تبیان، دستیار زندگی
رئیس شبكه سراسری سیما گفت: در «دزدان دریایی خلیج عدن» یك موضوع روز را بررسی می‌كنیم و به پخش جهانی آن نیز برنامه داریم چرا كه معتقدیم فیلم فروش جهانی خوبی هم خواهد داشت. بهترین زمان برای فیلم‌برداری اول تابستان است تا فیلم برای نمایش در نوروز 90 آماده شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

«دزدان دریایی خلیج عدن»

«دزدان دریایی خلیج عدن» به فروش جهانی خواهد رسید

 حسن فتحی

رئیس شبكه سراسری سیما گفت: در «دزدان دریایی خلیج عدن» یك موضوع روز را بررسی می‌كنیم و به پخش جهانی آن نیز برنامه داریم چرا كه معتقدیم فیلم فروش جهانی خوبی هم خواهد داشت. بهترین زمان برای فیلم‌برداری اول تابستان است تا فیلم برای نمایش در نوروز 90 آماده شود.

نشست خبری فیلم سینمایی «دزدان دریایی خلیج عدن» امروز با حضور محمد سوری رئیس شركت ملی نفت كش ایران، مهدی فرجی مدیر شبكه یك سیما و نمایندگان رسانه‌های خبری در ساختمان شركت ملی نفتكش ایران برگزار شد.

بنابراین گزارش، در این نشست خبری فرجی گفت: شركت ملی نفتكش ایران برترین شركت نفت كش جهان شناخته شده و آقای سوری نیز برترین مرد دریایی جهان شده است. به همین دلیل ما نزد ایشان آمدیم و مذاكراتی آغاز كردیم كه فیلم سینمایی با محوریت فعالیت شركت نفت‌كش آغاز كنیم.

وی افزود: طی روزهای اخیر آقای حسن فتحی به عنوان كارگردان اثر انتخاب شد، تهیه كننده كار نیز خانم ثمرقندی هستند و فتحی پس از تولید سریال «در مسیر زاینده رود» كار ساخت این فیلم سینمایی را آغاز خواهد كرد. شركت ملی نفت‌كش افتخارات بسیاری برای كشور ما كسب كرده و حتی در طول دفاع مقدس نیز این فعالیت قطع نشد. همه این‌ها نشان می‌دهد تلاشی كه صورت می‌گیرد بسیار حائز اهمیت است و هنر هم باید وظیفه خود را نسبت به این دوستان ادا كند. شاید هم ما تا به حال نسبت به فعالیت‌هایی كه توسط این عزیزان صورت می‌گیرد، غافل بوده‌ایم.

در ادامه این مراسم محمد سوری نیز عنوان داشت: نفت‌كش یك درآمد ملی برای كشور است و هر وقت اتفاقی می‌افتد، سعی می‌كنند درآمد ما را قطع كنند تا به ما ضربه بزنند. در دوره مصدق نه نفت‌های ما خریدند و نه حمل كردند. در زمان جنگ عراق نیز 204 بار حمله‌های موثری به كشتی‌های ما شد ولی ما حتی یك روز هم صادرات نفت خام از كشور را قطع نكردیم و دشمنان نتوانستند از این ناحیه به ما ضربه بزنند.

سوری تصریح كرد:‌ الان حدود 2 سال مداوم است كه دزدان دریایی به كشتی‌های ما در حال عبور از سومالی حمله می‌كنند و این ماجرا ادامه دارد. این مساله ارزش این را دارد كه در قالب یك فیلم سینمایی ساخته شود.

به گزارش خبرنگار فارس، در ادامه این مراسم تصاویر و نمودارهایی از میزان و چگونگی حملات دزدان دریایی به كشتی‌ها پخش شد و در ادامه سوری اظهارداشت: این جریانات اگر در قالب فیلم ساخته شود، منجر می‌شود تا مردم ایران و جهان هم با چنین معضلی آشنا بشوند ضمن اینكه موضوع آن نیز تازه، نو و در جریان است.

فرجی نیز در این نشست پیرامون این كه این فیلم سینمایی از چه درجه كیفی برخوردار خواهد بود و چه بودجه‌ای را به خود اختصاص خواهد داد، اظهارداشت: قرار است این فیلم سطح كیفی خوبی داشته باشد، این فیلم نسبت به سایر فیلم‌های دیگر هزینه كم‌تری خواهد داشت. روی فیلمنامه نیز كار بسیاری انجام داده‌ایم و عجله و شتابی نداریم كه به كار آسیب برساند. همچنین سوژه بسیار خوب و به روزی را انتخاب كرده‌ایم و شركت ملی نفت‌كش ایران نیز همكاری خوبی با ما داشته است.

وی ادامه داد: تضمین ما این بوده است كه فیلمنامه خوبی با گروه خوب معرفی كنیم و با ارتباط تنگاتنگ با شركت ملی نفت‌كش فیلم خوبی بسازیم. همچنین امیردریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش نیز به ما قول داده‌اند كه هر همكاری كه لازم بود، با ما داشته باشند.

سوری نیز اضافه كرد: لوكیشن فیلمبرداری صحنه‌های روی كشتی و دریا خواهد بود ضمن این كه بازیگران باید از لحاظ ظاهری شبیه دزدان دریایی سومالی باشند. اگر كارگردان فیلم بتواند اثر خوب و قابل دفاعی عرضه كند، هم در داخل كشور و هم در خارج استقبال خوبی از آن خواهد شد. ضمن اینكه فضا هم باز است و چون موضوع روز را بررسی می‌كنیم، فروش جهانی خوبی هم خواهد داشت.بهترین زمان برای فیلم‌برداری اول تابستان است تا فیلم برای عید آماده شود.

به گزارش فارس، فرجی نیز گفت: نویسنده فیلمنامه نغمه ثمینی است و آقای فتحی به طور مداوم بر آن نظارت دارد. جاذبه‌های فیلمسازی این داستان بسیار بالاست. ضمن این كه ما در كار مستقیم‌گویی نخواهیم داشت و حوادثی كه اتفاق می‌افتد خیلی به شركت ملی نفتكش مربوط نیست و بیشتر حوادث به تصویر كشیده خواهند شد.

مدیر شبكه یك سیما ادامه داد: این فیلم در نسخه 35 میلمیتری ساخته نخواهد شد. كار را به صورت اچ دی می‌سازیم و پس از پایان، كار به 35 تبدیل خواهد شد كه اول در سینماها به اكران درخواهد آمد.

وی در پاسخ به این سوال كه چرا این اثر به سریال تبدیل نشد؟ نیز پاسخ داد: چند ماه كار روی دریا بسیار سخت، دشوار و پرهزینه است. اولین كار ما فیلم است و اگر رضایت بخش بود، اقدام به ساخت سریال هم خواهیم كرد. همچنین ارگان‌های دیگر نیز در بخش فرهنگ و هنر در قالب آثار نمایشی سرمایه‌گذاری می‌كنند و ما قصد تولید آثاری با همكاری آنها نیز داریم.

فرجی همچنین در پاسخ به اینكه چه برنامه‌هایی برای تولید آثار ملی دارید؟ اظهارداشت: شبكه یك، یك شبكه ملی است و پوشش گسترده‌ای دارد و موضوعات ملی جزو اولویت‌های ماست. پرداختن به چنین مسائلی جزو افتخارات ماست كه در دستور كارمان نیز قرار دارد.

فرجی در ادامه این نشست در پاسخ به خبرنگار فارس، با این مضمون كه دلایل انتخاب حسن فتحی برای كارگردانی این اثر چیست؟ ‌گفت:‌ آقای فتحی در سینما آثاری دارد كه در مورد توجه قرار گرفته است. او كارگردان خوبی است و قابلیت‌های بسیاری دارد. اگر می‌خواستیم با كارگردانی كار كنیم كه در این حوزه فعالیت كرده، باید به سراغ چند كارگردان به‌خصوص می‌رفتیم كه هر كدام از آنها درگیر كارهای خود هستند.

وی در ادامه سخنان خود یاد و خاطره زنده یاد محمدرضا اعلامی را گرامی داشت و گفت: آقای اعلامی هم مشتاق بودند كه اگر شرایط فراهم شود كاری را در این حوزه تولید كنند.

مدیر شبكه یك سیما درباره بودجه این فیلم سینمایی نیز اظهارداشت: برآوردهایی انجام داده‌ایم اما به طور قطعی نمی‌توانم رقمی را اعلام كنم. برآورد ریالی از این فیلم ندارم. مثل قرارداد فوتبالیست‌هاست كه رقم قراردادشان را اعلام نمی‌كنند!

او همچنین درباره این كه نگرانی ندارید كه بخش خصوصی اعمال نظر فراوانی بر ساخت فیلم كند؟‌تصریح كرد: قطعا فیلم با اعمال نظر آنها ساخته خواهد شد اما این اعمال نظر در حدی نیست كه بر كل كار اثر بگذارد.

فرجی درباره مشاركت كشورهای همسایه در تولید این اثر نیز گفت: ممكن است در انتخاب برخی از بازیگران از بازیگران خارجی استفاده كنیم.

وی همچنین درباره جلوه‌های ویژه كار نیز گفت: این بخش سهم عمده‌ای در كار دارد و ما تلاش می‌كنیم به بهترین شكل این بخش را در كار بگنجانیم.

تنظیم برای تبیان : مسعود عجمی