تبیان، دستیار زندگی
یک محقق ایرانی در تحقیقات خود متوجه تأثیر معجزه‌ آسای گیاه دارویی دارچین در درمان بیماری ‌های...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دارچین، موثر در درمان بیماری قارچی

دارچین

یک محقق ایرانی در تحقیقات خود متوجه تأثیر معجزه‌ آسای گیاه دارویی دارچین در درمان بیماری ‌های قارچی شد.

الهه جهان، پژوهشگر جوان ایرانی در گفتگو با خبرنگار علمی خبرگزاری فارس گفت: طب سنتی در کشور ما به دلیل حجم و تنوع گیاهان دارویی سابقه طولانی دارد.

وی افزود: قارچ کاندیدا آلبیکنس استلاتوئید که نوعی مُخمر بیماری زا است، مولد بیماری در دستگاه تناسلی هر دو جنس است. این بیماری به خصوص در زنان بسیار شایع است به طوری که 4.3 درصد زنان در طول عمر خود حداقل یک بار مبتلا می ‌شوند. لزوم درمان گیاهی این بیماری قارچی، طولانی و برگشت ‌پذیر بودن درمان‌ های شیمیایی رایج است.

این پژوهشگر تصریح کرد: این پژوهش با جمع ‌آوری نمونه و تحقیق و آزمایش انجام شد.

وی گفت: در این تحقیق اثر عصاره 8 گیاه دارویی دارچین، آویشن، همیشه بهار، اسطوخودوس، مرزنگوش، سیر، ختمی و بومادران که با استفاده از روش تقطیر با آب(عرق) تهیه شد، در جلوگیری از رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس استلاتوئیدس مورد بررسی قرار گرفت.

گیاه دارچین با نام علمی Cinnamomum zeylanicum از تیره Lauraceae به‌ طور کامل مانع از رشد قارچ در محیط کشت سابورو دکستروز آگار با استفاده از روش عصاره در محیط کشت شده است.

دارچین

جهان خاطرنشان کرد: که از بین این گیاهان، گیاه دارچین با نام علمی Cinnamomum zeylanicum از تیره Lauraceae به‌ طور کامل مانع از رشد قارچ در محیط کشت سابورو دکستروز آگار با استفاده از روش عصاره در محیط کشت شده است.

وی گفت: آزمایشات بعدی پیرامون گیاه دارچین از دیسک‌ بلانک و سنجش قطر هاله رشد نیافته با عصاره‌ های متانولی، اتانولی،‌ آبی و عرق این گیاه شاهد صورت گرفت که عصاره متانولی و اتانولی کاملاً مانع رشد شدند.

این محقق تصریح کرد: عرق تا حدودی مؤثر بود و عصاره آبی تأثیری نداشت و نتایج حاصل با استفاده از نرم‌افزار minitab مورد آنالیز قرار گرفت و مشخص شد که تفاوت معناداری بین هاله عدم رشد عصاره‌ های گیاه دارچین با نمونه شاهد در سطح معناداری وجود دارد.

تاکنون تأثیر عصاره گیاهان xylopia aethophca ، زرشک، خرزهره و پنیرک بر کاهش رشد قارچ کاندیدا آلبیکنس مطالعه شده است.

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

خواص دارچین

دارچین و عسل را با هم بخورید

تاثیر مصرف دارچین در بیماران دیابتی

آدامس‌های دارچینی و حساسیت

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.