تبیان، دستیار زندگی
صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزیینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود.معمولاً صنایع دستی به روش های سنتی ساختن کالا گفته می شود.وسایلی که در کارخانجات و با ماشین آلات ساخته می شوند،جز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صنایع دستی زبان گویای تاریخ و تمدن
صنایع دستی
صنایع دستی

صنایع دستی نوعی کار است که در آن لوازم تزیینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته می شود.معمولاً صنایع دستی به روش های سنتی ساختن کالا گفته می شود. وسایلی که در کارخانجات و با ماشین آلات ساخته می شوند،جزء صنایع دستی به حساب نمی آیند.

فرق صنایع دستی و هنر کاردستی

صنایع دستی
صنایع دستی

صنایع دستی وسیله ای است که مورد استفاده قرار می گیرد و کهنه و پوسیده می شود و  تنها برای تزیین مورد استفاده قرار نمی گیرد.صنایع دستی جزء کارهای فرهنگی و رسومی است،چون از آن ها در زندگی روزمره استفاده می شود،اما هنر و کاردستی تنها یک فعالیت و سرگرمی است.

صنایع دستی معروف ایران

گلیم،فرش،گبه،قلمه زنی،شیشه گری،منبت کاری،مینا کاری،سفال،چوب

صنایع دستی
صنایع دستی

یکی از تاریخ نگاران آمریکایی بر این باور است که صنایع دستی ایران هنرمندانه خلق شده است و هر یک بیان کننده ی عقیده ها،سلیقه ها،روش های زندگی و شخصیت نیاکان مردم ایران است.صنایع دستی زبان گویا و روشن تاریخ،تمدن،هویت و هنر ایرانیان است.

صنایع دستی در قرآن

از گذشته های دور تا به امروز صنایع دستی هنری سرگرم کننده و درآمدزا بوده است.با گذشت زمان و با فکر و خلاقیت صنعت گران صنایع دستی پیشرفت بسیار زیادی کرده است.این هنر در میان بسیاری از پیامبران و امامان معصوم جایگاه خاص و ویژه ای داشته است و می توان گفت نخستین کسانی که به این هنر پرداختند،پیامبران بوده اند.در قرآن به این هنر اشارات زیادی شده است،مثلاً خداوند در چند سوره به فن زره سازی حضرت داوود علیه السلام اشاره کرده است.

در دنیای امروز که همه چیز ماشینی شده،صنایع دستی روح و لطافت را به زندگی هدیه می کند.

20 خرداد روز جهانی صنایع دستی است.صنایع دستی تنها یک کالا برای مبادله نیست بلکه شما به کمک آن به خصوصیات فرهنگی اقوام و ملت های مختلف پی خواهید برد،یعنی به نوعی با آن ها ارتباط برقرار می کنید.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.