تبیان، دستیار زندگی
کاربران سراسر جهان در سال 2009، 800 هزار پتابایت اطلاعات دیجیتال از خود به جا گذاشتند. این حجم وسیع اطلاعات برابر با حافظه 75 میلیارد دستگاه آی پد یا صد سال ارسال بی وقفه توییت یا همان پیام کوتاه از سوی تمام ساکنان کره زمین است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زمانه زتابایت

محبوبیت فزاینده شبکه های اجتماعی، سرویس های ویدیویی آنلاین، سایت های به اشتراک گذاری عکس، رشد چشمگیر اینترنت موبایلی، ایمیل و جست و جو در وب در کنار تمایل دولت ها، شرکت ها و سازمان ها به ثبت اشکال مختلف اطلاعات، حجم بی سابقه ای از اطلاعات دیجیتالی را فراهم کرده که در نتیجه، واژه "زتابایت" (Zettabyte) استفاده گسترده تری یافته است.

تحقیقات نشان می دهد حجم اطلاعات دنیای دیجیتال در سال میلادی گذشته نسبت به سال 2008، 62 درصد رشد داشته است. به طور دقیق تر، کاربران سراسر جهان در سال 2009، 800 هزار پتابایت اطلاعات دیجیتال از خود به جا گذاشتند.

این حجم وسیع اطلاعات برابر با حافظه 75 میلیارد دستگاه آی پد یا صد سال ارسال بی وقفه توییت یا همان پیام کوتاه از سوی تمام ساکنان کره زمین است.

هر پتابایت معادل یک میلیون گیگابایت یا 8 ‌دهم زتابایت است.

کارشناسان با مقایسه تفاوت فاحش بین خروجی نسل دیجیتال و نسل ماقبل دیجیتال پیش بینی می کنند تمام استفاده های زبانی مردم جهان از ابتدای تاریخ تاکنون، حدود 5 هزار پتابایت فضای دیجیتالی اشغال می کند. این رقم کمتر از یک درصد تمام اطلاعات دیجیتالی تولید شده از زمان اختراع اولین کامپیوتر است.

زمانه زتابایت

اما براساس چهارمین بررسی سالیانه شرکت تحقیقاتی IDC، انتظار می رود محتوای دیجیتالی کره زمین در سال 2010 به 2/1 زتابایت برسد. جالب اینجاست که یک زتابایت، 500 هزار بار بزرگ تر از تمام عناوین کتابخانه های دانشگاه های آمریکاست.

زمانه زتابایت

گفتنی است بسیاری از رسانه های قدیمی در حال دگرگونی و تغییر به شکل دیجیتال هستند. برای مثال تعداد زیادی از روزنامه ها و ناشران کتاب به پلات فورم های دیجیتال روی آورده اند و از حجم انتشارات چاپی خود کاسته اند.

از سوی دیگر به روز رسانی محتوای دیجیتال کنونی به اشکال پیشرفته تری چون دیسک های بلو-ری یا فیلم‌های سه بعدی، ذخیره اطلاعات دیجیتالی را افزایش خواهد داد. در این حال کاربران بیشتری به شبکه های اجتماعی، سایت های به اشتراک گذاری عکس و تصاویر ویدیویی و در مجموع ذخیره و به اشتراک گذاری محتوای دیجیتالی خواهند پرداخت. تلفن های همراه و ابزارهای الکترونیکی دیگری چون دوربین های دیجیتال، این روند را تسریع می بخشند.

آدریان مک دونالد، نایب رییس مدیر کل شرکت EMC در انگلیس می گوید: رشد سرسام آوری در رسانه های دنیای دیجیتال مثل عکاسی و فیلمبرداری دیجیتال به وجود آمده است. پیش از این مردم برای تک تک عکس هایی که با دوربین های آنالوگ می گرفتند حساب و کتاب داشتند، اما حالا به جای یک عکس، 20 عکس می گیرند و هر 20 تا را در اینترنت منتشر می کنند.

طبق پیش بینی IDC، حجم محتوای دنیای دیجیتال طی دهه آینده با ضریب 44 رشد خواهد کرد.

به اعتقاد مک دونالد، گوشی‌ موبایل یکی از عوامل اصلی گسترش چشمگیر اطلاعات دیجیتالی است، زیرا امکان ثبت این اطلاعات را برای گروه های مختلف مردم به وجود می آورد.

اما بیش از حد بزرگ شدن دنیای دیجیتال، شرکت های فناوری اطلاعات را نگران این مسأله كرده است که باید هزینه گزافی برای فراهم کردن فضای مورد نیاز کاربران IT و ادامه حیات سرویس های خود بپردازند.

زمانه زتابایت

حدود 70 درصد تمام محتوای دیجیتالی جهان را کاربران معمولی تولید می کنند، اما این شرکت ها هستند که باید فضای ذخیره سازی مورد نیاز را ایجاد کنند. از ایمیل و وبلاگ گرفته تا مکالمات تلفنی و چت، شرکت ها تا بخش زیادی به رایگان این فضا را در اختیار کاربران قرار می دهند.

تولید محتوای دیجیتالی فقط به دنیای آنلاین ختم نمی شود؛ برای مثال فهرست معاملات یک بانک یا تصاویر ویدیویی یک دوربین مدار بسته که 24 ساعته عبور و مرور مردم را ثبت و ضبط می کند، حجم بالایی از اطلاعات دیجیتالی را به وجود می آورد.

یکی از مشکلات اطلاعات دیجیتالی این است که بخش عمده ای از آن تولید می شود، اما چون براساس برنامه یا هدف خاصی تولید نشده، ایندکس و فهرست کردن و جست وجوی آن کار دشواری است.

شرکت ها به مؤسسات تحقیقاتی مبالغ قابل توجهی می پردازند تا برای آنها امکان جست وجو در بین انبوه اطلاعات و پیدا کردن یک سوزن در انباری از کاه را فراهم کنند. در این حال بسیاری از کاربران برای پیدا کردن محتوای مورد نیازشان به موتورهای جست وجو تکیه می کنند که این پیش از هر چیز به ثبت اطلاعات در دنیای دیجیتال نیاز دارد.

EMC و IDC ابتدا در سال 2007 حجم تقریبی محتوای وب را تخمین زدند که در آن زمان برابر با 161 اگزابایت یا 161 هزار پتابایت یا 161 میلیارد گیگابایت بود.

براساس آن پیش بینی، حجم داده های دنیای دیجیتال تا سال 2010 تا 988 اگزابایت یعنی کمتر از یک زتابایت افزایش می یافت، اما کاربران سراسر جهان در عمل با سرعت و حجم بیشتری به تولید اطلاعات دیجیتال پرداخته اند.

مک دونالد می گوید: آنقدرها پیر و قدیمی ‌نیستم، اما قبلا کارت های حافظه 16 کیلوبایتی به فروش می رسید، یعنی حتی به مگابایت هم نمی رسید، و این جدا ظرفیت بالایی برای یک شرکت بزرگ بود. اما با بچه های امروزی که صحبت می کنید، متوجه می شوید واحد اندازه گیری به نام کیلوبایت برای شان مفهومی ندارد. از حالا باید دنبال عبارات جدیدی ورای زتابایت باشیم.

منبع: Guardian

برگرفته از فناوران

تنظیم برای تبیان: فاطمه مجدآبادی