تبیان، دستیار زندگی
شرکت کننده ی بعدی ما سیاره ی مشتری است،سلام لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید. سلام نام من آقای مشتری است و بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی هستم.از نظر فاصله از خورشید پنجمین سیاره ی منظومه ی شمسی به حساب می آیم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بهترین سیاره کدام است؟

در قسمت قبل خواندید که قرار بود بهترین سیاره ی سال از میان 8 سیاره و یک سیاره ی کوتوله انتخاب شود و سیاره اورانوس،زهره،زمین و مریخ خودشان را برای شما معرفی کردند و حالا در این قسمت بقیه ی سیارات خودشان را معرفی می کنند و نتیجه ی نهایی اعلام می شود.

شرکت کننده ی بعدی ما سیاره ی مشتری است،سلام لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید.

مشتری

سلام نام من آقای مشتری است و بزرگترین سیاره ی منظومه شمسی هستم.از نظر فاصله از خورشید پنجمین سیاره ی منظومه ی شمسی به حساب می آیم.اتمسفر ضخیم و بادی من پوشیده از نوارهای رنگی تیره و روشن است.قسمت بسیار جالب من،طوفان بزرگ و بیضی شکلی است که شما زمینی ها آن را چشم مشتری می نامید.

آیا شما قمری هم دارید؟

بله،من حداقل 63 قمر دارم که شما زمینی ها آن ها را پیدا کرده اید و همچنین حلقه های کم رنگ و نازکی هم دارم.

مشتری

چه چیزی شما را از بقیه ی سیارات متمایز می کند؟

من خیلی بزرگم به طوری که همه ی سیارات دیگر می توانند در من جای بگیرند.طوفان چشم مشتری بزرگترین طوفان منظومه ی شمسی به حساب می آید.من از سایر سیارات دیگر سریعتر می چرخم.در کمتر از 10 ساعت زمینی من یک دور کامل می زنم.چرخش سریع من باعث شده که من کوتاه ترین روز را در میان سیارات دیگر داشته باشم.

شما خیلی جالب و شگفت انگیز هستید.حالا نفر بعدی

اجازه بدهید سلامی گرم به سیاره زحل عرض کنم،لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید؟

زحل

خب از کجا شروع کنم؟از نظر فاصله با خورشید ششمین سیاره با منظومه شمسی هستم.من یک گلوله ی گازی با چرخش سریع هستم.

بعد از مشتری دومین سیاره ی بزرگ منظومه ی شمسی به حساب می آیم.اما فکر می کنم از مشتری خیلی زیباترم چون حلقه هایی از یخ و صخره در اطرافم وجود دارند.

آیا قمری هم دارید؟

بله،منجمان شما در زمین حداقل 31 قمر مرا پیدا کرده اند.بزرگترین قمر من که تیتان نام دارد بزرگتر از سیاره ی عطارد است و حتی دارای اتمسفر هم هست.

زحل

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می کند؟

خب،من در منظومه ی شمسی بزرگترین و زیباترین حلقه ها را دارم.چگالی من از همه ی سیارات کمتر است،یعنی نسبت به اندازه ام ،وزنم از همه سیارات کمتر است.

اگر شما مرا روی آب قرار دهید روی آن معلق می مانم و به زیر نمی روم.قمر من تیتان بزرگترین قمر منظومه ی شمسی است.

خب، از شما متشکرم.ببینیم شرکت کننده ی بعدی کیه؟

اجازه بدهید شما را با سیاره ی اورانوس آشنا کنیم.لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید؟

اورانوس

من سومین سیاره ی بزرگ و از نظر فاصله با خورشید هفتمین سیاره هستم.من یک گلوله ی گازی بزرگم که هیچ سطح جامدی ندارم.رنگ من آبی مایل به سبز است،محور دورانی من بسیار مایل به پهلویم است.

