اگر معادلات فوق نیز در كار نبود، بعید بود كه ستاره احتمالی خروس‌ها در جام پیش‌رو كسی بجز مهاجم سابق مارسی باشد و او كه ده‌ها خواستار دارد، می‌تواند با ارائه نمایشی خوب در جام جهانی 2010 قیمت خود را ـ كه همین حالا نیز بالاست ـ بیشتر و تیم بعدی‌اش را هم تعیین كند.

از تیم بی‌ستاره تا...

آلمان به معنای واقعی كلمه كسی را ندارد كه حالت و اثرگذاری ستاره‌‌های فوق را داشته باشد؛ اما در این تیم كم‌ستاره شده نیز پودولسكی، شواین اشتایگر و كلوزه برجسته‌‌تر از سایرین ‌‌ به نظر می‌رسند. در‌ آفریقای جنوبی كه میزبان جام است، استیون پیرنار از باشگاه اورتون انگلیس حرف اول را می‌زند و موتور استرالیا را تیم كاهیل روشن می‌كند. كره جنوبی و ژاپن نیز از پارك جی‌سونگ و شونسوكه ناكامورا الهام می‌گیرند. در شیلی به مارك گونزالز چشم بدوزند و در اروگوئه دیه‌گو فورلان را ببینید و كامرون هنوز ساموئل اتوئو را بهتر از بقیه می‌بیند. اگر آنها نباشند، نسخه جدید بزرگ‌ترین جشنواره فوتبال جهان روشنایی خود را از دست خواهد داد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری