تبیان، دستیار زندگی
اگر انسان رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا رابطه بین او و مردم را اصلاح می‌کند. چنین انسانی به چیزی جز پیروی از حق و انجام تکلیف الهی خود نمی‌اندیشد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مطلق گرایی سیاسی آفتی خطرناک

آیت الله ری شهری

رئیس دانشکده علوم حدیث با تاکید بر اینکه دانشجویان برای دستیابی به حق باید از تبعیت بی‌ چون و چرای از اشخاص مختلف اجتناب کنند، حکم ولی فقیه را حجت شرعی دانست و گفت: همواره اعتقاد داشتم که مطلق‌گرایی در حوزه‌های سیاسی آفتی خطرناک است.

به گزارش خبرنگار مهر در شهرری، آیت‌الله محمدی ری‌شهری در جلسه پرسش و پاسخ با دانشجویان دانشکده علوم حدیث و در پاسخ به این سئوال که مشی سیاسی شما چیست، گفت: در یک جمله ، اجتناب از مطلق‌گرایی.

وی ادامه داد: کسی که یک جناح را به طور مطلق قبول داشته باشد و در مقابل، جناح دیگر را به طور مطلق رد کند، نمی‌تواند به حقیقت دست یافته و به تکلیف الهی خود عمل کند.

وی همچنین شخصیت‌گرایی را ضد حق‌گرایی دانست و افزود: تنها حکم و نظر مقام معظم رهبری به عنوان فصل‌الخطاب می‌تواند در مسائل گوناگون ملاک قرار گیرد، آن هم به این دلیل است که حکم ولی فقیه حجت شرعی است.

آیت‌الله محمدی ری‌شهری با اشاره به خاطرات سالهای ابتدای انقلاب اسلامی با بیان اینکه اشخاص هیچگاه نمی‌توانند ملاک حقیقت قرار گیرند از بصیرت به عنوان یک عامل مهم در انجام تکلیف الهی یاد کرد و گفت: نباید به افراد از منظر فضاسازیهای سیاسی و آتش افروزیهای جناحهای سیاسی نگریست بلکه باید در پی حق و کشف حقیقت بود.

اگر انسان رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا رابطه بین او و مردم را اصلاح می‌کند. چنین انسانی به چیزی جز پیروی از حق و انجام تکلیف الهی خود نمی‌اندیشد

وی با استناد به روایتی از معصومین (ع) افزود: در روایات اسلامی آمده است که انسان باید در مسائل مختلف یا آگاه به مسئله باشد و یا در پی دانستن و کشف حقیقت باشد، اما هیچگاه نباید در مسیر تبعیت، بدون منطق از افراد و گروه‌های مختلف پیروی کند که در این صورت بی تردید گمراه خواهد شد.

آیت الله ری شهری

رئیس دانشکده علوم حدیث با استناد به روایت دیگری افزود: اگر انسان رابطه بین خود و خدا را اصلاح کند، خدا رابطه بین او و مردم را اصلاح می‌کند. چنین انسانی به چیزی جز پیروی از حق و انجام تکلیف الهی خود نمی‌اندیشد.

آیت الله ری شهری همچنین در پاسخ به سئوال یکی دیگر از دانشجویان در خصوص مشی سیاسی وی گفت: من تاکنون عضو هیچ جناح سیاسی نبوده‌ام و امیدوارم تا آخر هم در هیچ جناح سیاسی قرار نگیرم، تلاش اینجانب این بوده و هست که حق را از هر گروه و هر شخصی بپذیرم و باطل را از هیچکس پذیرا نباشم.

وی در این دیدار با ذکر یاد و نام امام خمینی (ره) در جمع صمیمانه دانشجویان در پاسخ به پرسشی به بیان خاطراتی از اولین دیدار با امام خمینی (ره) در مدرسه علوی تهران و آخرین دیدار با ایشان در بیمارستان جماران پرداخت و گفت: امام خمینی (ره) از هوش و درایت عجیبی برخوردار بودند و در شرایط فتنه آلود متعددی که در آن دوران مثل فتنه خلق مسلمان، ماجرای بنی‌ صدر و کودتای نوژه پیش آمد، با بهره‌ گیری از الهام الهی و نبوغ سیاسی خود، به بهترین نحو با آن مواجه شد و با هر طیف و هرکس براساس حکمت و درایت برخورد می‌کرد.

رئیس دانشکده علوم حدیث افزود: یکی از روش‌های امام (ره)، در شرایط مذکور این بود که ایشان فرصت می‌‌دادند تا مردم از کنه ماجراها و دسیسه‌هایی که گاهی ریشه در خارج داشت، آگاه شوند و به این وسیله با همراهی کامل مردم فتنه‌ها را خنثی می‌کرد.

تنظیم:س.آقازاده