تبیان، دستیار زندگی
آندره‌ آرزومانیان، درگذشت
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

آندره‌ آرزومانیان، درگذشت

آندره‌ آرزومانیان، درگذشت

آندره آرزومانیان،نوازنده شهیر پیانو كه نواخته‌هایش در آلبوم«پاییز طلایی» همچنان در خاطر علاقه‌مندان موسیقی مانده‌ است،دوشنبه‌،10 خرداد، در بیمارستان میلاد درگذشت.

سید‌علیرضا میرعلینقی، مورخ و پژوهشگر موسیقی ایران ضمن اعلام این مطلب به همشهری‌آنلاین دلیل مرگ آندره را ابتلای او به سرطان مغز استخوان و مزمن شدن این بیماری اعلام كرد و گفت: مرحوم آرزومانیان در پیانو‌نوازی برای موسیقی پاپ سنگین یگانه بود و بسیاری از نواخته‌های موسیقی‌های فیلم محصول هنر این نوازنده شهیر است كه در نوع خود همتراز و همسنگ دیگر نوازنده شهیر پیانو، ‌آقای انوشیروان روحانی بود.

به گفته میرعلینقی مرحوم آرزومانیان از تكنیك خاص خود در نواختن پیانو برخوردار بود و سونوریته و صداگیری او از پیانو هم خاص این هنرمند فروتن و پرتلاش بود.

او تكنوازی‌های آرزومانیان در آلبوم‌هایی چون«پاییزطلایی» فریبرز لاچینی و «سكوت‌سرشار از ناگفته‌هاست» و «چیدن سپیده‌دمان» مرحوم بابك بیات كه با شعرخوانی مرحوم احمد شاملو همراه بود را از جمله كارهای درخشان و ماندگار آرزومانیان به شمار آورد.

میرعلینقی اعتبار آرزومانیان را تا به آن درجه دانست كه در كشور ارمنستان كه مهد نوازندگان پیانو است از شیوه نوازندگی او با احترام یاد می‌كردند.

آرزومانیان بیش از چهار هفته در بیمارستان میلاد بستری بود و برای چندمین بار مورد عمل جراحی قرار گرفت و به گفته همسر مرحوم آرزومانیان(شراره دولت‌آبادی)بیش از یك سال و نیم قبل به سرطان مغز استخوان مبتلا شده و در این مدت سه بار عمل جراحی كرده است. ضمن این كه چشم‌ها و ریه‌هایش نیز از این بیماری صدمه دیده‌ بود.

تبیان درگذشت این هنرمند شهیر را به جامعه موسیقی و خانواده آن مرحوم تسلیت می‌گوید.

جای خالی آندره پشت پیانو استودیو پاپ

مجید انتظامی: آندره آرزومانیان، نوازنده خوبی بود و پنجه شیرینی داشت.

این آهنگساز در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اظهار تاسف از درگذشت آرزومانیان اظهار داشت: پنجه شیرین او باعث می‌شد كارهایی كه موسیقی آن را می‌زد به لطافتش افزوده شوند و تنها تم‌كار شنیده نمی‌شد بلكه به خود كار هم اضافه می‌كرد.

وی یادآور شد:من از حدود 28 سال پیش هنگام ساخت فیلم «نویسنده» با ایشان آشنا شدم و تا به حال با هم دوست بودیم و كارمان به هم گره خورده بود.

انتظامی كه به‌شدت از شنیدن خبر درگذشت آرزومانیان متاسف بود گفت: حیف و صد حیف متاسفانه این مسیری است كه همه باید برویم.

سامان احتشامی: از مهم‌ترین آثارش نوازندگی در فیلم‌های «كرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» بود

سامان احتشامی نوازنده پیانو با اظهار تاسف از درگذشت «آندره آرزومانیان» هنرمند پیانیست گفت: حیف شد و دیگر مثل او نخواهد آمد. او انسانی بسیار والا و با شخصیت بود كه در نواختن پیانو تكنیك خود را داشت و سبك انگشت‌گذاری خاصی را برای خود داشت و نواختن او بسیار ویژه بود.

احتشامی با بیان این مطلب به خبرنگار موسیقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)،گفت: تقریبا در هر آلبوم و یا فیلم، صدای پیانوی آرزومانیان را می‌شنویم، چون نوازنده‌ی دیگری چون او نداشتیم. او نت‌ها و اكورد‌ها را بسیار خوب می‌شناخت و در موسیقی جاز و كلاسیك بسیار توانا بود.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد آهنگساز با نوازندگی پیانو آرزومانیان معروف شدند و از مهم‌ترین آثارش می‌توان نوازندگی پیانو در فیلم‌های چون «از كرخه تا راین» و «بوی پیراهن یوسف» نام برد.

احتشامی بیان كرد: آندره آرزومانیان برای ما بسیار عزیز بود و كاش قبل از مریض‌شدن یك هنرمند در‌باره‌ی او حرف بزنند و به سراغ او بروند.

مسعود كیمیایی: همیشه جای «آندره» پشت پیانو استودیو «پاپ» خالی است

مسعود كیمیایی با اظهار تاسف از درگذشت آندره آرزومانیان به ایسنا یادآور شد:در فیلم «تیغ و ابریشم» و فیلم‌های دیگری كه در اوایل انقلاب ساختم بسیار به آندره نزدیك شدم و بدون شك او یكی از بهترین نوازندگان پیانو بود كه همیشه در ملودی تاثیر خود را می‌گذاشت و قطعه را برجسته می‌كرد.

