تبیان، دستیار زندگی
خانواده امام خمینی هم بعد از گریم عبدالرضا اکبری را نشناختند
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبیه ترین چهره به امام عبدالرضا اکبری بود

شبیه ترین چهره به امام هاشمپور بود

خانواده امام خمینی هم بعد از گریم عبدالرضا اکبری را نشناختند.

بهروز افخمی در تازه‌ترین اظهارنظر درباره فیلم به نمایش درنیامده «فرزند صبح» درباره دلایل بازی‌نکردن جمشید هاشم‌پور در نقش امام خمینی (ره) چنین گفت: وقتی جمشید هاشم‌پور گریم شد، من حس کردم هاشم‌پور است که شبیه امام (ره) شده. به هر کس هم که عکس را نشان دادیم می‌گفت هاشم‌پور چقدر شبیه امام شده است. اما در رابطه با عبدالرضا اکبری این‌طور نبود. وقتی من تست گریم اکبری را به محمود اربابی نشان دادم، فکر کرد داریم دستش می‌اندازیم. می‌گفت این‌ها عکس عبدالرضا اکبری نیست، عکس امام است.

در همین ارتباط عبدالرضا اکبری بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) در فیلم سینمایی «فرزند صبح» گفت‌وگویی انجام داده است. زمانی که عکس تست گریم بازیگر نقش حضرت امام خمینی (ره) برای بازی در فیلم سینمایی «فرزند صبح» به کارگردانی بهروز افخمی و تهیه کنندگی محمدرضا شرف الدین منتشر شد، بسیاری در تشخیص بازیگر آن دچار مشکل شدند، چهرهای که در چارچوب و کلیات همه نکات را در خود گنجانده است.

عبدالرضا اکبری، بازیگر این نقش خود نیز در مواجهه با تصویر گریم شده خود واکنشی همراه با بهت داشته، بهتی که معتقد است اعتماد به نفس کافی را به او برای بازی در این فیلم اعطا کرده است. او در گفتوگو با خبرآنلاین درباره ایفای این نقش و نتیجه کارش سخن میگوید.

بر چه اساس شما به عنوان بازیگر نقش حضرت امام برای بازی در فیلم سینمایی «فرزند صبح» انتخاب شدید؟

هر کارگردانی شناختی از بازیگران و تواناییهای آنان دارد و با در نظر گرفتن این شناخت از مجموعه بازیگران اطرافش گروه مورد نظر را برای حضور در کار انتخاب میکند. مسلماً آقای افخمی به عنوان کارگردانی که با حساسیت بالا کارهایشان را انجام میدهند و وسواس زیادی دارند، سراغ بازیگرانی رفتند که کاملاً به ذهنیت خودشان نزدیک باشند. ایشان برای این نقش کاندیداهایی در نظر داشتند و حتی شنیده بودم یکی از این افراد بازیگری خارجی بود. از میان تمامی این افراد بعد از آنکه سعید ملکان تست گریم را روی صورتم انجام داد به عنوان بازیگر این کار انتخاب شدم.

شبیه ترین چهره به امام هاشمپور بود

یعنی قبل از تست گریم، حضور شما در فیلم قطعی نشده بود؟

به هر حال بهروز افخمی به نوع بازی، آناتومی صورت و فیزیک من آشنایی داشت و تاکید میکرد من میتوانم از پس ایفای این نقش برآیم. او معتقد بود من میتوانم به این نقش نزدیک شوم. این مسئله انگیزه ای برای من شد و اعتماد به نفس کافی را برای حضور در این نقش به من داد.

نگاه خودتان به عنوان یک بازیگر به این نقش چه بود؟ نگران حاصل کار نبودید؟

هرچه نقش یک بازیگر متفاوت و سخت باشد در کارنامه کاری اثر ارشمندتر و قابل توجهتری محسوب میشود و به اعتبار آن بازیگر کمک میکند. همانطور که در پرونده بازیگران بزرگ دنیا میبینیم با وجود فیلمهای متعدد در کارنامه کاریشان چند نقش ویژه و متفاوت است که از آنان در ذهن میماند.

نقش حضرت امام نیز از همان نقشها برای من بود که البته ایفای آن سختی خاص خودش را داشت. ایشان شخصیتی معاصر بودند که تمام نسلهای گذشته، میانه و جوان با روحیات آن حضرت کاملاً آشنایی دارند. آنان ویژگیهای رفتاری و کرداری ایشان را میشناسند و همه اینها بازی در نقش ایشان را سخت و دشوار میکند. بر این اساس بود که مطالعات زیادی در این زمینه انجام دادم، بسیار مشاهده کردم و بسیار پرسیدم تا بتوانم بازی درستی در مورد نقش امام داشته باشم.

