تبیان، دستیار زندگی
تابش زیاد نور خورشید بر پوست بدن باعث ایجاد سرطان پوست می شود ، ولی یک زخم پیش سرطانی به نام ACTINIC KERATOSIS ( کراتوزیس ) خیلی جلوتر از بروز سرطان پوست، دیده می شود. استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بسیاری از این زخم ها را ق...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید

تابش زیاد نور خورشید بر پوست بدن باعث ایجاد

سرطان پوست می شود ، ولی یک زخم پیش سرطانی به نام ACTINIC KERATOSIS ( کراتوزیس ) خیلی جلوتر از بروز سرطان پوست، دیده می شود.

استفاده روزانه از کرم ضد آفتاب بسیاری از این زخم ها را قبل از سرطانی شدن از بین می برد. استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل تابستان، تا 60 درصد از تأثیر نور خورشید کاهش می دهد.

پزشکان استرالیایی 600 نفر را که در اثر تابش نورخورشید به شدت دچار آسیب

پوستی شده بودند ، بررسی کردند. هر کدام از این افراد ، حداقل دارای یک زخم کراتوزیس بود. به نیمی از این افراد کرم ضد آفتاب و به نیمی دیگر کرم معمولی داده شد تا در فصل تابستان استفاده کنند. همچنین به آنها توصیه شد تا جایی که ممکن است از نور آفتاب دوری کنند.

بعد از تمام شدن فصل تابستان دیده شد، افرادی که از کرم معمولی استفاده کرده بودند، حداقل یک زخم اضافی روی پوستشان به وجود آمده بود. ولی تعداد زخم ها در افرادی که از کرم ضد آفتاب استفاده کرده بودند، کم شده بود.

این بررسی نشان می دهد تماس زیاد پوست با نور آفتاب، سرطان پوست را افزایش می دهد که در اثر افزایش زخم های کراتوزیس است. استفاده مرتب از کرم های ضد آفتاب همراه با کاهش تماس پوست با نور خورشید ، زخم های پوستی را از بین می برد.

بنابراین بهترین راه برای جلوگیری از سرطان پوست و چروک شدن آن اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید و استفاده از کرم ضد آفتاب در تمام روزهای سال است.

خورشید دو نوع اشعه ماوراء بنفش درد که می توانند پوست را خراب کنند، اشعه ماوراء بنفش A که باعث پیری سلول ها می شود و اشعه ماوراء بنفش B که باعث سرطانی شدن و آفتاب سوختگی سلول های پوست می شود.

پنجره های شیشه ای نمی توانند جلوی عبور تمام انواع اشعه های ماوراء بنفش را بگیرند و بیشتر جلوی عبور اشعه ماوراء بنفش B را می گیرند و فقط 30 درصد اشعه ماوراء بنفش A را عبور نمی دهند. بنابراین از

آفتاب سوختگی جلوگیری می کنند، ولی مانع از چروکیدگی پوست نمی شوند.

لامپ های مخصوص برنزه کردن که در اطاقک های مخصوص استفاده می شوند، باعث ایجاد سرطان پوست نمی شوند، زیرا این لامپ ها دارای اشعه ماوراء بنفش نوع A هستند نه نوع B.

کرم های ضد آفتاب از سرطان پوست جلوگیری نمی کنند ، ولی از تأثیر نوع B و قسمتی از نوع A بر پوست بدن جلوگیری می کنند. پس جلوی آفتاب سوختگی را می گیرند ولی تأثیری بر چین و چروک پوست ندارند.

بیشتر لباس ها اشعه نوع A را از خود عبور می دهند ، بنابراین اگر برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب باشید، چین و چروک پوستتان افزایش می یابد ، ولی احتمال سوختگی وجود ندارد.

اگر کسی مبتلا به سرطان پوست بود، می تواند تحت نظر پزشک با تزریق اینترفرون ( یک نوع پروتئین ) برای مدت سه هفته و هفته ای سه بار معالجه شود.

توصیه می شود در تمام روزهای سال حتی وقتی نمی خواهید از منزل خارج شوید، از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. این کار باعث می شود مواد موجود در

کرم ضد آفتاب به پوست شما بچسبد و به آسانی با عرق کردن و شستن از بین نرود. تا جایی که ممکن است از نور آفتاب به خصوص در روزهای تابستان، دوری کنید و هر چند مدت یک بار به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. با این کار قبل از تبدیل شدن سلول های پیش سرطانی به سلول های سرطانی ، آنها را از بین خواهید برد.

البته این کرم ها ممکن است باعث شوند

ویتامین D به مقدار کافی در بدن تولید نشود ( همانطور که می دانید با تابش نور خورشید بر پوست ، ویتامین D در بدن تولید می شود )، بنابراین هنگام مراقبت از پوست خود، به مقدار مورد نیاز ویتامین D نیز توجه داشته باشید.

نیره ولدخانی - کارشناس تغذیه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.