تبیان، دستیار زندگی
اینتل، تولید کننده چیپستهای کامپیوتری بر تولید چیپهای موبایل مانند CENTRINO تمرکز می کند. تقاضاهای بیش از حد انتظار کامپیوترهای PC اینتل را مجبور می کند که بر روی بالاترین سطح انتظار بازار آن تمرکز کند. و به سرعت کارخانه ها...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اینتل موقتا تولید چیپستهای خود را متوقف می کند


اینتل، تولید کننده چیپستهای کامپیوتری بر تولید چیپهای موبایل مانند CENTRINO تمرکز می کند.

تقاضاهای بیش از حد انتظار کامپیوترهای PC اینتل را مجبور می کند که بر روی بالاترین سطح انتظار بازار آن تمرکز کند. و به سرعت کارخانه های چیپست سازی خود را به بالترین ظرفیت ساخت برساند.

BILL KIRCOS سخنگوی اینتل، گزارشاتی را که حاکی از این است که اینتل می خواهد از بازار تولید چیپهای ارزان قیمت خارج شود رد کرده است. اما او گفت که اینتل در ساخت زمان بندی شده این چیپها اولویت کاری مناسبی در نظر خواهد گرفت تا بتواند بر روی انواع مطمئن چیپستهایی که محدودیتهای ظرفیتی را دارا می باشند تمرکز کند. او از بیان نوع مشخصی از چیپستها که شامل این تغییر می شوند خودداری کرد اما یک منبع آگاه به طرحهای این شرکت گفت که این تاثیر شامل چیپهای مختلفی خواهد شد که برای کامپیوترهای ارزان قیمت استفاده می شوند.

ANDY BRYANT مسئول مالی شرکت اینتل در ماه گذشته به گزارشگران و تحلیلگران خبر داد که اینتل ممکن است این شرکت با چیپستهایی که در نیمه دوم سال باید به کار گرفته شوند با مشکلاتی روبرو شود. تاکنون در سال جاری تقاضاهای خرید PC از میزان توزیع محصولات در بازار بیشتر بوده است. این مطلب را محققان بازار مانند IDC و GARTNER عنوان می کنند. قابل ذکر است که کارخانه های چیپ سازی اینتل در ربع دوم سال با تمام توان کار کرده اند که در حالت عادی آهسته ترین ربع سال برای کامپیوترهای خانگی و سازندگان چیپ بوده است.

KIRCOS می گوید : اینتل با تعهدات قبلی در قبل سازندگان PC در مورد فراهم سازی چیپستهای مورد نیاز مواجه خواهد شد اما این طور که به نظر می رسد نخواهد توانست این تقاضاهای بیش از حد را جوابگو باشد.

چیپستها تبدیل شده اند به یک بخش بسیار مهم از استراتژی اینتل در سال گذشته به عنوان شرکتی که در زمینه ابداع تفکر PLATFORM جدید به وسیله به کار بردن CENTRINO در کامپیوترهای نوت بوک پیشرو می باشد. یک چیپست مجموعه ای از چیپهایی است که در کامپیوترهای شخصی و سرورها پردازشگر اصلی را به حافظه سیستم، دستگاه های ورودی و خروجی و اجزاء ذخیره سازی متصل می کند. پردازشگرهای پنتیوم M و چیپستهای موبایل با این ایده طراحی شده بودند که به عنوان بخشی از بسته CENTRINO جهت کاهش مصرف انرژی و بهبود کارایی عمل کنند و برنامه اینتل این است که بر چیپستهایی تاکید کند که مانند تکنولوژی مجازی سازی به عنوان نکته اصلی در فروش PCها در آینده ساختار یافته باشند. قابل ذکر است که تکنولوژی مجازی سازی معماری است که در آن چند سرور و یا دستگاه ذخیره ساز با یکدیگر به طور یکپارچه کار کنند.

تمرکز بر CENTRINO

KIRCOS گفت : در حالی که کارخانجان چیپست سازی با توانی نزدیک به بالاترین ظرفیت خود مشغول به کار هستند بزرگترین سازنده چیپ دنیا نیاز داشت که خطوط تولید خود را برای برآوردن تقاضای مشتریان اصلاح کند. او گفت در حال حاضر محصولات موبایل مانند CENTRINO بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داده است.

سازندگان کامپیوترهای شخصی از قبل علاقه زیادی داشته اند که برای برآوردن نیازهای خود از چیپستهای موبایل اینتل استفاده کنند. بنابر برنامه بازاریابی شرکت اینتل شرکتهای سازنده کامپیوترهای شخصی در کار بازاریابی خود از طرف اینتل کمکهایی را دریافت می کنند به شرطی که از سه آیتم موجود در بسته CENTRINO که شامل : پنتیوم M ، یکی از چیپستهای موبایل اینتل و چیپ بی سیم اینتل استفاده کنند.

BROOKWOOD گفت : اینتل همچنین از فروش چیپستهای موبایل نسبت به کامپیوترهای دسکتاپ ارزان قیمت سود بیشتری را نصیب خود خواهد کرد. مشابه همین حالت برای فروشندگان PC وجود دارد که از حاشیه بیشتری نسبت به کامپیوترهای DESKTOP برخوردار می شوند.

انتخاب توقف

KIRCOS گفت : اما اینتل نسبت به کل بازار چیپستها متعهد باقی می ماند. این شرکت ظرفیت تولید اضافی ای دارد که که در سال جاری ظهور خواهد کرد. این کار با تبدیل توانایی تولید موجود در ایالت آریزونا به منظور تطبیق با ویفرهای سیلیکونی بزرگتر محقق خواهد شد. و تصمیم دارد که با افتتاح یک شعبه جدید در ایرلند این طرح را عملی کند. اینتل قصد ندارد که به دنبال ایجاد ظرفیتهای بیشتری در کارخانجاتی مانند کارخانه صنایع نیمه هادی تایوان، یونایتد میکرو الکترونیک و کارخانه های دیگر چیپ سازی جستجو کند.

این کار ظرفیتهای بیشتری را در کارخانجات قدیمی تولید چیپست آزاد می کند. البته اولویت اصلی اینتل تولید پردازشگر است و پردازشگرهای این شرکت با آخرین و بهترین تجهیزات صنعتی ساخته می شوند. به هر حال چیپست ها نیازی به قابلیتهای پیشرفته ساخت ندارند و این اجازه را به اینتل می دهند که از کارخانه های قدیمی خود تولید درآمد کند که در غیر اینصورت بیکار باقی مانده و یا جایگزین خواند شد.

در این بین، خلاء ایجاد شده در تولید چیپستهای کامپیوترهای رومیزی توسط شرکتهایی نظیر VIA TECHNOLOGY ، SILICON INTEGRATED SYSTEMS ، ATI TECHNOLOGY و NVIDIA پر خواهد شد.