تبیان، دستیار زندگی
سخنان مقام معظم رهبری در نماز جمعه 14 خرداد در تهران
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اشاره های رهبر به طلحه وزبیرهای زمان

ملت وفادار ، پراستقامت و بصیر ایران ، مراسم بیست و یكمین سالگرد ارتحال خمینی كبیر را به عرصه ای برای "تجلی پرشكوه و عمیق وفاداری ایرانیان" به امام راحل عظیم الشان تبدیل كرد و بار دیگر با رهبر معظم انقلاب اسلامی و ولی فقیه زمان، در همراهی با خط نورانی امام پیمان بست .

 مقام معظم رهبری در نماز جمعه 14 خرداد در نهران

حضرت آیت الله خامنه ای در اجتماع عظیم مردم در حرم مطهر امام خمینی ، امام را برجسته ترین شاخص انقلاب خواندند و باتاكید بر اینكه امام منهای خط  امام ، امامی بی هویت است افزودند: تكیه همیشگی بر اسلام ناب محمدی - جاذبه و دافعه در دایره مكتب اسلام - یقین به وعده های الهی - محاسبات معنوی و تقوا- نگاه جهانی به انقلاب اسلامی - تكیه بر مردم - و توجه به حال فعلی افراد هنگام هرگونه قضاوت، از جمله شاخص های اصلی خط امام است كه باید بطور صحیح تبیین شود و مورد توجه مستمر قرار داشته باشد .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای حفظ جهت‌گیری‌های اصلی در حركت‌های اجتماعی بویژه انقلابها را مانع انحراف و یا دگرگون شدن آنها دانستند و افزودند: افراد یا جریانهایی كه معمولاً در پی تغییر هویت انقلابها هستند، با پرچم رسمی و تابلو مشخص جلو نمی‌آیند بلكه حركت آنها پنهان و غیر آشكار است، بنابراین وجود شاخص در انقلابها بمنظور جلوگیری از هرگونه انحراف ،بسیار ضروری است.

اگر امریكا ، اسرائیل، سلطنت طلبان، منافقان و دیگر مخالفان و معاندان امام ، حول محور یك فرد جمع شوند و از او تجلیل و احترام كنند و او ادعا كند كه من در خط امام هستم ، این ادعا پذیرفتنی نیست و نمی تواند واقعیت داشته باشد چرا كه امام بصراحت تاكید می كرد كه اگر دشمنان اسلام از ما تعریف كنند بدانیم كه خیانتكاریم .

ایشان تأكید كردند در انقلاب اسلامی ایران، مهمترین و اصلی‌ترین شاخص، امام و خط امام است كه در رفتار، گفتار و وصیت‌نامه امام بزرگوار(ره) تجلی یافته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به ضرورت تبیین صحیح شاخص های امام و عدم فراموشی یا پنهان ماندن آنها، افزودند: تبیین بد دیدگاهها و نظریات امام(ره) و یا فراموشی آنها همانند از كار افتادن قطب نمایی است كه قرار بوده است جهت صحیح را نشان دهد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأكید بر اینكه مواضع و دیدگاههای امام خمینی(ره) باید كاملا صریح و روشن تببین شود، خاطر نشان كردند: شخصیت و هویت امام نیز به همین مواضع صریح و قاطعانه ایشان است كه دنیا را به لرزه درآورد و ملتها را بیدار كرد .

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با یادآوری مواضع امام(ره) درخصوص استكبار، ارتجاع، لیبرال دموكراسی غرب ، و منافقان و دورویان افزودند : ما نمی‌توانیم و نباید بخاطر خوش‌آمد برخی افراد یا جریانها، مواضع امام را پنهان و یا كمرنگ كنیم.

ایشان تأكید كردند: امام منهای خط امام، امام بی‌هویت است و سلب هویت از امام، خدمت به امام خمینی(ره) نیست.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از برخی افراد كه بخشهایی از مبانی اندیشه امام را انكار و یا پنهان می‌كنند، خاطر نشان كردند: متأسفانه این كج‌اندیشی را كسانی انجام می‌دهند كه زمانی خودشان یا مروج افكار امام(ره) بودند و یا پیرو ایشان.

