تبیان، دستیار زندگی
اگر در خیابان قدم می زدید ، نوشته های روی دیوار خیابان ها و مغازه ها چگونه بنظر می رسیدند؟ در كیوسك روزنامه فروشی ، از نوشته های روزنامه ها و مجلات چه مطالبی استنباط می كردید؟ ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فیزیك

فیزیك

اگر سواد نداشتید، این نوشته برای شما چه معنی می داشت؟

اگر در خیابان قدم می زدید، نوشته های روی دیوار خیابان ها و مغازه ها چگونه به نظر می رسیدند؟ در كیوسك روزنامه فروشی، از نوشته های روزنامه ها و مجلات چه مطالبی استنباط می كردید؟

آیا دنیای شما خیلی محدود نمی شد؟ آیا دنیای اطرافتان مبهم و غیر قـابل تـحـمـل نمی شد؟ مشابه همین موضوع در طبیعت برای ما روی می دهد. ما پدیده های مختلفی را در طبیعت مشاهده می كنیم كه دلیل آن را نمی دانیم.

به عنوان نمونه اگر چه نور ستارگان ( مثل خورشید ) پیوسته است ولی ما ستارگان را در حال چشمك زدن مشاهده می كنیم؟ و اگر چه آب و هوا شفاف هستند ولی چرا آسمان ( كه از هوای تشكیل شده! ) یا دریا آبی به نظر می رسند؟

فیزیك

یا در زندگی امروزی، دائماً با وسایل جدید كه زندگی ما را راحت تر می كنند، سروكار داریم. مثلاً اجاق ماكروویو و تلویزیون هر دو با امواج رادیوئی كار می كنند. اما چرا اجاق ماكروویو می تواند غذا را بپزد ولی امواج تلویزیون نه!

لوح های فشرده (CD ) بر چه اساسی كار می كنند؟

با یك نگاه عمیق به اطرافمان می توانیم سؤال های جذاب دیگری را  مطرح كنیم.

این وضعیت مشابه وضعیت یك آدم بی سواد در محیط پر از نوشته است. لذا بایستی راهی برای پاسخ به این سؤالات بیابیم. فیزیك یكی از این را ه ها می باشد. ( به زودی خواهید دانست كه پاسخ سوالات فوق برای شما امكان پذیر است. )

ما با فیزیك سعی می كنیم دنیای اطرافمان را از رمز آلودگی و ابهام خارج كنیم.

اما محدوده سؤالات و پاسخ های فیزیكی به آن ها چه قدر می باشد؟

به مدل سازی زیر توجه كنید. در این مدل سازی به خوبی ابعاد جهان را مشاهده می كنید. ( اگر بخواهید می توانید مدل سازی زیر را به صورت دستی کنترل کنید،برای این منظور روی (manual) تقه زده، سپس به وسیله کلیدها مسیر مدل سازی را هدایت کنید. )

جهت مشاهده مدل سازی اینجا را کلیک کنید و فایل index را بازکنید.

محدوده دانش فیزیك متناظر آن چه که در بالا مشاهده کردید می باشد، البته به همان بزرگی!

در این فصل ما یكی از مفاهیم  اساسی در فیزیك را مورد بررسی قرار می دهیم و آن انرژی است. به زودی خواهید دید كه چگونه مفهوم انرژی  بخش وسیعی از دنیای اطرافمان را تبیین می کند.

گروه مدرسه اینترنتی سایت تبیان - تهیه: محسنی

تنظیم: سمیرا بادامستانی