تبیان، دستیار زندگی
امام صادق(علیه‌السلام) در وصف قیامت و شفاعت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) چنین فرمود: در روز قیامت مردم از شدت داغی و رنج آن روز غرق در عرق می‌شوند، و با خود می‌گویند نزد حضرت آدم (علیه‌السلام) برویم تا او در پیشگاه
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شفاعت وسیع پیامبر اکرم در قیامت

شفاعت

عظمت شفاعت پیامبر(صلی الله علیه و آله)

امام صادق(علیه‌السلام) در وصف قیامت و شفاعت پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله) چنین فرمود: در روز قیامت مردم از شدت داغی و رنج آن روز غرق در عرق می‌شوند، و با خود می‌گویند نزد حضرت آدم (علیه‌السلام) برویم تا او در پیشگاه خداوند از ما شفاعت کند، به محضر آدم(علیه‌السلام) می‌روند و عرض می‌کنند: "برای ما در پیشگاه خدا شفاعت کن "حضرت آدم(علیه‌السلام) در پاسخ گوید: بر گردن من گناهی(و ترک اولایی) هست، شما نزد نوح بروید، آنها به حضور حضرت نوح(علیه‌السلام) می‌آیند، حضرت نوح‌(علیه‌السلام) آنها را به پیامبران بعد از خود ارجاع می‌دهد، تا به عیسی(علیه‌السلام) می‌رسند، نزد عیسی(علیه‌السلام) می‌آیند، عیسی(علیه‌السلام) می‌فرماید: "فَعَلَیکُم بِمُحَمدٍ رَسُولِ اللهِ(صلی الله علیه و آله)؛ بر شما باد به محضر رسول خدا محمد(صلی الله علیه و آله) بروید."

آنها به محضر  پیامبر(صلی الله علیه و آله) می‌آیند، و از او تقاضای شفاعت می‌کنند، آن حضرت می‌فرماید: "با من بیایید، آنها پشت سر حضرت حرکت می‌کنند، تا به در بهشت نزد باب الرحمن(در رحمن) می‌رسند، پیامبر(صلی الله علیه و آله) در آنجا خدا را سجده می‌کند، و همچنان سجده را ادامه می‌دهد، آنگاه خداوند به او می‌فرماید: "سرت را از سجده بردار، و شفاعت کن که شفاعتت پذیرفته است، و هر چه می‌خواهی تقاضا کن که برآورده است.(1) 

شفاعت پیامبر اکرم در مکان‌های مختلف

روزی حضرت زهرا(سلام الله علیها) به پدرش رسول خدا(صلی الله علیه و آله) عرض کرد: "در روز سخت و پر وحشت قیامت، در کجا با تو دیدار کنم؟ "پیامبر: ای فاطمه! در کنار در بهشت، که در آنجا  پرچم حمد در دست من است و در پیشگاه خدا از امتم  شفاعت می‌کنم .

فاطمه: ای پدر! اگر در آنجا تو را نیابم در کجا با تو دیدار کنم؟ پیامبر: در کنار حوض کوثر با من دیدار کن، که در آنجا در پیشگاه  خدا عرض می‌کنم: پروردگارا امت مرا سیراب فرما !فاطمه: اگر در  آنجا دستم به شما نرسید، در کجا با شما دیدار کنم؟ پیامبر: در پل صراط  مرا دیدار کنی، که در آنجا ایستاده‌ام و به خدا عرض می‌کنم: "پروردگارا! امت مرا به سلامت بدار."

فاطمه: اگر در آنجا دستم به شما نرسید، در کجا شما را بیابم؟ پیامبر: مرا در پرتگاه دوزخ می‌یابی، که در آنجا امتم را از افتادن به دوزخ، باز می‌دارم و داغی زبانه‌های آتش دوزخ را از آنها دفع می‌نمایم .در این هنگام حضرت زهرا(علیهاالسلام) شادمان و خرسند گردید.(2)

شفاعت وسیع پیامبر(صلی الله علیه و آله)

شخصی به نام ابوایمن به محضر امام باقر(علیه‌السلام) آمد و عرض کرد: "شما مردم را مغرور می‌کنید و همواره می‌گویید شفاعت محمد(صلی الله علیه و آله)، شفاعت محمد(صلی الله علیه و آله)." امام باقر (علیه‌السلام) از سخن او خشمگین شد و به او فرمود: "وای بر تو ای ابوایمن، پرهیزکاری تو از هوی و هوس، تو را مغرور ساخته است، اگر وحشت‌های سخت قیامت را می‌دیدی، می‌فهمیدی که نیاز به شفاعت پیامبر(صلی الله علیه و آله) داری، وای بر تو آیا جز برای آن کسی که سزاوار آتش دوزخ است، شفاعت وجود دارد؟ ما در مورد شیعیانمان شفاعت داریم، شیعیان ما نسبت به بستگانشان شفاعت دارند، مومن(ممکن است) به تعداد افراد دو قبیله ربیعه و مضر شفاعت کند، او حتی ممکن است در مورد نوکر خود شفاعت کند، و به خدا عرض نماید."پروردگارا ! این خدمتکارم، مرا در سرما و گرما حفظ و کمک کرد او را نجات بده. (3)


1- بحارالانوار، ج8، ص 35 و 36

2- امالی شیخ صدوق، ص166.

3- بحارالانوار، ج8 ،ص 38 .

تنظیم: هدهدی، گروه دین و اندیشه تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.