این كارگردان سینما در پی درگذشت آندره آرزومانیان گفت: متاسفانه این روزها هر روز خبر از دست دادن هنرمندان می‌رسد. آندره از جمله هنرمندانی بود كه در كار خود سبك و سیاق خاصی داشت و بسیار هم زحمت كشیده بود.

كیمیایی همچنین مطرح كرد: با وجود این‌كه آندره یك نوازنده‌ی موسیقی پاپ بود و مهارت موسیقی پاپ را داشت اما در نواختن ملودی‌های ایرانی نیز تاثیرات بسیار خوبی گذاشت و نوازنده‌ی بسیار باتكنیك ملودی‌های ایرانی بود و همیشه جای او در پشت پیانو در استودیوی "پاپ" خالی است.

ناصر فرهودی: دو آلبوم از آندره آرزومانیان هنوز منتشر نشده‌ است

ناصر فرهودی گفت: آندره آرزومانیان دیگر تكرار نمی‌شود.

مدیر استودیو «پاپ» گفت: او ویژگی‌هایی داشت كه در هر كسی نیست و در تمام دوران كاری‌ام شاید تنها دو نفر بودند كه این قدر شاخص كار می‌كردند و او همیشه نفر اول بود.

فرهاوی یادآور شد: آندره آرزومانیان اكنون دو آلبوم منتشر‌نشده دارد كه یكی از آنها كار دونفره‌ی مانی رهنما و آندره آرزومانیان است كه آواز رهنما و پیانوی آرزومانیان در هم آمیخته شده است و آلبوم دیگر او آثار فرهاد مهراد است كه او آهنگ‌های آن را با پیانو و سازهای دیگر تنظیم و اجرا كرده است كه ما در استودیوی پاپ تهیه‌كننده‌ی آن بودیم و فكر می‌كنم كه آلبوم او از سوی شركت «نی‌داوود» منتشر خواهد شد.

بابك شهركی: آرزومانیان یكی از سه نابغه موسیقی بود

بابك شهركی گفت: هرچقدر درباره‌ی توانایی آندره آرزومانیان در نواختن پیانو حرف بزنیم، صحبت از شخصیت والای او با اهمیت‌تر خواهد بود، چون او یك هنرمند انسان بود.

این هنرمند و نوازنده ویلون گفت:اگر در ایران سه نابغه موسیقی وجود داشته باشد، به نظرم "آندره آرزومانیان" یكی از آن سه نفر بود.

شهركی با اشاره به آلبوم منتشر‌نشده‌ای آرزومانیان ادامه داد:10 قطعه‌ی آهنگ فولكلور ارمنی را در یك آلبوم كه احتمالا نام آن «آخرین آواز عشق» خواهد بود، نواختیم كه من در آن ویلون و كمانچه زدم و آندره نیز نوازندگی پیانو را برعهده داشت.

وی ادامه داد: مدتی بود در جریان بودم كه حال آندره خوب نبود و در سال‌های آخر همین كه نمی‌توانست روی پاهایش بایستد، بسیار ناراحت‌كننده بود.

این نوازنده ویلون یادآور شد: من از او درس‌های بسیاری گرفتم و به لحاظ شخصیتی و اخلاقی بسیار بزرگوار بود و سابقه‌ی 40 سال نوازندگی حرفه‌ای را داشت و از كودكی و نوجوانی با گروه‌های حرفه‌ای ایرانی و خارجی همراهی كرده بود و تجربه‌های بسیاری داشت.

بابك شهركی درباره‌ی شیوه نواختن آرزومانیان گفت: هرگاه او در قطعه‌ای پیانو می‌نواخت، آن قطعه رو می‌آمد و كاملا متفاوت می‌شد و او به ما یاد داد كه دانش موسیقی مهم نیست بلكه ویژگی‌های اخلاقی یك هنرمند از دانش او بسیار با اهمیت‌تر است.

افلیا پرتو: آرزومانیان معلم بسیار خوبی بود

افلیا پرتو با اظهار تأسف از درگذشت «آندره آرزومانیان» گفت: متاسفانه این روزها به سرعت هنرمندان كشور را از دست می‌دهیم و هنوز هم هوشیار نیستیم.

این هنرمند و نوازنده پیانو در گفت‌وگویی كوتاه به ایسنا گفت:گرچه من از نزدیك با «آندره آرزومانیان» آشنا نبودم،اما با توجه به آثاری كه از او می‌شنیدم، او در موسیقی بسیار فوق‌العاده بود.

وی یادآور شد:آرزومانیان معلم بسیار خوبی بود و شاگردان بسیار خوبی را تربیت كرده بود و به یاد دارم كه یك روز در تالار وحدت برای یكی از اجراهای او حاضر بودم و او جاز می‌نواخت و كار بسیار فوق‌العاده‌ای انجام می‌داد.

به گزارش ایسنا، آندره آرزومانیان نوازنده «پیانو» و سازنده موسیقی متن فیلم‌های «سیمرغ» اكبر صادقی،«ماهی» كامپوزیا پرتویی، «شنگول و منگول» پرویز صبری، «رانده شده» جهانگیر جهانگیری، «سكوت» علی‌ سجاد‌حسینی، «علی و غول جنگل» بیژن بی‌رنگ و مسعود رسام، «خانواده كوچك ما» شاپور قریب، «از بلور خون» جمشید عندلیبی، «بی‌تو هرگز» هوشنگ درویش‌پور ، «گریز از مرگ» قدرت‌الله صلح‌میرزایی و ... بود.

آندره آرزومانیان هنوز سه آلبوم منتشر نشده دارد و چند روزی بود كه در بیمارستان میلاد به دلیل عوارض ناشی از سرطان مغز استخوان بستری بود و امروز از دنیا رفت.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی