تبیان، دستیار زندگی
وبا یک بیماری عفونی است که عامل آن یک باکتری به نام ویبریو ( VIBRIO ) است که انواع مختلفی از جمله با نام های کلره و التور دارد که شدت بیماری در این انواع برحسب نوع باکتری متفاوت است. علامت مهم بیماری اسهال شدید است، ولی هر ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

درباره " وبا " یا "CHOLERA" بیشتر بدانیم


وبا یک بیماری عفونی  است که عامل آن یک باکتری به نام ویبریو ( VIBRIO ) است که انواع مختلفی از جمله با نام های کلره و التور دارد که شدت بیماری در این انواع برحسب نوع باکتری متفاوت است.

علامت مهم بیماری اسهال شدید است، ولی هر اسهالی نشانه وبا نیست. نوع اسهال وبایی منحصر به فرد و به شکل لعاب برنج و بسیار برق آسا و شدید است. در اینگونه موارد بیمار باید سریعاً به یک مرکز مجهز درمانی منتقل شود و تحت درمان قرار گیرد .

از علائم دیگر آن، تهوع و استفراغ است؛ معمولاً تب وجود ندارد.

این بیماری از طریق مصرف آب و غذای آلوده منتقل می شود. مدفوع آلوده در مناطقی که فاضلاب مناسب وجود ندارد یا در صورت عدم رعایت موارد بهداشتی ، آب و سبزیجات و میوه ها بخصوص صیفی جات را آلوده می کند.

آب  را به هیچ وجه نباید از مکان های تصفیه نشده و غیر آب شهری تهیه و مصرف کرد. در مواردی که به هر شکل به سلامت آب شک دارید، آن را بجوشانید. گاهی در مناطق روستایی که آب از طریق کُلر زنی در همان منطقه پاک سازی می شود، دیده شده که در کُلر زنی دقت لازم نشده است، بنابراین در این موارد حتمآ آب را بجوشانید یا از آب معدنی استفاده کنید.

مواد غذایی از جمله میوه ها و سبزیجات، بخصوص در فصل تابستان  و به ویژه در مناطقی که وبا یافت شده است ، باید قبل از مصرف با محلول های مخصوص ضد عفونی مثل پرکلرین، پرمنگنات یا آب ژاول و در صورت عدم دسترسی، با چند قطره مایع ظرف شویی که در یک ظرف چند لیتری آب ریخته می شود، ضد عفونی شود .

به یاد داشته باشید : پیشگیری بهتر و آسان تر از درمان است.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.