تبیان، دستیار زندگی
پس از مخالفت مجلس با ادغام هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی كاربردی، برای تشكیل سازمان ملی مهارت آموزی سرپرست سازمان فنی‌ و حرفه‌ای از تاسیس سازمان ملی مهارت آموزی در مرداد‌ماه امسال خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سازمان ملی مهارت تأسیس می‌شود

کار

پس از مخالفت مجلس با ادغام هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، سازمان فنی و حرفه‌ای و دانشگاه جامع علمی كاربردی، برای تشكیل سازمان ملی مهارت آموزی سرپرست سازمان فنی‌ و حرفه‌ای از تاسیس سازمان ملی مهارت آموزی در مرداد‌ماه امسال خبر داد.

موضوع تشكیل «سازمان ملی مهارت آموزی» اوایل امسال مطرح شد كه حرف و حدیث‌های فراوانی را به‌دنبال داشت و در نهایت با مصوبه خرداد‌ماه مجلس شورای اسلامی به ظاهر خاتمه یافت. سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای كشور در ساری اعلام كرد: براساس مستندات قانونی، سازمان ملی مهارت باید تا‌كنون راه‌اندازی می‌شد اما این مهم مغفول مانده‌است.

به گفته امیر محمد پرویز، راه‌اندازی سازمان ملی مهارت در 2 مرحله در كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز مطرح شده و همه معتقدند كه آموزش باید منسجم صورت گیرد. البته وی اعلام نكرد كه براساس طرح اولیه قرار بود سازمان جدید با تجمیع هنرستان‌ها و دانشگاه جامع تشكیل شود و حال كه مجلس با این كار مخالفت كرده، براساس چه استدلالی سازمان ملی مهارت تاسیس خواهد شد.

براساس مصوبه مجلس، تا تصویب ساختار آموزش كشور، انتزاع آموزشكده‌های فنی و حرفه‌ای از وزارت آموزش و پرورش و همچنین انتزاع دانشگاه جامع علمی كاربردی از وزارت علوم، ممنوع است.

از طرفی ایجاد این سازمان در وزارت كار و امور اجتماعی موازی كاری با سازمان فنی و حرفه‌ای در این وزارتخانه است و با اهداف پیش‌بینی شده برای ایجاد این سازمان همخوانی ندارد. قرار بود سازمان فنی و حرفه‌ای با سازمان‌ها  و نهادهای دیگر ادغام شود و تنها یك سازمان جدید ایجاد شود نه اینكه سازمان دیگری در وزارت كار ایجاد شود و نهایتا دولت فربه‌تر شود.

اهداف فراموش شده

وزیر كار،  پیش از این درباره هدف تشكیل سازمان ملی مهارت گفته بود: هم‌اكنون آموزش‌های مهارتی به‌صورت متفرق و غیر‌منسجم ارائه می‌شود كه با ایجاد سازمان ملی مهارت آموزی، همه این فعالیت‌ها تجمیع می‌شود و به نظامی یكپارچه و واحد تبدیل خواهد ‌شد.

همچنین سخنان وزیر كار پیش از مصوبه مجلس، گویای این مطلب بود كه با تصویب كلیات این طرح در شورای‌عالی اداری، نیازی به مصوبه مجلس نیست. عبدالرضا شیخ‌الاسلامی بر این باور بود كه «تصمیم‌گیری درباره ریز مسائل به كمیته ویژه‌ای متشكل از وزرای ذینفع و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس‌جمهوری واگذار شده‌است.»

سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای به عملكرد سازمان‌هایی كه اعلام شده بود با ادغام آن ها سازمان ملی مهارت‌آموزی تشكیل شود، ایراداتی وارد می‌كند و بر این باور است كه آن ها از برنامه و اهداف خود منحرف شده‌اند.

پرویز در باره عملكرد هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش وزارت آموزش و پرورش گفت: «بیش از 90درصد محتوای آموزشی در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و كار‌دانش به‌صورت تئوری است و كمتر از 10 درصد به مباحث عملی پرداخته می‌شود.» به گفته وی، وظیفه اولیه آن ها در هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای، تامین نیروی انسانی ماهر مورد نیاز بازار كار است.

دانش آموز

البته گفته‌های مسئولان وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم و میزان استقبال دانش‌آموزان و دانشجویان از رشته‌های فنی‌ و حرفه‌ای و كار‌دانش و دانشگاه جامع علمی‌كاربردی خلاف ادعای سرپرست سازمان فنی و حرفه‌ای است.

پرویز با اذعان به این موضوع در جمع مربیان برگزیده فنی و حرفه‌ای كردستان اعلام كرد: اكنون بخش زیادی از  آموزش‌های ارائه شده توسط سازمان فنی و حرفه‌ای در كشور عرضه‌محور است و این روند به هیچ عنوان مورد پسند نیست و نیازهای روز را نیز برآورده نمی‌كند.

ادغام بخش‌های فعال در امر مهارت آموزی كاری ضروری و پسندیده‌است اما این كه دستگاهی بدون توجه به مصوبه مجلس و اهداف اولیه خود، اصرار بر ایجاد سازمانی جدید و به دور از اهداف پیش‌بینی شده دارد، بحث دیگری است.

همشهری آنلاین - علی‌اصغر محمدی

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تنظیم: نوربخش