رهبر انقلاب اسلامی، جوانان را به قرائت و تفكر در وصیت‌نامه امام(ره) توصیه مؤكد كردند و افزوند: خلاصه اندیشه امام و مبانی ایشان در این وصیت‌نامه منعكس است.

ولی امر مسلمین، یكی از مبانی و شاخصهای اصلی اندیشه امام خمینی(ره) را اسلام ناب محمدی(ص) دانستند و خاطر نشان كردند: اسلام ناب در اندیشه امام، اسلامِ ظلم‌ستیز، عدالت‌خواه، طرفدار محرومان و حقوق پابرهنگان و مستضعفان است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، با اشاره به اینكه در اندیشه امام، اسلام امریكایی مقابل اسلام ناب محمدی قرار دارد افزودند: اسلام آمریكایی همان اسلام تشریفاتی، اسلام بی‌تفاوتی در برابر "ظلم و زیاده خواهی" و اسلام همراهی و كمك به زورگویان است.

ایشان با تأكید بر اینكه امام خمینی(ره) تحقق اسلام ناب را فقط در پرتو حاكمیت اسلام امكان‌پذیر می‌دانستند، خاطر نشان كردند: امام بزرگوار(ره)، جمهوری اسلامی را مظهر و زمینه ساز حاكمیت اسلام می دانستند و به همین علت حفظ نظام اسلامی را واجب ترین واجبات اعلام كرده اند .

رهبر انقلاب اسلامی، هدف اصلی امام را تحقق اسلام ناب دانستند و تأكید كردند: امام(ره) براساس این هدف، تا آخرین لحظه و با قدرت تمام پای حفظ جمهوری اسلامی ایستادند و یك مدل نو از نظام سیاسی را كه متكی بر رأی مردم و شریعت اسلامی بود، به دنیا عرضه كردند.

تمسك به گذشته افراد، هنگامی قابل قبول است كه حال فعلی آنان در مقابل گذشته ایشان قرار نداشته باشد اما اگر چنین شد طبعا گذشته افراد دیگر نمی‌تواند معیار و ملاك باشد.

حضرت آیت الله خامنه ای، شاخص عمده دیگر خط امام را جاذبه و دافعه امام در دایره مكتب اسلام دانستند و تاكید كردند هرگونه تولی و تبری در عرصه سیاست هم باید تابع تفكر و مبانی امام باشد .

ایشان گستره جاذبه و دافعه امام را بسیار وسیع خواندند و افزودند : دشمنی و قاطعیت امام فقط و فقط برای اسلام بود نه مسائل شخصی و به همین علت امام با همه اقوام و گروههای ملت را با هر سلیقه و دیدگاه همواره در آغوش مهربان خود جای می داد اما قاطعانه كمونیستها ، لیبرالها و دلباختگان نظامهای غربی را طرد می كرد و بارها و بارها با تعابیر سخت وتلخ ، مرتجعان را نیز محكوم و طرد كرد .

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان كردند : در پرتو این شاخص مهم خط امام، انسان نمی تواند خود را رهرو امام بداند اما با كسانیكه صریحا پرچم معارضه با امام را بلند می كنند هم جهت و همراه شود.

رهبر انقلاب اسلامی در همین زمینه افزودند: اگر امریكا ، اسرائیل، سلطنت طلبان، منافقان و دیگر مخالفان و معاندان امام ، حول محور یك فرد جمع شوند و از او تجلیل و احترام كنند و او ادعا كند كه من در خط امام هستم ، این ادعا پذیرفتنی نیست و نمی تواند واقعیت داشته باشد چرا كه امام بصراحت تاكید می كرد كه اگر دشمنان اسلام از ما تعریف كنند بدانیم كه خیانتكاریم .

حضرت ایت الله خامنه ای با اشاره به كسانیكه در روز جهانی قدس بصراحت در مقابل آرمانهای امام موضع گیری كردند و در روز عاشورای سال گذشته آن فضاحت را بار آوردند افزودند: اگر شخصی در قبال این تحركاتی كه از اساس با مبانی امام مخالف است اظهار همراهی یا حتی سكوت كند، ملت با درك حقایق ، ادعای این فرد را در دنباله روی از امام نمی پذیرد.

رهبر انقلاب اسلامی اطمینان به وعده الهی و در نظر گرفتن محاسبات معنوی و الهی را یكی دیگر از شاخصهای راه و حركت امام برشمردند و خاطر نشان كردند امام خمینی در تصمیم گیری و تدابیر خود، محاسبات معنوی را در درجه اول قرار می داد و هدف اصلی او از انجام هر كاری فقط كسب رضای الهی بود .

تکیه همیشگی بر اسلام ناب محمدی - جاذبه و دافعه در دایره مکتب اسلام - یقین به وعده های الهی - محاسبات معنوی و تقوا- نگاه جهانی به انقلاب اسلامی - تکیه بر مردم - و توجه به حال فعلی افراد هنگام هرگونه قضاوت، از جمله شاخص های اصلی خط امام است که باید بطور صحیح تبیین شود و مورد توجه مستمر قرار داشته باشد .
مقام معظم رهبری در نماز جمعه 14 خرداد در نهران

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به معنا نداشتن یاس ، ترس ، غفلت و غرور در فعالیتهای امام خمینی افزودند : امام ، در تمام مسائل شخصی و اجتماعی و سیاسی ، حتی در قضاوتهای خود درباره دشمنان و مخالفان ، از جادة تقوا ، ذره ای منحرف نشد و این درسی است برای همه خصوصا جوانان انقلابی و مومن و عاشق امام كه حتی در باره مخالف و دشمن هم باید كاملا منطبق بر حق و تقوا وعدالت رفتار كرد.

رهبر انقلاب اسلامی، یكی دیگر از شاخصهای مهم خط امام را مردم و نقش مردم خواندند و افزودند امام در عرصه تكیه بر مردم در انتخابات و دیگر مسائل جامعه و كشور، واقعا كارهای عظیمی انجام داده اند.

ایشان با اشاره به برگزاری رفراندوم تعیین نظام تنها دو ماه پس از پیروزی انقلاب افزودند رجوع به ارای ملت برای تعیین شیوه و نوع حكومت با این فاصله كم، در هیچ انقلابی سابقه ندارد .

رهبر انقلاب اسلامی برگزاری انتخابات متعدد در هر شرایطی حتی در دشوارترین روزهای جنگ تحمیلی را یادآور شدند و افزودند هیچ انتخاباتی در حیات سی ساله انقلاب حتی یك روز عقب نیافتاده است و این مسئله در هیچ نظام مدعی دموكراسی وجود نداشته است.

جهانی بودن نهضت اسلامی از دیگر شاخصهای خط امام بودكه رهبر فرزانه انقلاب در خطبه های امروز به تبیین آن پرداختند .

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به شجاعت امام در اعلام "جهانی بودن نهضت و انقلاب اسلامی" افزودند این اقدام امام با دخالت در امور دیگر كشورها و یا صدور انقلاب به شكل استعماری كاملا متفاوت است و مقصود و مقصد امام این بود كه ملتهای جهان از عطر این حركت تاریخی بهره مند شوند و با آگاهی به وظایفشان عمل كنند.

ایشان افزودند : دفاع منطقی و جانانه امام از ملت فلسطین یك نمونه از نگاه جهانی امام به انقلاب اسلامی است و امام صریحا می گفت اسرائیل غده ای سرطانی است و مشخص است كه علاج غده سرطانی ، قطع آن است.