آیا شما قمری هم دارید؟

بله،منجمان شما حداقل 27 قمر مرا پیدا کرده اند.پنج تا از این قمرها بزرگ و بقیه کوچکند.من همچنین حلقه های باریک و کم رنگ دارم.

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می کند؟

اورانوس

من همانند سیارات دیگر نمی چرخم.من تنها سیاره ای هستم که به پهلویش می چرخد،یعنی یکی از قطب های من به سمت خورشید است که باعث فصل های طولانی من میشود.من برخلاف دیگر سیارات روی محوری تقریباً افقی می چرخم.

خیلی از شما متشکرم.

حالا به سمت راست می رویم و شرکت کننده ی بعدی آقای نپتون.سلام آقای نپتون،لطفا، خودتان را برای ما معرفی کنید.

نپتون

من از نظر فاصله با خورشید هشتمین سیاره هستم اگرچه در میان سیارات گازی بزرگ از همه کوچکترم ولی با این حال می توانم 60 سیاره مانند زمین را در خود جای دهم.من سیاره ای آبی رنگ با بادهای بسیار شدیدم.

آیا شما هم قمری دارید؟

بله 13 قمر و چند حلقه دارم.

چه ویژگی ای شما را از بقیه جدا می کند؟

نپتون

خب،این که معلومه.سریع ترین بادها در منظومه ی شمسی متعلق به من است.سرعت بادهای من بالای 640 کیلومتر بر ساعت است.یکی از طوفان های من که شما آن را نقطه ی تیره ی بزرگ می نامید بزرگتر از زمین است.

من دورترین سیاره ی گازی نسبت به زمینم و انحنای من باعث طولانی ترین فصل ها در منظومه ی شمسی می شود.فصل های من 41 سال زمینی طول می کشد.

وای چقدر شگفت انگیز، حالا باید به سراغ آخرین شرکت کننده برویم.اجازه بدهید به سیاره کوتوله خوش آمد بگوییم و از ایشان خواهش کنیم که کمی در مورد خودشان توضیح بدهند.

پلوتون

سلام ،من پلوتونم،زمانی من نهمین و دورترین سیاره از خورشید بودم،اما حالا من در گروه سیارات کوتوله قرار گرفته ام.من صخره ای و پوشیده از یخ هستم.

مدار من با مسیر خورشید زاویه دارد،یعنی بعضی اوقات من از نپتون به خورشید نزدیکترم.هنگامی که من به خورشید نزدیکتر می شوم،یخ های سطح من تبخیر می شود و باعث نازک شدن اتمسفرم می شود.

آیا شما قمری هم دارید؟

بله،3 تا.قمر بزرگم کارن و دو قمر کوچکم حوری دریایی و مار باریک نام دارند.

چه چیزی شما را از بقیه متمایز می کند؟

پلوتون

خب به دلیل اندازه ی کوچکم و مدار عجیب غریبم و همچنین فاصله ی دورم بسیاری از منجمان زمین قبول ندارند که من واقعاً یک سیاره باشم.از آن جایی که من خیلی از زمین دورم،کسی به دیدن من نمی آید.من تنهای تنها هستم.اما مطمئنم سرانجام روزی زمینی ها پیش من می آیند و مرا بسیار هیجان زده می کنند.

متشکرم آقای پلوتون.

ما صحبت های همه ی شرکت کننده ها را شنیدیم.حالا قاضی ها با هم مشورت می کنند و تصمیم نهایی را اعلام می کنند.

قاضی ها تصمیم گرفتند که به هر سیاره یک جایزه داده شود!

آن ها هر کدام منحصر به فرد هستند و اصلاً قابل مقایسه با یکدیگر نیستند.

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان_ترجمه:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط

خورشید چیست؟

حقایقی در مورد خورشید

بادهای خورشیدی

طلوع و غروب خورشید

وقتی ستارگان می میرند

مراحل زندگی خورشید

چرا خورشید سرخ می شود؟

ساختمان خورشید چگونه است؟

آتمسفر زمین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.