تبیان، دستیار زندگی
هر جام جهانی داستان ویژه خودش را دارد. نماد و نشان ویژه خودش را. زاکومی (Zakumi) هم نماد یا عروسک ویژه جام جهانی 2010 است ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پلنگی که کسی را نمی خورد، نماد جام2010

زاکومی نماد ویژه جام جهانی

هر جام جهانی داستان ویژه خودش را دارد. نماد و نشان ویژه خودش را. زاکومی (Zakumi) هم نماد یا عروسک ویژه جام جهانی 2010 است. این پلنگ خوش قیافه کاملاً به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شده است.

نام زاکومی ترکیبی از دو حرف «زا» (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی (south Africa) است و «کومی» (Kumi) است که در بیشتر زبان های محلی آفریقایی به معنی عدد 10 می باشد.

موهای زاکومی سبز رنگ است و گفته شده موهای او را به این خاطر سبز کرده اند که بتواند خودش را به خوبی در زمین های چمن سبز رنگ فوتبال، استتار کند!

زاکومی، نماد ویژه آفریقا 2010

طراح اصلی زاکومی، یک شهروند کیپ تاونی به نام «آندریاس اودندال» است و او طرحش را پس از تکمیل به شرکت «کورا سیمپسون» سپرده تا آنها آن را در شهر باکسبورگ به تولید انبوه برسانند.

دنی جوردن، رییس کمیته اجرایی جام جهانی 2010 و همه کاره این میهمانی بزرگ آفریقایی درباره زاکومی گفته است: «زاکومی یک آفریقایی جنوبی مغرور است و به همین خاطر سفیر ویژه ای برای نخستین جام جهانی آفریقایی به حساب می آید.

او در سال 1994، یعنی در همان سال انقلاب بزرگ نلسون ماندلا به دنیا آمده و حالا جوانی باهوش، پرشور و جاه طلب است که می تواند الهام بخش هر پیر و جوان آفریقایی و غیرآفریقایی باشد.»

داستان جالب انتخاب یک نماد ویژه برای جام های جهانی، ماجرای چهل ساله است. «ویلی» در جام جهانی 1966 انگلیس، نخستین عروسک جام های جهانی بود. عروسک های جام جهانی، نقش ویژه ای در تمام رقابت های بزرگ چندین دوره اخیر داشته اند و به نمادی فرهنگی برای این رویداد بی نظیر تبدیل شده اند.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری