تبیان، دستیار زندگی
اظهارات رییس هیات مدیره صنعت نفت، دبیر و عضو شورای عالی انضباطی فدراسیون فوتبال، مدیرعامل راه‌آهن و گزارش كارشناس سازمان تربیت بدنی پس از جنجال‌های فراوان در رابطه با پرونده شكایت صنعت نفت آبادان از راه آهن تهران، كمیته‌ی ان...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

كنكاش در یك حكم جنجالی

اظهارات رییس هیات مدیره صنعت نفت، دبیر و عضو شورای عالی انضباطی فدراسیون فوتبال، مدیرعامل راه‌آهن و گزارش كارشناس سازمان تربیت بدنی

پس از جنجال‌های فراوان در رابطه با پرونده شكایت صنعت نفت آبادان از راه آهن تهران، كمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال رای نهایی را اعلام كرد و مجددا رای به پیروزی 3 بر صفر تیم تهرانی داد. یعنی برای چندمین بار تیم راه آهن طعم صعود به لیگ برتر را چشید.

به گزارش ایسنا، پس از اعتراض باشگاه صنعت نفت آبادان به احكام كمیته‌ی انضباطی و شورای عالی انضباطی فدراسیون فوتبال، پرونده شكایت این دو تیم به سازمان تربیت بدنی برده شد كه كارشناسان سازمان نیز پس از دو جلسه بررسی، این پرونده را مجددا به فدراسیون فوتبال ارجاع دادند تا متولی فوتبال كشور حكم انضباطی این دیدار را اعلام كند.

كمیته انضباطی نیز پس از بررسی و به دنبال حاضر نشدن صنعت نفت در دیدار روز دوم مرداد (تكرار مجدد بازی در تبریز)، رای به پیروزی راه آهن داد و این بازی را سه بر صفر اعلام كرد.

در رای صادره توسط كمیته‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال آمده است: « نظر به اینكه تیم صنعت نفت آبادان در دیدار دوم مرداد ماه سال 84 مقابل تیم راه آهن تهران حاضر نشد و مراتب توسط داور و ناظر فدراسیون گزارش شده است با ارجاع موضوع به كمیته انضباطی نتیجه مسابقه مذكور با استناد ماده ‌41 آئین نامه انضباطی ناظر به بند (و) ماده ‌11 مقرر شده است، سه بر صفر به سود تیم راه‌آهن تهران تعیین و اعلام می‌گردد. »

گفتنی است؛ حكم قبلی شورای انضباطی نیز در خصوص دیدار دو تیم صنعت نفت آبادان و راه‌آهن تهران كماكان به قوت خود باقی است.

در ذیل نظرات رییس هیات مدیره باشگاه صنعت نفت آبادان، دبیر فدراسیون فوتبال، مدیرعامل باشگاه راه آهن، عضو شورای عالی انضباطی فدراسیون فوتبال و كارشناس رسمی سازمان ترییت بدنی، می‌آید:

خلیلی: به فیفا شكایت می‌كنیم

رییس هیات مدیره صنعت نفت آبادان گفت: حكم جدید فدراسیون فوتبال، مدیریت ورزش كشور را به طور كامل زیر سوال برد. مداركی وجود دارد كه نشان می‌دهد، دادكان در فدراسیون فوتبال شرایطی را ایجاد كرده است كه خود را ملزم به پاسخگویی به هیچ یك از نهادهای كشوری ندانسته و ساختاری فراقانونی را برای این فدراسیون ایجاد كرده است.

وی افزود: در جلسه‌ی سازمان تربیت بدنی و مسوولان فدراسیون فوتبال كلیه‌ی كارشناسان سازمان با اتفاق آرا نتیجه را سه بر صفر به سود صنعت نفت آبادان اعلام كردند و مهدی قدمی (رییس مركز توسعه ورزش قهرمانی) نیز تمامی حاضرین را توجیه كرده است كه حق با نفت بوده است و در نهایت نمایندگان فدراسیون شامل پهلوان، ده میانی و نبی خواستار فرصت مجدد برای اعلام حكم شده‌اند.

جهانگیر خلیلی در گفت‌وگو با ایسنا مدعی شد: روز چهارشنبه فدراسیون فوتبال با ارسال نمابری به امضای پهلوان دبیر فدراسیون اعلام می‌كند كه نظر فدراسیون تجدید بازی راه‌آهن و صنعت نفت است، اما در كمال تعجب شاهد هستیم كه فدراسیون فوتبال حتی سازمان تربیت بدنی را نیز اغفال كرده و روز پنجشنبه كه یك روز تعطیل اداری است حكم را به نفع راه‌آهن تغییر می‌دهد.