رهبر انقلاب اسلامی، موضعگیری امام در دفاع از ملت فلسطین را منطقی ترین موضع خواندند و افزودند زورگویان جهانی با ظلم و كشتار و شكنجه و تبعید یك ملت ، سعی كردند یك واحد جغرافیایی را حذف و در اقدامی صد در صد غیر منطقی، یك كشور جعلی به نام اسرائیل را جایگزین آن كنند اما در مقابل این ستم آشكار تاریخی، امام در موضعی صد در صد منطقی تاكید می كردند باید این واحد جعلی جغرافیایی حذف شود و حیات كشور اصلی یعنی فلسطین در تاریخ ادامه یابد.

رهبر انقلاب اسلامی، در همین زمینه افزودند موضع گیری امام در مقابل اسرائیل غاصب كاملا صریح بود اما اكنون اگر كسی به اشاره هم در این باره سخن می گوید عده ای مدعی خط امام ، بنوعی اعتراض می كنند.

حضرت آیت الله خامنه ای در ادامه تبیین شاخصهای مهم خط امام ، به سخنان ایشان در باره محور بودن حال كنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی ، اشاره كردند و افزودند امام بارها می گفت قضاوت در مورد اشخاص باید با محوریت حال فعلی آنها صورت گیرد و این مسئله ، شاخص مهمی در درك و پیروی از خط امام است .

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند تمسك به گذشته افراد ، هنگامی قابل قبول است كه حال فعلی آنان در مقابل گذشته ایشان قرار نداشته باشد اما اگر چنین شد طبعا گذشته افراد دیگر نمی تواند معیار و ملاك باشد .

رهبر انقلاب اسلامی، در همین زمینه ، سوابق طولانی و درخشان طلحه و زبیر در صدر اسلام و سپس تغییر موضع آنان را مورد اشاره قرار دادند وافزودند برخورد قاطع امیر مومنان با طلحه و زبیر، نمونه ای تاریخی از ضرورت توجه به حال كنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی است .

حضرت ایت الله خامنه ای با اشاره به کسانیکه در روز جهانی قدس بصراحت در مقابل آرمانهای امام موضع گیری کردند و در روز عاشورای سال گذشته آن فضاحت را بار آوردند افزودند: اگر شخصی در قبال این تحرکاتی که از اساس با مبانی امام مخالف است اظهار همراهی یا حتی سکوت کند، ملت با درک حقایق ، ادعای این فرد را در دنباله روی از امام نمی پذیرد.

ایشان همچنین برخورد قاطع امام با برخی از همراهان اولیه انقلاب را نمونه هایی از پایبندی عملی امام به این شاخص مهم برشمردند و افزودند برخی ، حتی از دوران نجف با امام همراه بودند اما امام در مقطعی، آنان را به علت موضع گیریهایشان طرد كرد .

رهبر انقلاب اسلامی در پایان مبحث مربوط به شاخص های مهم امام و خط امام ، آحاد مردم بویژه جوانان را به مطالعه و تحقیق و تفكر در این شاخصها و مبانی امام توصیه كردند.

حضرت آیت الله خامنه ای همچنین با اشاره به قدرت روز افزون ملت ایران و جمهوری اسلامی پس از ارتحال امام خمینی (رض) خاطر نشان كردند هر نوع برنامه ریزی دشمنان حتی اگر با همراهی افراد ساده دل و غافل توام شود در پرتو ایستادگی و بصیرت ملت بزرگ ایران ، در نهایت به تقویت جمهوری اسلامی منجر خواهد شد .

ایشان با یادآوری حمایت آمریكا ، انگلیس ، كشورهای غربی ومنافقان و سلطنت طلبان از "فتنه پس از انتخابات" افزودند: همراهی دشمنان و فتنه گران ، به تجلی عظمت پرشكوه ملت ایران در 9 دی و 22 بهمن 88 منجر شد و از این پس نیز ملت ایران و جوانان تحصیلكرده و بیدارش با تكیه بر تقوا و بصیرت ، هرتوطئه دشمنان را نقش برآب خواهند كرد.

رهبر انقلاب اسلامی در خطبه دوم نماز جمعه با اشاره به برخی مسائل مهم بین المللی افزودند: توطئه یهودی سازی فلسطین و ادامه محاصره غزه و تحولات مربوط به آن از مسائل مهمی است كه باید مورد توجه و تحلیل قرار گیرد.

حضرت آیت الله خامنه ای هدف از توطئه یهودی سازی فلسطین را ، قطع كردن ریشه اسلام در فلسطین ارزیابی و خاطر

نماز جمعه

نشان كردند دنیای اسلام باید با همه وجود در مقابل این جنایت بزرگ بایستد و مانع تحقق آن شود .

ایشان همچنین ادامه محاصره غزه را حركتی وحشیانه خواندند و افزودند محاصره یك و نیم میلیون انسان در غزه ، با حمایت آمریكا ، انگلیس و دیگر قدرتهای غربیِ داعیه دار حقوق بشر انجام می شود و متاسفانه در این میان برخی كشورهای عربی واسلامی نیز با سكوت محض خود نظاره گر ماجرا هستند كه البته بعضی هم در پشت صحنه رفتارهای خائنانه دارند .

رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در حمله به كاروان امداد رسانی به غزه در آبهای آزاد و بین المللی و دروغگویی مشمئز كننده آنان در این ماجرا افزودند این اقدام خوی توحش صهیونیستها را به دنیا نشان داد و این وحشی گری همان واقعیتی است كه جمهوری اسلامی ایران در سی سال گذشته فریاد كرده اما مورد بی اعتنایی قدرتهای غربی دروغ گو و ریاكار قرار گرفته است .

رهبر انقلاب اسلامی، در همین زمینه ، سوابق طولانی و درخشان طلحه و زبیر در صدر اسلام و سپس تغییر موضع آنان را مورد اشاره قرار دادند وافزودند برخورد قاطع امیر مومنان با طلحه و زبیر، نمونه ای تاریخی از ضرورت توجه به حال كنونی افراد در هرگونه قضاوت و ارزیابی است .

حضرت آیت الله خامنه ای ، حمله رژیم صهیونیستی به كاروان امداد رسانی غزه را ناشی از خطای محاسبه صهیونیستها و اشتباه بزرگ این رژیم دانستند و تاكید كردند ، رژیم غاصب صهیونیستی همانگونه كه در حمله به لبنان و سپس در حمله به غزه دچار خطای محاسبه شد ، در این ماجرا هم اشتباه كرد و این اشتباهات پی در پی نشانگر این است كه رژیم صهیونیستی قدم به قدم ، به سرنوشت قطعی خود یعنی سرنگون شدن در دره نیستی ، نزدیك می شود

ایشان یكی دیگر از مسائل مهم و قابل تامل بین المللی را ، نتیجه نشست یك ماهه ان پی تی در نیویورك برشمردند و افزودند نتیجه ای كه در این نشست بدست آمد، برخلاف برنامه ریزی و خواست قدرتهای زورگو بود ، زیرا با فشار 189 كشور ، رژیم صهیونیستی ملزم به پیوستن به معاهده ان پی تی شد و ضرورت نابودی سلاحهای هسته ای مورد توجه قرار گرفت.

رهبر انقلاب اسلامی خاطر نشان كردند آنچه كه در نشست ان پی تی اتفاق افتاد،نشان می دهد ، حرف و نظر قدرت متكبر و زورگویی نظیر آمریكا، دیگر در دنیا خریدار ندارد .

حضرت آیت الله خامنه ای در همین زمینه خاطر نشان كردند: جمهوری اسلامی ایران بواسطه ایستادگی سی ساله ملت ایران ، توانسته است وضعیتی را در افكار عمومی جهان بوجود آورد كه نه فقط ملتها بلكه دولتها نیز در مقابل آمریكا می ایستند و برخلاف نظر او رای می دهند .

ایشان در پایان خطبه های نماز جمعه خاطرنشان كردند: این مسائل و اتفاقات بین المللی از بشارتهای الهی به ملت بزرگ ایران است.

تنظیم برای تبیان:سید ابراهیمی