تبیان، دستیار زندگی
در طی این هفته به تدریج، از بخش روشن ماه کاسته می‌شود تا این‌که در ساعت 2:43 بامداد 15خرداد به وضعیت تربیع دوم می‌رسد. در این زمان، نصف سطح ماه روشن است. ماه در نیمه شب از افق شرقی طلوع می‌کند و در زمان طلوع خورشید در میانه آسمان
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

وضعیت آسمان در این هفته

وضعیت آسمان در این هفته

در طی این هفته به تدریج، از بخش روشن ماه کاسته می‌شود تا این ‌که در ساعت 2:43 بامداد 15خرداد به وضعیت تربیع دوم می‌رسد. در این زمان، نصف سطح ماه روشن است. ماه در نیمه شب از افق شرقی طلوع می‌کند و در زمان طلوع خورشید در میانه آسمان قرار دارد. بنابراین در صبح روز بعد، در روشنایی روز هم قابل مشاهده خواهد بود.

اوج ماه

فاصله ماه از زمین ثابت نیست و تغییر می‌کند. هنگامی که ماه در بیشترین فاصله خود از کره‌ی زمین قرار می‌گیرد، آن را اوج مداری ماه می‌نامند. در ساعت 20:22 سیزدهم خرداد، ماه به اوج مدار خود می‌رسد در این هنگام فاصله آن از زمین 404,264 کیلومتر است. اگر فاصله اوج مداری ماه را در زمان های مختلف با یکدیگر مقایسه کرده باشید، متوجه خواهید شد که مقدار آن نیز تغییر می کند ، در واقع این گفته به این معنی است که مدار ماه به دور زمین در دوره های مختلف ثابت نیست و هر ماه نسبت به ماه قبل کمی جا به جا می شود.

صورت فلکی اسد و مریخ
سیارات

عطارد(تیر): در آسمان صبحگاهی قرار دارد. در ارتفاع کمی از افق شرقی قرار دارد و مشاهده آن در روشنایی صبحگاهی مشکل است.

زهره(ناهید): پس از غروب خورشید، درخشان‌ترین جرم سماوی در افق غربی است. در صورت فلکی جوزا (دو پیکر) دیده می‌شود.

مریخ(بهرام): در ابتدای شب در ارتفاع زیادی از جنوب غرب آسمان قرار دارد. در طی این هفته به تدریج به ستاره قلب الاسد (پرنورترین ستاره صورت فلکی اسد) نزدیک می‌شود، طوری که در 15 خرداد به جدایی 1 درجه شمال آن می رسد.

مشتری(برجیس): در هنگام سحر، درخشان‌ترین جرم آسمانی در افق شرقی است تا این‌که در پایان هفته، ماه به آن نزدیک می‌شود.

زحل(کیوان): پس از غروب خورشید در ارتفاع زیادی از جنوب آسمان قابل مشاهده است.

صور فلکی
صورت‌‌های فلکی

صورت فلکی جوزا (دوپیکر) یکی از صورت‌های فلکی آسمان و سومین برج از بروج دوازده گانه آسمان است و به همین دلیل به عنوان نماد خرداد از آن یاد می شود. نام دوپیکر به دلیل شکل اساطیری آن اطلاق شده که شبیه یک دوقلو (دوپیکر) به نظر می‌رسد. ویژگی ظاهری آن، دو ستاره نسبتاً پرنور به نام‌های پولوکس و کاستور هستند. اگر ساعتی پس از غروب خورشید به افق غربی نگاه کنید، این صورت فلکی را خواهید دید که سیاره زهره در میان آن قرار دارد.

کلب اصغر(سگ کوچک)، صورت فلکی کوچکی است که در کنار جوزا دیده می‌شود. این صورت فلکی ستارگان زیادی ندارد و مهم‌ترین مشخصه آن ستاره پرنورش یعنی«شعرای شامی» است.

(برای بزرگتر دیدن تصاویر روی آن ها کلیک کنید)

امیر حسن‌زاده

منبع: خبرآنلاین

تنظیم برای تبیان: م.ح.اربابی فر