تبیان، دستیار زندگی
فلسفه نظام اسلامی چه شد؟
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

امام و اجرای حدود!

در آستانه رحلت حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی هستیم و ابعادی که این انسان متعالی دارا بوده است بسیار گسترده تر از آن است که بتوان به آسانی همه آن ها را مورد بررسی قرار داد ولی از آنجا که فرموده اند آب دریا اگر نتوان کشید پس به قدر تشنگی باید چشید در حد عباراتی مختصر طی مقالاتی که از منظر نگرش های فقهی حقوقی حضرت امام خمینی (ره) برای شما نیز مطالعه مفیدی را فراهم آورد، نکاتی را تقدیم شما می نمائیم.

فلسفه نظامی اسلامی چه شد؟
امام خمینی

این ایام نظریه های مختلفی را در خصوص حدود الهی و اجرای آن ها بالخصوص در حدود اجرای مهمّی همچون حد سرقت و... می شنویم، گاه از درون دانشگاه و گاه از درون سایر محافل نظریه پردازی، این نظریات هر چند ممکن است به لحاظ پرداختن به مسایل حقوقی یا فقهی مفید و موثر به نظر برسند، اما حقیقت آن است که برخی از این نظریه ها فلسفه نظام اسلامی را زیر سوال می برند.

توضیح برخی نظریات که برای تعطیلی حدود الهی به بهانه غیبت امام زمان (عج) داده شده و متاسفانه در برخی رسانه های مکتوب یا غیرمکتوب نیز گاه ارایه شده مصداق بارز نظریاتی است که با تئوری حضرت امام خمینی (ره) ناسازگار است، زیرا امام رضون الله تعالی علیه بارها و بارها یکی از مهم ترین دلایل لزوم و ضرورت تشکیل حکومت اسلامی را اجرای حدود الهی می شمردند.

آیا کسی که اجرای حدود را به بهانه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زیر سوال می برد بی نظریه ولایت فقیه امام پشت نکرده است؟!

اجرای حدود بهانه بود؟!

اگر حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه یکی از فلسفه های تشکیل حکومت اسلامی و ضرورت تلاش هایی که برای بر پای نظام اسلامی باید بشود را اجرای حدود اعلام کرده اند؛ آیا این سوال که پس از بر پای نظام اسلامی نظریات برخی اساتید دانشگاهی برای تأیید عدم اجرای حدود در زمان غیبت چه معنایی دارد؟!

آیا ادعای اجرای حدود بهانه بوده است؟!

سوالاتی از این قبیل مکرر اندیشه هر مسلمان معتقد با توجه و آشنا به مبانی حضرت امام خمینی (ره) را بطور اعجاب انگیزی درگیری کند و به چالش می کشد.

آیا کسانی که علیه اجرای حدود در نظام اسلامی قلم می زنند یا دم می زنند یا عملاً از اجرا سرباز می زنند به حرف های امام رضوان الله تعالی علیه ایمان دارند؟!

آیا کسی که اجرای حدود را با وجود ابتناء نظام اسلامی بر آن زیر سوال می برد، به نظام اسلامی اعتقادی دارد؟!

آیا کسی که اجرای حدود را به بهانه غیبت امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف زیر سوال می برد بی نظریه ولایت فقیه امام پشت نکرده است؟!

نتیجه گیری

هر چند حضرت امام خمینی (ره) با تلاش بسیار نظام اسلامی را رهبری نموده و خون های شهدا آن را آب یاری نموده و تئوری حضرت امام خمینی (ره) را در عمل لااقل تا حدودی محقق ساخته اند، اما این ایام نظریاتی داده می شود که یکی از فلسفه های مهم حضرت امام برای ضرورت برپایی و تشکیل حکومت اسلامی را که عبارت است از اجرای حدود الهی، به صراحت زیر سوال برده و به بهانه غیبت امام زمان (عج) آن را نفی می کنند، این نظریات در واقع نظریاتی است که با ولایت فقیه خود را سازگار نمی بیند.

زهروی

گروه جامعه و سیاست