تبیان، دستیار زندگی
بعد از قهرمانی ساده سپاهان در لیگ سایه سیاه حذف از لیگ قهرمانان آسیا بر سر امیر قلعه نوعی کمتر شد .........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سپاهان،قلعه امن آبی های ناراضی

استقلال - سپاهان

بعد از قهرمانی ساده سپاهان در لیگ سایه سیاه حذف از لیگ قهرمانان آسیا بر سر امیر قلعه نوعی کمتر شد .حذف استقلال و مس کرمان نیز تا حدودی خیال سرمربی و مدیران سپاهان را از آنچه که حملات رسانه ای و قضاوت های مغرضانه می خوانند راحت کرد.

اما فراموش نمی کنیم که حذف این تیم به عنوان یکی از پر افتخارترین تیم های ایران از زمان آغاز لیگ برتر، بزرگتر از آن چیزی بود که بتوان به همین سادگی از کنار آن گذشت.سابقه شش ساله سپاهان در این رقابت ها هم نتوانست کمکی برای زردپوشان اصفهانی باشد تا طمع قهرمانی این تیم در لیگ برتر را به کام هوادارانش تلخ کند .

همانگونه که هواداران استقلال نیز با وجود موفقیت این تیم در آسیا و کسب رتبه سوم در لیگ همچنان از نتایج و مدیریت این تیم ناراضی اند. این جا یک دوگانگی مدیریت را شاهد هستیم . یکی تفکرات نتیجه گرایانه ای دارد که برای رسیدن به قهرمانی دست به هر تلاشی می زند و دیگری تنها به فکر ارائه فوتبالی پاک و علمی است. اما واکنش هواداران هر دو تیم نسبت به عملکرد مدیریت این دو باشگاه تا حدودی یکسان بوده است. هر دو جبهه از خودخواهی و خودکامگی مدیرانی که کمترین توجه را به رای هواداران دارند رنج می برند.

جانواریو اولین صید او از دریای آبی استقلالی ها بود. شاه ماهی آبی ها در دو سال گذشته خیلی ساده تهران را به مقصد اصفهان ترک کرد. این پایان کار نیست و مذاکرات با خسرو حیدری برای حضور در سپاهان هم چنان ادامه دارد.

" این تیم ها متعلق به مردم اند "

به نقل از فوتبال ایران، هواداران فوتبال ایران اینقدر این جمله تکراری را شنیده اند که اکنون این امر بر آنان مشبه شده است که هر تغییری در باشگاه باید به دلخواه آنان صورت پذیرد. موضوعی که چندان هم غیر معقول نیست چرا که از میان همه ارکان موجود در یک باشگاه تنها هواداران هستند که بدون دریافت وجهی به تیم خود خدمت می کنند. ماجرای بازی جنجالی با راه آهن در ورزشگاه آزادی نقطه عطف تاثیر هواداران در تصمیمات یک باشگاه است. مقبولیت فرهاد مجیدی در میان هواداران استقلال باعث شد تا صمد مرفاوی که محبوبیت چندانی در میان هواداران نداشت باالاجبار تصمیم به ترک استقلال بگیرد تا از تیرس انتقادات هواداران به دور باشد. مشابه همین اتفاق در سپاهان در حال وقوع است. هادی عقیلی که به واسطه سابقه طولانی اش در سپاهان محبوب طرفداران شده بر سر اختلافی جزئی در حال ترک تیم محبوب خود است. با این تفاوت که او در میان اصفهانی ها محبوب تر از قلعه نوعی است اما از آنجا که قلعه نوعی پشتیبانی مدیریت باشگاه را در پشت سر دارد اوست که تصمیم به رفتن گرفته است.اتفاقی کاملا بر عکس آنچه در استقلال رخ داد.

استقلال - سپاهان

شاید تنها راه حل برای برون رفت از این معادله پیچیده بازگشت قلعه نوعی به تهران است. حضور امیر قلعه نوعی در سپاهان ضربه های جبران ناپذیری را بر پیکره هر دو تیم استقلال و سپاهان زده است. از یکسو سایه سنگین نام او بر سر استقلال باعث شده تا این تیم در طول یک سال گذشته هرگز رنگ آرامش را به خود نبیند. خروج ستاره های استقلال به مقصد سپاهان قطعا منجر به ضعف بیش از پیش این تیم خواهد شد و از سوی دیگر برای باز شدن جای آنان در تیم سپاهان این باشگاه اصفهانی مجبور به فروش ستاره های محبوب خود است.

سپاهان ، خانه امن استقلالی های ناراضی ...

اکنون هر دو تیم فرصت این را دارند تا همه چیز را از نو شروع کنند. اما با اتفاقاتی که در روزهای گذشته اتفاق افتاده گره این معادله پیچیده را روز به روز کورتر می کنند.

به نظر می رسد سناریو فصل قبل یکبار دیگر در لیگ برتر اکران شود. قلعه نوعی بعد از خروج از استقلال هرگز میل باطنی اش به این تیم را کتمان نکرد به طوری که بعد از حضور در سپاهان عنوان کرد هیچ بازیکنی را به همراه خود از استقلال جدا نمی کند. صحبتی که هم برای هواداران استقلال خوشایند بود و هم برای هواداران سپاهان.

شاید اگر استیل آذین در تهران ظهور نمی کرد اکنون سیاوش اکبرپور و حسین کاظمی و وحید طالب لو نیز در سپاهان بودند. ژنرال در تدارک ارتشی است تا پس از ترک واعظ در استقلال دست به کودتایی ورزشی زده و بار دیگر با ستارگان خود راهی تهران شود.

اما تنها گذشت یک فصل کافی بود تا امیر دچار فراموشی مزمن شود و قول و قرار خود با هواداران استقلال را به دست فراموشی بسپارد. اکنون او به پشتوانه مالی خوب سپاهان و با اقدامی شبیه به رفتارهای تلافی جویانه یکی پس از دیگری ستارگان استقلال را به اصفهان می آورد. جان واریو اولین صید او از دریای آبی استقلالی ها بود. شاه ماهی آبی ها در دو سال گذشته خیلی ساده تهران را به مقصد اصفهان ترک کرد. این پایان کار نیست و مذاکرات با خسرو حیدری برای حضور در سپاهان هم چنان ادامه دارد.

شاید اگر استیل آذین در تهران ظهور نمی کرد اکنون سیاوش اکبرپور و حسین کاظمی و وحید طالب لو نیز در سپاهان بودند. ژنرال در تدارک ارتشی است تا پس از ترک واعظ در استقلال دست به کودتایی ورزشی زده و بار دیگر با ستارگان خود راهی تهران شود. از این رو سعی دارد تا یاران گذشته خود را که در میان تیم های لیگ برتری پراکنده اند را در اصفهان گرد هم آورده تا برای رسیدن به مقصودش دست خالی پای به میدان کارزار نگذارد.سپاهان اکنون به قلعه امنی مبدل شده که ناراضی های استقلال می توانند برای مدتی دلخواه در آن بسر برند تا استقلال آماده میزبانی آنان گردد.

منتظر مطالب تازه از فصل نقل و انتقالات به خصوص در باشگاه پرسپولیس تهران باشید.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری