تبیان، دستیار زندگی
امروز خواهیم دید کدام سیاره بهترین سیاره ی منظومه ی شمسی شناخته خواهد شد.دراین مسابقه 9 شرکت کننده حضور دارندکه 8 تای آن ها سیاره و یکی از آن ها سیاره ی کوتوله است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جایزه ی بهترین سیاره ی سال

سیاره

امروز خواهیم دید کدام سیاره بهترین سیاره ی منظومه ی شمسی شناخته خواهد شد.دراین مسابقه 9 شرکت کننده حضور دارندکه 8 تای آن ها سیاره و یکی از آن ها سیاره ی کوتوله است.هر سیاره خودش را برای ما معرفی می کند و دلیل بهتر بودنش را برای ما بیان می کند.وقتی همه ی سیارات حرف های خود را زدند،قاضی تصمیم می گیرد کدام سیاره باید جایزه را دریافت کند.

اورانوس

اولین شرکت کننده

اجازه بدهید یک خوشامد ویژه به آقای عطارد بگویم.

آقای عطارد لطفاً خودتان را برای ما معرفی کنید.

سلام من عطارد هستم،نزدیکترین سیاره به خورشید.بعد از پلوتو کوچکترین سیاره ی منظومه ی شمسی به حساب می آیم.من خیلی آهسته می چرخم به طوری که یک روز من معادل 58 روز زمینی است.من صخره ای هستم و تقریباً هوایی در من وجود ندارد و فرورفتگی هایی هم روی من دیده می شود.

آیا شما هم قمری دارید؟

نه من هیچ قمری ندارم.

چه چیزی شما را از بقیه ی سیارات متمایز می کند؟

من سریع تر از سیارات دیگر به دور خورشید می چرخم.یک سال من معادل 88 روز زمینی است.همچنین درجه حرارت من از هر جهت از سیارات دیگر بیشتر است.دمای من در شب به 300- در جه ی فارنهایت و در روز به 870 درجه ی فارنهایت می رسد.

عجب!آقای عطارد از شما متشکرم.حالا نفر بعدی

زهره

شرکت کننده ی بعدی خانم زهره است.

لطفاًخودتان را برای ما معرفی کنید.

من دومین سیاره ی منظومه ی شمسی هستم و اندازه ی من تقریباً با زمین برابری می کند.من به صورت صخره ای هستم و شامل کوه ها،دره ها و آتش فشان های فعال نیز هستم.ابرهای بسیار ضخیمی اطراف مرا پوشانده اند و به همین خاطر قادر به دیدن سطح خود نیستم.

آیا شما قمری دارید؟

نه قمری ندارم.

چه چیزی شما را از سیارات دیگر متمایز می کند؟

خب، اتمسفر من بسیار ضخیم است به طوری که حدود 100 برابر ضخیم تر از اتمسفر زمین است.میزان گرمایی که من از خورشید جذب می کنم مرا به گرمترین سیاره تبدیل کرده است.من طولانی ترین روز را نسبت به هر سیاره ی دیگری دارم چون بسیار آرام می چرخم.در واقع روز من کمی طولانی تر از سال من است.روز من معادل 243 روز زمینی و سال من معادل 225 روز زمینی است.من برعکس سیارات دیگر می چرخم.

عجب!خیلی شگفت انگیزهخب،از شما متشکرم.حالا سراغ شرکت کننده ی بعدی می رویم.

زمین

شرکت کنندهی بعدی کسی نیست جز زمین.

خب،شما کمی از خودتان بگویید؟

سومین سیاره ی منظومه ی شمسی هستم.سیاره ی من صخره ای است و سطحش پوشیده از آب است.من شامل قاره ها،کوه ها،دره ها و آتشفشان های فعال هستم.اتمسفر من به گونه ای است که تنوع آب و هوایی برای من ایجاد می کند و از سطح من در برابر محیط خشن فضا حمایت می کند.بنابراین مفتخرم که بگویم من مکانی مناسب برای زندگی انواع گیاهان و حیوانات هستم.

آیا قمری هم دارید؟

بله من یک قمر بزرگ و زیبا دارم.

چه چیزی شما را از سیارات دیگر متمایز می کند؟

من تنها سیاره ای هستم که حیات در آن وجود دارد.من خانه ای گرم و راحت برای میلیاردها گیاه و حیوان فراهم می کنم.من تنها سیاره ای هستم که شامل آب مایع است.همچنین بالاترین تراکم را نسبت به هر سیاره ی دیگری در منظومه ی شمسی دارم،یعنی نسبت به اندازه ام خیلی سنگین هستم.

شما واقعاً خاص و ویژه اید.از شما متشکرم.حالا باید با شرکت کننده ی بعدی آشنا بشیم.

مریخ

اجازه بدهید خوشامدی به مریخ بگوییم و از ایشان تقاضا کنیم تا خودشان را برای ما معرفی کنند.

من سیاره ای خشک با کوه های بلند و دره های عمیق و بزرگم.من چهارمین سیاره ی منظومه ی شمسی هستم.اندازه ی من نصف اندازه ی زمین است.اتمسفر من بسیار نازک است و سطحم پوشیده از گرد و غبار قرمز رنگ است.

آیا شما قمری هم دارید؟

بله در واقع من دو قمر کوچک دارم که زمینی ها آن را فوبوس و دیموس می نامند.

چه ویژگی ای شما را از بقیه ی سیارات جدا می کند؟

ازاینکه از خودم تعریف کنم متنفرم،اما من بلندترین کوه ها را در کل منظوه ی شمسی دارم که المپوس نام دارد و از نظر بلندی سه برابر کوه اورست می باشد.دره های من از همه ی سیارات دیگر بزرگتر است.

وای چقدر شما خاص و ویژه هستید.حالا شرکت کننده ی بعدی

ادامه دارد...

گروه کودک و نوجوان سایت تبیان_ترجمه:نعیمه درویشی

مطالب مرتبط

فضانوردان چگونه در فضا راه می روند؟

خورشید چیست؟

حقایقی در مورد خورشید

بادهای خورشیدی

طلوع و غروب خورشید

مراحل زندگی خورشید

چرا خورشید سرخ می شود؟

ساختمان خورشید چگونه است؟

آتمسفر زمین

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.