رییس هیات مدیره‌ نفت خاطر نشان كرد: این موضوع تنها گوشه‌ای از سرپیچی‌های فدراسیون از درخواست‌های نهادهای تصمیم گیرنده‌ی كشور است.

رییس هیات مدیره‌ی صنعت نفت آبادان تاكید كرد: فردا به سازمان تربیت بدنی می‌رویم تا دلایل صدور این حكم را جویا شویم و در صورت نتیجه نگرفتن بلافاصله شكایت رسمی خود را تا پایان وقت اداری فردا به فیفا ارایه می‌دهیم.

وی افزود: به هیچ عنوان تمایلی برای شكایت به فیفا نداشتیم چرا كه بی‌تردید با مداركی كه در اختیار داریم در نهایت رایی صادر می‌شود كه محرومیت فدراسیون فوتبال و حتی حذف تیم ملی ایران از جام جهانی آلمان را در پی دارد.

خلیلی تصریح كرد: رییس فدراسیون فوتبال به خوبی این تبعات را می‌داند و حتی خبیری به عنوان یكی از كارشناسان فیفا احتمال صدور این حكم را بسیار زیاد می‌داند اما با این حال دادكان اقداماتی را انجام می‌دهد تا ما را ترغیب كند كه چنین عملی را انجام دهیم.

وی از رایزنی با وكلای خارجی برای پیگیری پرونده‌ی نفت آبادان در فیفا خبر داد و افزود: حتی چندین وكیل بحرینی نیز بارها با ما تماسی گرفته‌اند تا بتوانند در این پرونده دخالت كنند.

پهلوان: فیفا در مسایل جزیی فوتبال یك كشور دخالت نمی‌كند

دبیر فدراسیون فوتبال نیز در پاسخ به ارسال قریب الوقوع شكایت صنعت نفت آبادان به فیفا، گفت: فدراسیون بین‌المللی فوتبال تا این حد در مسایل جزیی فوتبال یك كشور دخالت نمی‌كند.

محمد پهلوان گفت: فیفا، فدراسیون فوتبال هر كشور را متولی و مسوول اصلی آن كشور می‌داند و بعید می‌دانم در صورت شكایت صنعت نفت، فیفا درباره‌ی آن اظهار نظر كند اما این حق برای مسوولان این تیم باقی است كه هر كاری را كه صلاح می‌دانند انجام دهند.

وی افزود: البته در صورتی كه فیفا از ما درباره‌ی این پرونده سوال كند، فرایند چگونگی صدور این حكم را به آنها توضیح خواهیم داد.

پهلوان درباره‌ی صدور حكم فدراسیون فوتبال گفت: حكم كاملا بر اساس قانون و با توجه به منطق و اصول كامل صادر شد و این حكم غیر قابل تغییر است.

پهلوان درباره‌ی این كه گفته می‌شد كه فدراسیون فوتبال پیشنهاد برگزاری دو دیدار رفت و برگشت را ارایه كرده بود و پس از گذشت یك روز نتیجه سه بر صفر به سود راه‌آهن اعلام شد تصریح كرد: چنین چیزی نیست و ما نظری جز این نداشتیم و همانطور كه گفتم این رای در نهایت عدالت و صداقت صادر شده است.

معمایی: افراد سیاسی با اهداف خاص جنجال كردند

اما مدیر عامل باشگاه راه‌آهن معتقد است: افراد سیاسی كه داخل ورزش كشور شده‌اند برای رسیدن به اهداف سیاسی خود جار و جنجال به پا می‌كنند و طولانی شدن پرونده راه‌آهن و نفت نیز به همین دلیل بود.

مسعود معمایی اظهار كرد: فدراسیون فوتبال ارگانی رسمی است كه تصمیم‌گیری‌های آن نیز بالطبع موجه است اما متاسفانه حركت‌های سیاسی از برخی افراد سیاسی كه داخل ورزش كشور رخنه كرده‌اند باعث شد كه جریان صدور حكم فدراسیون درباره‌ی دو تیم راه‌آهن و صنعت نفت به جنجال كشیده و طولانی شود.

