تبیان، دستیار زندگی
در میان سرمربیان تیم‌های ملی‌شرکت‌کننده در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، فابیو کاپلو، سرمربی انگلستان حرف اول را می‌زند، دستکم از لحاظ میزان درآمد ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دستمزد مربیان جام جهانی 2010

کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس

در میان سرمربیان تیم‌های ملی‌شرکت‌کننده در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، فابیو کاپلو، سرمربی انگلستان حرف اول را می‌زند، دستکم از لحاظ میزان درآمد. او با دریافت نزدیک به 9 میلیون یورو دستمزد در سال گوی سبقت را از دیگران ربوده است.

در حالی که شرط حضور در تیم ملی فوتبال برای هر بازیکنی، داشتن تابعیت آن کشور است، برخورداری سرمربی تیم از تابعیت آن کشور الزامی نیست. برای نمونه انگلستان که مهد فوتبال محسوب می‌شود، سرمربی ایتالیایی دارد یا کشور میزبان آفریقای جنوبی که از خدمات کارلوس آلبرتو برزیلی بهره می‌جوید.

بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی سرمربی‌ خارجی را به خدمت گرفته‌اند.البته تیم‌هایی که همواره در صف مدعیان کسب قهرمانی قرار داشته و از بزرگان عالم فوتبال محسوب می‌شوند، همواره می‌کوشند که سکان کشتی را به دست سرمربی‌ داخلی بسپارند.

یکی از صاحب‌نظران فوتبال گفته است که با توجه به هوای بد و پیوسته بارانی انگلستان و نیز با توجه به اینکه انگلیسی‌ها غالبا در ضربات پنالتی شکست می‌خورند، پرداخت این مبلغ به کاپلو کاملا منصفانه است

در ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی جهان، مارچلو لیپی هدایت لاجوردی‌ها را برعهده دارد و در آلمان نیز یواخیم لوو چهار سالی است که عهده‌دار "عقاب‌پوشان" این کشور است. دیه‌گو مارادونا و کارلوس دونگا که زمانی خود ستاره‌‌های آرژانتین و برزیل بوده‌اند، اكنون سرمربی تیم ملی کشورشان شده‌اند.البته نکته درخور توجه در مورد سرمربیان حاضر در جام جهانی نه تابعیت آنها، که سطح درآمد آنهاست.

مارادونا و شگفت آفرینی های او 4

سایت اینترنتی futebolfinance به تازگی فهرستی درباره سطح حقوق سرمربیان تیم‌های ملی منتشر کرده. پردرآمدترین سرمربی جام جهانی 2010، فابیو کاپلو از ایتالیاست که سرمربی‌گری ملی‌پوشان انگلستان را برعهده دارد و برای انجام این وظیفه، سالانه 8.8 میلیون یورو (درآمد ناخالص، از مبلغ مذکور مالیات کم می‌شود) از فدراسیون فوتبال انگلستان حقوق می‌گیرد.

یکی از صاحب‌نظران فوتبال گفته است که با توجه به هوای بد و پیوسته بارانی انگلستان و نیز با توجه به اینکه انگلیسی‌ها غالبا در ضربات پنالتی شکست می‌خورند، پرداخت این مبلغ به کاپلو کاملا منصفانه است.

در این رده‌بندی، مقام دوم را نیز ایتالیایی‌ها از آن خود کرده‌اند. میزان درآمد سالانه‌ مارچلو لیپی، سرمربی لاجوردی‌ها 3 میلیون یورو است. در رتبه‌ سوم یواخیم لوو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان قرار دارد که سالانه مبلغ 2.5 میلیون یورو حقوق دریافت می‌کند.

کم درآمد‌ترین سرمربی ملی شرکت‌کننده در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، کیم جونگ هون، سرمربی کره‌ شمالی است که میزان حقوق او برابر با 170 هزار یورو است. به عبارتی سرمربی انگلستان بیش از 50 برابر سرمربی کره‌ شمالی حقوق می‌گیرد.

تنظیم:سعید آقازاده