تبیان، دستیار زندگی
در روزهای اخیر به طور متوسط روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با کارت هوشمند جایگاه داران و 7 میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای با کارت هوشمند خودروهای شخصی در جایگاههای کشور دریافت شده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

رکورد مصرف بنزین آزاد شکسته شد

کاهش سهمیه بنزین یارانه خودروهای شخصی منجر به افزایش فروش بنزین نیمه یارانه‌ای در جایگاههای سوخت شده به طوری که در روزهای اخیر با فروش بیش از 13 میلیون لیتر بنزین آزاد رکورد جدیدی در این بخش ثبت شده است.

سهمیه بندی بنزین

به گزارش خبرنگار مهر، از ابتدای سالجاری تاکنون متوسط مصرف بنزین کشور با کاهشی حدود سه درصدی به حدود 63 میلیون لیتر در روز رسیده اما متناسب با کاهش مصرف بنزین یارانه ای در کشور تقاضا برای دریافت بنزین نیمه یارانه ای (بنزین آزاد 400 تومانی) افزایش یافته است.

هم اکنون متوسط مصرف روزانه بنزین آزاد از حدود یک میلیون لیتر در سال گذشته به نزدیک 10 میلیون لیتر از ابتدای سالجاری تاکنون افزایش یافته که حاکی از افزایش 10 برابری مصرف بنزین نیمه یارانه ای در این مدت است.

کارشناسان اقتصادی یکی از مهمترین دلایل افزایش مصرف بنزین آزاد را در ماههای اخیر، کاهش سهمیه بنزین یارانه ای عنوان می کنند به طوری که سهمیه 360 لیتری بنزین از تابستان سال گذشته هم اکنون با کاهشی 90 لیتری به 180 لیتر برای دوره تابستانی کاهش یافته است.

در همین حال محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور اخیرا در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه مردم با مصرف بنزین آزاد آشنا شده اند، گفته است: با روشهای فعلی همچون سهمیه بندی بنزین تا حدودی مصرف سوخت در کشور مدیریت شده اما برای مدیریت و کنترل بیشتر مصرف سوخت در کشور باید طرحهای جدیدی همچون قانون هدفمند شدن یارانه ها در کشور اجرا شود.

از سوی دیگر پیگیریهای انجام گرفته نشان می دهد که با اجرای طرح سوخت گیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی از اول خرداد ماه امسال در دو هزار و 800 جایگاه سراسر کشور موجودی بنزین کارتهای سوخت نیز روند کاهشی یافته است.

در روزهای اخیر به طور متوسط روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با کارت هوشمند جایگاه داران و 7 میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای با کارت هوشمند خودروهای شخصی در جایگاههای کشور دریافت شده است

فروش بنزین آزاد از مرز 13 میلیون لیتر گذشت

در همین حال، یک مقام مسئول در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی در گفتگو با مهر در خصوص آخرین وضعیت مصرف بنزین نیمه یارانه ای در جایگاههای سوخت کشور با بیان اینکه در روزهای اخیر به طور متوسط حدود 13 میلیون لیتر در روز بنزین با نرخ 400 تومانی عرضه می شود، گفت: با توجه به اینکه هم اکنون روزهای پایانی سهمیه بندی در دوره بهاری را پشت سر می گذاریم پیش بینی می کنیم مصرف بنزین آزاد در کشور افزایش یابد.

هدایت امیری با یادآوری اینکه با فعالسازی نرخ دوم کارتهای هوشمند امکان سوخت گیری بنزین با کارتهای شخصی سوخت نیز از ابتدای خرداد ماه امسال فراهم شده است، تصریح کرد: در روزهای اخیر به طور متوسط روزانه 6 میلیون لیتر بنزین با کارت هوشمند جایگاه داران و 7 میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای با کارت هوشمند خودروهای شخصی در جایگاههای کشور دریافت شده است.

وی همچنین با اشاره آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه ها در نیمه دوم سال، از ضرورت نصب و راه اندازی سامانه پرداخت الکترونیکی بهای سوخت در جایگاههای سوخت سراسر کشور خبر داد و افزود: تاکنون در 960 جایگاه سوخت نصب و راه اندازی شده است و بر اساس برنامه زمان بندی تعریف شده تعداد جایگاههای مجهز به این سامانه باید به یکهزار و 500 جایگاه تا پایان شهریور ماه امسال افزایش یابد.

کاهش موجودی بنزین در کارت سوخت ها منجر به افزایش قابل توجه مصرف بنزین آزاد در روزهای اخیر شده است به طوری که در شرایط فعلی 40 تا 50 درصد فروش بنزین جایگاهها با قیمت آزاد انجام می گیرد
بنزین

برنامه زمان بندی جمع آوری کارت جایگاهداران مشخص نیست

به گزارش مهر، با اجرای طرح سوخت گیری بنزین آزاد با کارت هوشمند شخصی، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده بود: برای سهولت در سوختگیری خودروها و رفع مشکلات در مواقع اضطراری تا اطلاع ثانوی کارت هوشمند سوخت جایگاه داران فعال باقی می ماند اما برنامه داریم به زودی این کارتها جمع آوری شود.

در همین حال ناصر رئیسی فر رئیس انجمن جایگاه داران سوخت سراسر کشور با اشاره به بی اطلاعی از جمع آوری کارت هوشمند جایگاه داران به خبرنگار مهر، گفت: تاکنون از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی برنامه زمان بندی برای جمع آوری کارت سوخت جایگاه داران اعلام نشده است.

وی همچنین با اشاره به کاهش موجودی بنزین ذخیره سازی شده در کارت خودروهای شخصی، اظهار داشت: این کاهش موجودی منجر به افزایش قابل توجه مصرف بنزین آزاد در روزهای اخیر شده است به طوری که در شرایط فعلی 40 تا 50 درصد فروش بنزین جایگاهها با قیمت آزاد انجام می گیرد.

تنظیم:س.آقازاده