تبیان، دستیار زندگی
الهی ما را بر این درگاه همه نیاز روزی بود که قطره ای از آن شراب بر دل ما ریزی، الهی نزدیکتر از جانی، موجود نفس های جوانمردانی و حاضر دل های ذاکرانی، ملکا تو آنی که خود گفتی و چنانک گفتی آنی، الهی ای سزای کرم و نوازنده عالم ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شبی هم تراز شب قدر


الهی ما را بر این درگاه همه نیاز روزی بود که قطره ای از آن شراب بر دل ما ریزی،

الهی نزدیکتر از جانی، موجود نفس های جوانمردانی و حاضر دل های ذاکرانی،

ملکا تو آنی که خود گفتی و چنانک گفتی آنی،

الهی ای سزای کرم و نوازنده عالم نه با وصل تو اندوه است نه با یاد تو غم،

الهی یک دل پر درد دارم و یک جان پر زجر، عزیز دو گیتی این بیچاره را تدبیر، خداوندا درماندم،

الهی بازآمدیم با دو دست تهی چه باشد اگر مرهمی بر خستگان نهی.

شبی ارجمند در راه است که در عظمت خویش تمام کائنات را به سجده می آورد. شبی که پهلو به " قدر" می زند. در این شب بیش از هر زمان دیگر خدای را سمیع می یابیم و علیم، رحیم و بخشنده، رئوف و مهربان. در شبی چنین می توان از تمام دردها سخن گفت و به دل یقین داشت که دردی در این شب بی درمان نمی ماند.

در " لیلة الرغائب " اولین شب جمعه ماه رجب اعمالی وارد است که از رسول خدا صلی الله علیه و آله ذكر شده است و فضیلت بسیار دارد:

روز پنج شنبه منهی به اولین شب جمعه ماه رجب را بهتر آن است که به روزه سپری کنند. و به هنگام شب بین نماز مغرب و عشا، دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به یك سلام ختم می شود و درهر ركعت یك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود وقتی دوازده ركعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذكر" اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله" و پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر" سبوح قدوس رب الملائكة والروح" گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر" رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلی الاعظم" خوانده شود. در اینجا است که می توان حاجات خود را از خدای متعال درخواست کرد.

پیامبراكرم صلوات الله علیه در فضیلت این نماز می فرماید: كسی كه این نماز را بخواند، شب اول قبرش خدای متعال ثواب این نماز را با زیباترین صورت و با روی گشاده و درخشان و با زبان فصیح به سویش می فرستد. پس این نماز به آن فرد می گوید: ای حبیب من، بشارت بر تو باد كه از هر شدت و سختی نجات یافتی. میت می پرسد تو كیستی؟ به خدا سوگند كه من صورتی زیباتر از تو ندیده ام و كلامی شیرین تر از كلام تو نشنیده ام و بویی، بهتر از بوی تو نبوئیده ام. آن زیباروی پاسخ می دهد: من ثواب آن نمازی هستم كه در فلان شب از فلان ماه از فلان سال به جا آوردی. امشب به نزد تو آمده ام تا حق تو را ادا كنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود و قیامت بر پا شود، من سایه بر سر تو خواهم افكند.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.