تبیان، دستیار زندگی
فن، دهنده یا هواکش یکی از وسائل پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه های دانش آموزی می باشد. فن ها کاربردهای صنعتی زیادی نیز دارند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم نمود. فن نوعی دستگاه مکانیکی است که می تواند با دادن انرژی به گازها، آنها را جابجا نماید و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فن ها

فن ها

فن، دهنده یا هواکش یکی از وسایل پر کاربرد در ساخت بسیاری از پروژه های دانش آموزی می باشد. فن ها کاربردهای صنعتی زیادی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود. فن نوعی دستگاه مکانیکی است که می تواند با دادن انرژی به گازها، آن ها را جابه جا نماید و از محلی به محل دیگر منتقل نماید. در صورتی که انرژی وارده به گاز از حد مشخصی بیشتر شود این دستگاه کمپرسور نامیده خواهد شد. فن ها معمولاً نسبت به کمپرسورها دبی بیشتری از گاز را جابه جا می نمایند، ولی کمپرسورها قادرند فشار گاز را تا حد بسیار بیشتری بالا ببرند.

فن ها با توجه به نحوه عملکردیشان، به دو دسته محوری و جریان شعاعی تقسیم می شوند:

فن ها

 فن های جریان محوری  ( Anial )

فن ها

فن های جریان شعاعی یا سانتریفوژ

فن ها

شکل شماتیک این فن ها را در شکل های زیر مشاهده می نمایید:

فن ها

فن جریان محوری

فن ها

فن سانتریفوژ

فن های جریان محوری قابلیت جابه جایی دبی های بالاتری را نسبت به فن های سانتریفوژ دارند، ولی فن های سانتریفوژ قادرند مقدار انرژی بیشتری به هوا بدهند و نسبت فشار هوای خروجی از این فن ها به هوای ورودی آن ها در مقایسه با فن های جریان محوری بالاتر می باشد.

فن های جریان محوری کاربردهای زیادی دارند از جمله هواکش های خانگی، هواکش تونل ها، فن های کامپیوتر، پنکه ها و...

فن ها
فن ها
فن ها
فن ها

فن های سانتریفوژ نیز کاربردهای فراوانی دارند که می توان به کولرهای آبی، هودهای آشپزخانه، هوا سازهای صنعتی، هواکش های صنعتی و... اشاره نمود.

فن ها
فن ها
فن ها

هواکش ها معمولاً بر اساس دبی هوایی که جابه جا می کنند، دسته بندی می شوند. هواکش های صنعتی معمولاً دارای پره های فلزی و هواکش های خانگی دارای پره های پلاستیکی می باشند.

برای تهیه انواع هواکش های جریان محوری و سانتریفوژ در سایزهای مختلف ( از سایز فن کامپیوتری تا هواکش های صنعتی ) در تهران می توانید به خیابان سعدی، تقاطع خیابان انقلاب مراجعه نمایید. این محل در شکل زیر نمایش داده شده است.

فن ها

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه : پوریا میرعشقی

تنظیم : نسرین صادقی