تبیان، دستیار زندگی
ناسا رصدخانه جدید خود را آزمایش کرد. تلسکوپی بزرگ که درون یک هواپیمای جت جا سازی شده است نخستین تصویر خود را در خلال پروازی در شب تهیه کرد. این پرواز شروع به کار رسمی این رصدخانه فروسرخ بود که به نام سوفیا شناخته می شود و یک بار به دلیل
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سوفیا،تلسکوپ پرنده

ناسا رصدخانه جدید خود را آزمایش کرد. تلسکوپی بزرگ که درون یک هواپیمای جت جا سازی شده است نخستین تصویر خود را در خلال پروازی در شب تهیه کرد. این پرواز شروع به کار رسمی این رصدخانه فروسرخ بود که به نام سوفیا شناخته می شود و یک بار به دلیل مسایل مالی تا مرز تعطیلی پیش رفته بود.

سوفیا که نام آن مخفف، رصدخانه استراتوسفری برای نجوم فروسرخ (The Stratospheric Observatory for Infrared Astronomy) است، در حقیقت یک بویینگ 747 بهسازی شده است که در عرشه آن یک تلسکوپ دو و نیم متری که ساخته آژانس فضایی آلمان است نصب شده است و در ارتفاعی در حدود 12 کیلومتری از سطح دریای آزاد پرواز می کند.

در این ارتفاع، رصدخانه بالاتر از بیش از 99 درصد بخار آب موجود در جو قرار دارد. لایه ای که بخش عمده پرتوهای فروسرخ را به خود جذب کرده و مانع رسیدن آن به زمین می شود. سوفیا با پرواز بر فراز این لایه می تواند حدود 80 درصد نور فروسرخی که یک تلسکوپ مداری می تواند دریافت کند را جمع آوری کند. بدین ترتیب این رصدخانه برای بررسی پدیده هایی همچون تحول ستاره ها و سیارات در کهکشان راه شیری به کار گرفته خواهد شد.

این رصدخانه نخستین بار از مرکز تحقیقات پرواز های فضایی دریدن در پالمادل کالیفرنیا نخستین پرواز رصدی شبانگاهی خود را انجام داد و نخستین تصاویر خود را تهیه کرد. به گفته کارشناسان تصاویر تهیه شده در طول این پرواز 6 ساعته آن قدر خوب بوده اند که بتوانند تحقیقات پیشگامی را در حوزه نجوم فروسرخ صورت دهند.

بیش از 1 میلیارد دلار برای این رصدخانه پرنده هزینه شده است . ناسا تصمیم دارد هفته ای چند بار سوفیا را به پرواز درآورد و این کار را برای مدت 20 سال ادامه دهد.

در قسمت زیر می توانید تصاویری از این تلسکوپ پرنده را مشاهده کنید.

تصاویر تلسکوپ پرنده سوفیا
تصاویر تلسکوپ پرنده سوفیا
تصاویر تلسکوپ پرنده سوفیا
تصاویر تلسکوپ پرنده سوفیا
منبع تصاویر: SOFIA Science Center
تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر