تبیان، دستیار زندگی
از کودک بخواهید تا هر یک از اشیای فوق را لمس کند و نام آن شیء را بگوید. چنان چه کودک با اسم یک یا چند عدد از این اشیا آشنا نبود، از کودک بخواهید آن را شیء را لمس کند و در هنگامی که او این کار را انجام داد، اسم آن شیء را چند بار تکرار کنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازی آشیانه پرنده ها

بازی زندگی کودک است و با آن هویت می یابد . بازی تجربه می آفریند، مهارت ها را می آموزد و کودک را برای رشد سالم تر و پر بارتر آماده می کند . آنچه در این مقاله آورده ایم گزیده ای از بازی های سنین سه تا چهار سال است که در زمینه های مختلف کودک را رشد می دهد و روحیه او را شاداب نگه می دارد .

آشیانه پرنده

بهار، زمان تولد جوجه های پرندگان

این فعالیت می بایستی در فصل لانه سازی پرندگان در اواخر اسفند و اوایل فروردین ماه انجام گیرد.

تکه های نخ بافندگی، بند، تکه های پارچه و غیره را به اندازه ی 15-10 سانتی متر ببرید. این تکه ها را به بچه ها بدهید تا آن ها را برای دادن به پرندگان نگه داری کنند.

به کمک بچه ها این تکه های نخ و تکه های پارچه را در یک ساک گشاد قرار دهید به طوری که پرنده ها قادر باشند آن ها را بردارند. یک پاکت توری پلاستیکی برای این کار مناسب است.

این ساک را در جایی قرار دهید که بتوانید آن را ببینید و هم چنین در محلی نباشد که موجب اضطراب پرنده ها شود.

هنگامی که پرنده ها، ساکِ پر از تکه های بند را نگاه می کنند، آن ها را تماشا کنید.

درباره ی انتخاب های متفاوت پرندگان صحبت کنید. آیا این تکه بندها و تکه پارچه ها برای پرنده مناسب است؟ آیا در ساک چیزی وجود دارد که هیچ پرنده ای آن را انتخاب نکند؟

اگر بتوانید فعالیت لانه سازی پرنده ها را از ابتدا تا انتها مشاهده کنید، ببینید آیا پرنده های نر و ماده با هم برای ساختن آشیانه همکاری می کنند؟ چه مدت زمان، ساخت یک لانه به طول می انجامد؟ به نظر شما چرا پرنده ها آشیانه ی خود را در این جای خاص بنا می کنند؟ آیا این آشیانه یک آشیانه ی جدید است یا یک آشیانه ی قدیمی؟

بازی لمس کردن

وسایل مورد نیاز: اشیایی برای لمس کردن از قبیل کاغذ، سمباده، چوب، اسفنج، زیپ و غیره

1- از کودک بخواهید تا هر یک از اشیای فوق را لمس کند و نام آن شیء را بگوید. چنان چه کودک با اسم یک یا چند عدد از این اشیا آشنا نبود، از کودک بخواهید آن را شیء را لمس کند و در هنگامی که او این کار را انجام داد، اسم آن شیء را چند بار تکرار کنید. با تکرار این عمل، کودک به تدریج نام آن شیء را می آموزد. این فعالیت را برای سایر اشیایی که در این بازی مورد استفاده قرار می دهید و کودک اسم آن ها را نمی داند، تکرار کنید تا کودک اسامی تمامی اشیای مورد استفاده برای این بازی را فرا گیرد.

چنان چه کودک با اسم یک یا چند عدد از این اشیا آشنا نبود، از کودک بخواهید آن را شیء را لمس کند و در هنگامی که او این کار را انجام داد، اسم آن شیء را چند بار تکرار کنید.

2- توصیه می شود برای این گروه از کودکان از اشیای محدودتری استفاده کنید و به تدریج با افزایش دامنه ی لغات و اطلاعات استفاده کنید و به تدریج با افزایش دامنه ی لغات و اطلاعات کودک، تعداد اشیای مورد استفاده برای این بازی را افزایش دهید.

3- دو کودک را انتخاب کنید، یک نفر دست هایش را در پشت سرش قرار دهد و نفر دوم یک شیء را انتخاب کرده و آن را در دست های نفر اول بگذارد. کودک اول بایستی بدون نگاه کردن به شیء، نام آن شیء را حدس بزند و با استفاده از کلمات آن را توصیف کند. شما بایستی کودک را تشویق کنید تا کلماتی از قبیل سخت، پرزدار، زبر و غیره را برای توصیف اشیا، مورد استفاده قرار دهد. با این کار هم حافظه او قوی تر می شود و هم می توانید تیزی لامسه را در او تقویت کنید.

این فعالیت را با یک بازی خیالی گسترش دهید. بپرسید، تصور می کنی که این اشیا را شبیه چه چیزی احساس می کنی؟ ابرها؟ پوست نرم حیوان؟ ستاره ها؟ بال های فرشته ها؟ در این صورت تخیلات او را نیز دقیق تر شکل می دهید و قدرت انتزاعی کودک رشد می یابد.

کودک

انگشت کوچک

کنار کودکتان بنشینید و با او درباره ی بخش های مختلف بدن از جمله انگشتان دست، انگشتان پا، بینی، گونه، چانه و دهان صحبت کنید. سپس این شعر را بخوانید و هر بخش از بدن را که با شعر می خوانید، لمس کنید:

چی داره کودک؟ دو دست کوچک. دو پای کوچک. دو چشم کوچک. یک بینی ناز . دو گونه ی کوچک. یک چانه ی کوچک  دهان، دهان، یک لقمه در آن.  تعداد انگشتا، میدونی چند تا؟ انگشتای دست یا انگشتای پا؟ انگشتای دست، البته مامان (بابا)، هر دو تا، ده تا. انگشتای پا، البته مامان (بابا)، هر دو تا، ده تا

پس از این که کودکتان این شعر را یاد گرفت از او بخواهید تا این شعر را برایتان بخواند.

تلاش کنید این بازی را با حیوانات اسباب بازی انجام دهید. این بازی امکان دارد برای کودکتان چالش برانگیز باشد و شمارش را به آنها می آموزد.

کتاب یادگیری از طریق بازی

خانواده و زندگی- تنظیم و تغییر برای تبیان: کهتری

مقالات مرتبط

بازی با ذره بین ها

کیه کیه زنگ می زنه؟

بازی با ماکارونی

کفش های کهنه نو می شود

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.