شبیه ترین چهره به امام هاشمپور بود

این تحقیقات چقدر گسترده بود و چه ابعادی داشت؟

تحقیقات بسیار زیادی در این زمینه داشتم. بسیاری از کتابهایی که درباره حضرت امام نوشته شده بود و یا کتابهای خود ایشان را از طریق حاج آقا انصاری تهیه کردم. تلاش کردم براساس این مطالعه ها شخصیت و اخلاق رفتاری ایشان را به درستی بشناسم، اما امام روحیه ای انقلابی داشتند که رسیدن به جزئیات آن دشواریهای زیادی داشت. سعی کردم فیلمهایی که درباره زندگی کمی شخصیتر حضرت امام بود، به دست آورم و با دقت به تماشای آنها بنشینم، سخنرانیهای ایشان را تماشا کنم. حرکات دست ایشان و نکاتی از این دست را به دقت مورد توجه قرار دادم. حساسیت نقش به حدی بود که توجه به تمامی این جزئیات ضروری بود.

تجربه زمانی که برای نخستین بار تصویرتان را با گریم نقش حضرت امام در آیینه دیدید چطور بود؟

این از آن لحظات زندگی است که هیچگاه فراموش نمیشود. آدم در لحظه اول دچار بهت و حیرت میشود. البته من در جریان لحظه به لحظه گریم بودم و تغییرات را با جزئیات میدیدم، اما در همان زمان تصور میکردم به هیچ عنوان ممکن نیست به نتیجه مورد نظرمان برسیم و صورتم تا حدی که انتظار داریم به تصویر حضرت امام نزدیک شود، اما زمانی که عمامه را بر سر من گذاشتند تازه متوجه شدم چقدر به تصویر مورد نظر نزدیک شدهایم و در این لحظه دیگر خودم را فراموش کرده بودم. چهره خودم را فراموش کردم و فقط آن تصویر را میدیدم و این خیلی مهم است که بازیگری وقتی نقش یک شخصیت تاریخی را بازی میکند دیگر خودش را نبیند و همین اتفاق در مورد من رخ داد.

خانواده حضرت امام در مورد گریم و مشابهت ظاهر شما به ایشان اظهار نظر کردند؟

بعد از اینکه تست گریم انجام شد، عکاسی کردند و این عکسها در اختیار برخی مسئولان و خانواده حضرت امام قرار گرفت. کسی نتوانست با دیدن این عکسها تشخیص دهد که این تصویر گریم شده کدام بازیگر است. همان بهت و حیرت من در مورد افراد دیگر نیز اتفاق افتاد و در این مقطع بود که من به باوری که برای ایفای این نقش نیاز داشتم، رسیدم. زمانی که با حاج حسن آقا خمینی درباره این نقش و تصویر من صحبت کردیم و نظر مثبت ایشان را شنیدم تمام نگرانیهایم برطرف شد و تصور کردم دیگر فاصله زیادی تا کار کردن روی نقش و رسیدن به جزئیات ندارم. بخشهایی که من در این فیلم در نقش حضرت امام بازی کردم مربوط به لحظات تنهایی ایشان بود و براین اساس باید بیش از هرچیز آن تنهایی و خلوت را درک میکردم و به نمایش میگذاشتم.

دقیقاً چه بخشهایی از زندگی امام(ره) را بازی کردید؟

لحظات دستگیری امام و تبعید ایشان به ترکیه، مسیری که از قم ایشان پیمودند تا فرودگاه قلعه مرغی و راهی هواپیما شدنشان و اتفاقاتی که در این مسیر رخ داد، همگی بخشهایی بود که من باید ایفا میکردم. البته قرار بود صحنه سخنرانی ایشان را در قم داشته باشیم که این بخشها نمیدانم به چه دلیل برداشت نشد.

شبیه ترین چهره به امام هاشمپور بود

از افراد خانواده امام فقط با سیدحسن خمینی صحبت و مشورت کردید؟

بله، ایشان اطلاعات زیادی را در اختیار من قرار داد. خصوصیات رفتاری امام را حتی در جزئیترین صحنه ها شرح دادند. خودشان عبا را در دست میگرفتند و به من نشان میدادند برای ایفای نقش پدربزرگشان باید چطور گام بردارم و به چه شکل رفتار کنم. نگاههای حضرت امام برای ما اهمیت بسیار بالایی داشت. من باید به این نگاهها و شیوه خاص ایشان در نگاهشان می‌رسیدم. حضرت امام شخصیت و جایگاهی ویژه داشتند و تمامی اعتماد به نفسی که در وجود ایشان موجود بود باید از طریق نگاه منتقل میشد. به ویژه اینکه اکستریم کلوزآپهایی در فیلم داشتیم که فقط از چشمهای من بود و باید با تمرین بسیار به نگاه درست می‌رسیدم.

فیلم تدوین شده زنده یاد سیفالله داد را دیدهاید؟ از نتیجه کار راضی بودید؟

«فرزند صبح» فیلم بسیار خاص و روایت ویژهای از زندگی امام راحل است و به همین خاطر روی آن با دقت بالایی کار شد. از نظر کارگردانی، شخصیت پردازی، تصویربرداری و میزانسن یک کار بسیار خاص است و حتماً لحظاتی بسیار ناب و قوی دارد. موسیقی و تدوین آن بسیار ویژه و قابل توجه است. مجموعهای از عوامل خوب در این کار گرد هم آمدند تا اثری ارزشمند درباره رهبر کبیر انقلاب ارائه دهند.

منبع : خبر آنلاین - همشهری جوان