تبیان، دستیار زندگی
گر در طول تاریخ بارها شاهد ارائه گزارش‌هایی مبنی بر بارش موجوداتی همچون قورباغه‌ یا ماهی بوده‌ایم اما باید اذعان داشت كه این پدیده یكی از نادرترین پدیده‌های جوی در هواشناسی است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وقتی از آسمان ماهی می‌بارد!

اگر در طول تاریخ بارها شاهد ارائه گزارش‌هایی مبنی بر بارش موجوداتی همچون قورباغه‌ یا ماهی بوده‌ایم اما باید اذعان داشت كه این پدیده یكی از نادرترین پدیده‌های جوی در هواشناسی است.

وقتی از آسمان ماهی می‌بارد!

یكی از فرضیه‌های احتمالی ارائه شده درباره این پدیده عجیب این است كه وزش بادهای شدید كه از سطح آب‌ها عبور می‌كنند موجب انتقال موجوداتی همچون قورباغه و ماهی‌ها به منطقه‌ای بسیار نزدیك كه چندین هزار متر از آنجا فاصله دارد می‌شود.

این در حالی است كه هنوز هیچ‌گونه آزمایشات علمی‌ برای تایید این فرضیه انجام نشده است. معمولا موجوداتی همچون ماهی‌ها، قورباغه‌ها و همچنین پرنده‌ها به ترتیب از احتمال بیشتری برای همراهی با بارش باران بسیاری از مناطق دنیا برخوردار بوده‌اند. گاهی این موجودات پس از سقوط از‌ آسمان به سطح زمین همچنان زنده می‌مانند كه این نشان می‌دهد آنها خیلی از محل سكونتشان دور نشده‌اند. گاهی علی‌رغم این كه این موجودات ظاهرا سالم هستند و پس از مدت كوتاهی فعالیت‌ها و رفتارهای طبیعی خود را از سرمی‌گیرند، از این حادثه قدری وحشت زده می‌شوند. یكی از قدیمی‌ترین اطلاعات ثبت شده درباره وقوع این پدیده، بارش ماهی در سنگاپور در سال 1861 میلادی است.

آخرین گزارش‌ها درباره وقوع این پدیده در روزهای 25‌و 26 فوریه سال جاری از بارش ماهی در شهر لاجامانو از شهرهای شمالی كشور استرالیا خبر داد. گاهی در این‌گونه بارش‌ها قطعاتی از بدن موجودات زنده به زمین سقوط می‌كنند. معمولا چنین اتفاقاتی همزمان با وزش بادهای شدید در هنگام وقوع طوفان رخ می‌دهند اما باید توجه داشت كه گاهی نیز این پدیده در شرایطی اتفاقی می‌افتد كه هوا كاملا طبیعی بوده و قبل از آن نیز گزارش مبنی بر وقوع طوفان یا گردبادهای دریایی اعلام نشده است. چگونگی وقوع این پدیده نخستین بار توسط یك فیزیكدان فرانسوی مورد بررسی و مطالعه قرار گرفت. او بر این باور بود كه بسیاری از این موجودات در مسیر وزش باد، رهسپار این بادها شده و پس از مسافتی طولانی كه بتدریج شدت وزش باد كاهش می‌یابد ناگهان به زمین سقوط می‌كنند، اما در آن زمان بسیاری از دانشمندان این نظریه را رد كردند. براساس تحقیقات جدیدی كه در این زمینه انجام شده است تشكیل گرداب با وقوع گردبادهای دریایی بیش از سایر عوامل احتمالی می‌تواند در بروز چنین حوادثی تاثیرگذار باشد. گردبادهای دریایی به‌قدری شدید هستند كه می‌توانند بسیاری از موجودات زنده را از سطح آب‌ها با خود همراه ساخته و آنها را تا ارتفاع زیادی از سطح زمین بالا ببرند. گاهی وقوع گردباد موجب می‌شود كه آب یك دریاچه موجودات زنده ساكن در آنجا به طور كامل از یك منطقه به منطقه‌ای دیگر منتقل شده و به صورت بارش از آسمان فرود آیند.

منبع:سیب

تنظیم برای تبیان: محسن  مرادی