وی افزود: این تاخیر در روشن شدن وضعیت حكم كه در پی دخالت برخی افراد سیاسی كه قصد نماینده شدن مجلس را دارند اتفاق افتاد، فرصت زیادی را از هر دو تیم گرفت اما در هر صورت در این زمان كوتاه به یارگیری پرداختیم اما اسكلت تیمی خود را برای فصل آینده حفظ خواهیم كرد.

معمایی با بیان این كه تا كنون با احمد جمشیدیان از ملوان و مهرداد میناوند از سپاهان قرارداد سه ساله منعقد كرده‌آیم، گفت: هم اكنون بازیكنان زیادی در باشگاه در حال تمرین كردن هستند و در صورت جلب نظر كادر فنی آنها را جذب خواهیم كرد. همچنین به دنبال جذب یك دروازه‌بان شش‌ دانگ هستیم و دو، سه دروازه‌بان داخلی و خارجی را زیر نظر گرفته‌ایم و هر كدام از این دروازه‌بان‌ها بتوانند نظر مثبت آقای كریمی را جلب كنند، جذب خواهیم كرد.

وی افزود: پس از پایان یافتن دوران بدنسازی، تیم هم اكنون در شرایط بسیار خوبی قرار دارد و بعد از اتمام جنجال‌ها كه برخی دوستان بدون با خبر بودن از مسایل پشت پرده به آن دامن زدند، قصد داریم تیم قدرتمند و با آبرویی را وارد لیگ برتر كنیم.

معمایی در بخش پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا به یك طرفه بودن برخی روزنامه‌ها اشاره كرد و گفت: متاسفانه در برخی روزنامه‌ها به اما اجازه‌ی حرف زدن نمی‌دادند اما از سویی دیگر همین تعدادی روزنامه‌ها در صفحه‌ی اول خود چهار خبر از تیم حریف می‌دادند. این شرط انصاف نیست و نباید روزنامه‌ها نظرات خود را به جامعه القا كنند.

شاه حسینی: آیین نامه‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال نیازمند بررسی است

عضو شورای عالی انضباطی فدراسیون فوتبال هم می‌گوید: رای 3 بر صفر كمیته‌ی انضباطی فدراسیون به دلیل عدم حضور تیم صنعت نفت در بازی تبریز است.

عبدالرحمن شاه حسینی به ایسنا گفت: تیم صنعت نفت در دیداری كه قرار بود برای اجرای حكم اولیه‌ی كمیته‌ی انضباطی در شهر تبریز برگزار شود، شركت نكرد و این موضوع باعث صدور رای جدیدی در این خصوص گردید.

وی تصریح كرد: رای اعلام شده برای عدم پایبندی صنعت نفت به حكم انضباطی بوده است چرا كه طبق قانون این تیم باید برای تجدید دیدار به تبریز می‌رفت.

شاه حسینی اظهار كرد: آیین نامه‌ی انضباطی فدراسیون فوتبال نیازمند بررسی است كه به زودی انجام خواهد شد.

وی تاكید كرد: هیچ كس از مسوولان ورزشی كشور به دنبال ایجاد تنش در فوتبال نیست و همگان نیز به دنبال اجرای قانون هستند.

كارشناس سازمان: سه بر صفر به سود صنعت نفت

مصطفی ممیز كارشناس رسمی سازمان ترییت بدنی كه از سوی این سازمان مامور رسیدگی مجدد به پرونده‌ی شكایت صنعت نفت از راه آهن شده بود در گزارش خود به این سازمان، بازی را 3 بر صفر به نفع صنعت نفت اعلام كرده است.

گزارش كامل « ممیز» از بررسی این پرونده به شرح ذیل است:

« برابر دستور جنابعالی طی ابلاغ شماره 32/7281 مورخ 84/5/5 ، موضوع شكایت باشگاه فرهنگی ورزشی صنعت نفت آبادان نسبت به رای صادره از طرف فدراسیون فوتبال كشور در خصوص انجام مسابقات فوتبال، در مرحله پی اف با باشگاه فرهنگی ورزشی راه‌آهن، پس از تحقیق و بررسی از عوامل موثر در صدور رای به شرح ذیل به استحضار می‌رساند:

1- در مورد مخدوش بدون شناسنامه آقای احمد مقدسی‌پور ” تغییر تاریخ تولد نامبرده از سال 1359 به 1363” به علت عدم استفاده این بازیكن به عنوان امید در مسابقات رده امید‌های كشور؛ هیچ اتهامی به باشگاه ذیربط ” راه‌آهن” وارد نیست. زیرا باشگاه راه‌آهن از وجود ایشان تنها در رده بازیكنان بزرگسال استفاده نموده، ضمن آن كه تمامی مداركی كه از نامبرده از طریق باشگاه به فدراسیون فوتبال و دیگر مبادی ذیربط ارسال گردیده، همگی دال بر این است كه بازیكن نامبرده متولد سال 1359 می‌باشد. یعنی بازیكن بزرگسال است.

بنابراین عمل بازیكن نامبرده نمی‌تواند برابر ماده 39 و بند الف آن باشد، تنها مرجع قانونی رسیدگی به این مورد در حیطه اختیارات دادگاه های عمومی كشور است نه فدراسیون فوتبال كشور.

2- باشگاه فرهنگی ورزشی راه‌آهن در مرحله پلی اف اقدام به جذب بازیكنی بنام پرویز برومند می‌كند، در حالی كه برابر آئین‌نامه اجرایی مسابقات فوتبال لیگ دسته اول كشور و با توجه به آنكه قبلا از وجود بیست بازیكن مجاز استفاده نموده، حق عقد قرارداد با نامبرده را نداشته است. بنابراین پرویز برومند یك بازیكن مازاد شناخته می‌شود. اما متاسفانه تمامی مبادی ذیربط فدراسیون فوتبال كشور به درخواست باشگاه راه‌آهن با نظر موافق اقدام به ثبت قرارداد این بازیكن به عنوان بازیكن بیستم و یا به قولی بازیكن مجاز می‌نماید. زیرا قبلا باشگاه راه‌آهن طی یك نامه جداگانه از كمیته‌ی برگزاری مسابقات فوتبال دسه اول كشور می‌خواهد كه بازیكنی بنام اصغر یوسفی ” بازیكن قرضی تیم نیرو محركه قزوین” كه قرارداد ایشان با باشگاه راه‌آهن در هیات فوتبال تهران هرگز به ثبت نرسیده بود از لیست بازیكنان بزرگسال خارج و به جای وی از وجود پرویز برومند استفاده شود. در حالی كه اساس اسمی از آقای یوسفی در مدارك مبادی ذیربط وجود نداشته است.

متاسفانه افراد مسئول در ثبت نام بازیكنان فوتبال باشگاهها بدون دقت نظر لازم به طور سهوی و به اشتباه برای بازیكن نامبرده مجوز بازی صادر می‌كنند. برابر قانون مسئولیت ارائه اسامی بازیكنان و صحت و سقم آن برعهده باشگاه اقدام كننده می‌باشد. لذا آقای پرویز برومند بازیكن غیر مجاز تلقی می‌گردد.

بر این اساس طبق ماده 39 ائین‌نامه انضباطی فدراسیون فوتبال كشور بند دال نتیجه بازی 3 بر صفر به نفع تیم صنعت نفت آبادان می‌باشد.

در خاتمه جهت شفاف شدن بیشتر موضوع ماده 39 ائین‌نامه انضباطی را به اطلاع می‌رساند:

** ماده 39

ارائه مدارك جعلی و تقلبی جهت استفاده غیر مجاز از بازیكن مستوجب مجازا‌ت‌های زیر است:

الف) محرومیت بازیكن از 1 تا 3 سال

ب) محرومیت سرپرست یا مربی و یا هر دو عامل دیگر در صورت احراز قصور از 1 تا 3 سال

ج) اعلام نتیجه 3 بر صفر به نفع تیم مقابل

تبصره 1) چنانچه تیم مورد نظر از بازیكن مزبور در مسابقه یا مسابقات دیگر نیز استفاده نموده باشد، نتیجه بازی‌های قبلی كه بازیكن خاطی در آن شركت نموده صفر منظور خواهد شد و امتیاز و ثبت گل‌های زده شده به نفع تیم یا تیم‌های مقابل محسوب نخواهد شد».

به گزارش ایسنا، جهانگیر خلیلی رییس هیات مدیره و ناصر گودرزی مدیر عامل باشگاه صنعت نفت آبادان فردا (شنبه) برای بررسی دلایل صدور این حكم به سازمان تربیت بدنی مراجعه خواهند كرد و در صورت تغییر نیافتن این حكم، بلافاصله شكایت رسمی خود را به فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) ارایه می‌كنند، تا فیفا تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ كند.

گفتنی است پیتر ولاپان دبیر كل كنفدراسیون فوتبال آسیا پیش از این تنها مرجع صلاحیت‌دار در مورد تصمیم‌گیری در مورد این پرونده را فدراسیون فوتبال كشورمان معرفی كرده بود .