تبیان، دستیار زندگی
صندلی شناور، بادگیرهای کویری، ساخت اجاق خورشیدی، تغذیه و رژیم درمانی، پلاستیک زیستی، بازیافت پلاستیک، فیلتراسیون، میکروب های نفت خوار و خلاقیت عنوان پروژه هایی است که توسط دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر

در پنجمین جشنواره دانش آموزی

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

ساخت صندلی شناور، بادگیرهای کویری، ساخت اجاق خورشیدی، تغذیه و رژیم درمانی، پلاستیک زیستی، بازیافت پلاستیک، فیلتراسیون، میکروب های نفت خوار و خلاقیت عنوان پروژه هایی است که توسط دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی سایت تبیان ارائه شد. خانم ها فرید، دولتشاهی، نظری زاده، قاسمی و املح معلمان تلاشگری هستند که در انجام این پروژه ها بچه ها را همراهی کردند. لازم به ذکر است که گروه های ساخت صندلی شناور و بازیافت پلاستیک به عنوان دو گروه  برتر در این دوره انتخاب شد.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

آیا می توان از مواد قابل خوردن و جذب محیط زیست، پلاستیک تهیه نمود؟

اگر مایلید که جواب این سوال را بدانید، برای رسیدن به جواب می توانید گزارش رسیده از دانش آموزان فعال این مدرسه را ببینید؛ برای دیدن آن اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده ی گزارش کار، گروه های ساخت اجاق خورشیدی ، تغذیه و رژیم درمانی ، بازیافت پلاستیک ، فیلتراسیون و میکروب های نفت خوار می توانید روی هر کدام از آن ها کلیک کنید.

از بین این پروژه ها خلاصه ای از پروژه های خلاقیت، بادگیرهای کویری و صندلی شناور را بیان می کنیم. ( برای مشاهده بقیه ی گروه ها نیز می توانید به لینک های مربوطه مراجعه نمایید. )

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

هدف این پژوهشگران در پروژه ی خلاقیت پیدا کردن رابطه ی میزان خلاقیت و مقاطع تحصیلی بوده است. پس از مطالعاتی که در زمینه خلاقیت داشتند به این تعریف برای خلاقیت رسیدند که خلاقیت چیزی است که در آن اثری خلاقانه و متفاوت به وجود می آید، خلاقیت محدوده ی خاصی ندارد و در کل خلاقیت یعنی ایجاد طرح جدید، باارزش، مناسب و کارآمد در همه زمینه هاست. فرضیه آن ها بنابر این پیش زمینه که بچه ها خلاقیت دارند به وجود آمده بود چون به وفور از دیگران شنیده بودند که خلاقیت در بچه ها بسیار بیشتر از بزرگسالان است.

در نهایت پس از تصحیح برگه های تست به این نتیجه رسیدند که با افزایش سن افراد، میزان خلاقیت کاهش می یابد ولی این یک نتیجه ثابت و تعیین شده نیست. برای دیدن کل گزارش این پروژه اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

یکی دیگر از پروژه های جالب این مدرسه، ساخت بادگیرهای کویری بود. سوال مطرح شده در این پروژه این بود که آیا می توان بادگیری ساخت که هوای داخل محوطه را خنک کند؟

بادگیر سازه ای است که در قدیم از آن به جای کولر معمولی استفاده می کردند. بادگیر روی ساختمان روی پشت بام باتوجه به مصالحی که در آن ساختمان به کار رفته بود ( کاه گلی ، آجری ،.. ) ساخته می شد و با استفاده از دریچه ای که در دیوار های داخل خانه ایجاد می شد، هوای گرم را خارج و هوای سرد را وارد خانه می کرد. کار بادگیر خنک کردن هوا براساس قوانین همرفت و برنولی است، برای بررسی این قوانین دو آزمایش طراحی کردند و به این نتیجه رسیدند که طبق قانون برنولی هر چه فشار زیاد شود، سرعت کم می شود و در نتیجه می توان با کم کردن فشار وارد بر بادگیر، سرعت ورودی هوای سرد به خانه را بیشتر کرد که باعث می شود خانه سریع تر سرد شود.

با توجه به قانون همرفت نیز فهمیدند که دودکش خانه باید بالای خانه قرار داشته باشد تا باد سرد بالاتر از باد گرم داخل خانه باشد. همچنین اگر سوراخ روی دیوار خیلی تنگ باشد، باد گرم نمی تواند وارد خانه شود و خانه خنک می شود.

برای مطالعه کار دانش آموزان این مدرسه اینجا کلیک کنید.

دستاوردهای دانش آموزان مدرسه راهنمایی روشنگر در پنجمین جشنواره دانش آموزی

گروه دیگر، گروه صندلی شناور بود که در این پروژه به بررسی تأثیر اندازه ی نشیمن گاه بر شناور ماندن و جنس بر شناور بودن صندلی پرداخته شده بود که در نهایت صندلی از جنس بطری به عنوان مناسب ترین جنس انتخاب شده بود، همچنین هر چه نشیمن گاه بزرگ تر باشد صندلی بهتر روی آب شناور می ماند. برای مشاهده کار این گروه اینجا کلیک کنید.

گروه مدرسه اینتزنتی سایت تبیان

تهیه و تنظیم: فاطمه گودرزی