تبیان، دستیار زندگی
پیش تصور كند كه كریستوفر نولان كارگردان انگلیسى بتواند با این سرعت خیره كننده پله هاى ترقى را بپیماید و تبدل به یكى از كارگردانان مطرح جریان اصلى سینماى امروز جهان شود تا جایى كه استودیو وارنر ساخت فیلم تازه بتمن را به او بس...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

قهرمانى با شخصیت سه بعدى


كمتر كسى مى توانست هفت سال پیش تصور كند كه كریستوفر نولان كارگردان انگلیسى بتواند با این سرعت خیره كننده پله هاى ترقى را بپیماید و تبدل به یكى از كارگردانان مطرح جریان اصلى سینماى امروز جهان شود تا جایى كه استودیو وارنر ساخت فیلم تازه بتمن را به او بسپارد. نولان از همان فیلم نخست خود -FOLLOWING- كه با سرمایه شخصى ساخته شد توجه منتقدان را به خود جلب كرد اما فیلم یادآورى او باعث شد تا با پیشنهادات متعددى از سوى استودیوهاى فیلمسازى روبه رو شود كه قبول یكى از این پیشنهادات منجر به ساخت نسخه بازسازى شده فیلم بى خوابى با بازى رابین ویلیامز و آل پاچینو شد.

فیلم جدید نولان بتمن آغاز مى كند نام دارد كه نام هاى آشناى دیگرى چون مورگان فریمن، مایكل كین و كریستین بیل در آن حضور دارند و به ماجراى سال هاى اولیه زندگى بروس وین یا همان شوالیه سیاه پوش - بتمن- مى پردازد.

آیا فیلم بتمن آغاز مى كند همان فیلمى شد كه شما قصد ساختنش را داشتید؟

نولان: من قادر بودم تقریباً همان چیزى را كه مد نظر داشتم بسازم و از این لحاظ بسیار هیجان زده هستم و تصور مى كنم كه من به همراه سایر عوامل فیلم موقعیت خوبى در این استودیو به دست آوردیم و توانستیم نگاهى تازه به این شخصیت داشته باشیم. هر كسى كه در این پروژه با من همكارى داشت تلاش كرد تا كار تازه اى ارائه دهد هرچند كه شخصیت بتمن، شخصیتى كلاسیك بود.

آیا انتخاب فضایى تیره تر براى زندگى بتمن و كل فیلم از ابتدا مد نظر بود؟

نولان: از نظر من تیره تر بودن فیلم هدف اصلى نبود بلكه ما بروس وین را یك شخصیت واقعى در نظر گرفتیم و بعد به ماجراى زندگى در دستیابى اش به شخصیت بتمن پرداختیم و او را همراهى كردیم و به عقیده من تماشاگران هم این مسأله را باور مى كنند و در این سفر با او همراه مى شوند. آغاز بتمن بیش از آن كه درباره تیرگى بصرى و یا احساسى باشد بیشتر به شرایط روانى شخصیت بتمن مى پردازد.

كریس در گفت وگویى اشاره كرده بود كه او بروس وین را به عنوان نقاب چهره قهرمان فیلم و بتمن را شخصیت اصلى او قلمداد مى كند. آیا شما با نظر او موافق هستید؟

نولان: من شخصیت اصلى را در واقع مجموعه اى از سه نفر مى دانم و با كریستین هم در این زمینه صحبت هاى زیادى داشتیم. شخصیت بتمن در واقع ابزارى براى بروس وین است تا خشم خود را بدل به عاملى مثبت تر و مفیدتر كند. از سوى دیگر بروس وین در نگاه عامه همچون لباس بتمنى كه او به تن مى كند یك نقاب غیر واقعى است. در بین این دو شخصیت، بروس وین خصوصى وجود دارد؛ بورس وینى كه ما زندگى او را در طول فیلم تعقیب مى كنیم و در واقع هیچ كدام از دو شخصیت قبلى نیست. بنابراین من احساس مى كنم كه او در حقیقت از سه شخصیت تشكیل شده است.

چرا شما از دو شخصیت منفى در این فیلم استفاده كردید؟

نولان: اگر شما با دقت به فیلم نگاه كنید متوجه حضور بیش از دو شخصیت منفى در فیلم مى شوید و این رویه عادى فیلم هاى اكشن‎/ ماجرا جویانه است. علاقه مندان فقط نام دو شخصیت منفى را تشخیص مى دهند اما اگر شما داستان زندگى پیچیده شخصى همچون بروس وین را در نظر بگیرید، شاهد برخورد او با افراد متعدد و مختلفى هستید كه همه آنها مثبت نیستند، اما این فیلم تفاوت عمده اى با دیگر فیلم ها دارد چرا كه در آغاز بتمن بروس وین و بتمن در كانون توجه قرار دارند.

بله چون در فیلم هاى قبلى گاهى بتمن را در حد یك شخصیت مهمان در فیلم مى شد تلقى كرد.

نولان: این نكته اى است كه من قصد اشاره به آن را داشتم. وقتى شما تست هاى قبلى بتمن و یا سایر فیلم هاى اكشن‎/ ماجراجویانه را مى بینید، مشاهده مى كنید كه یك شخصیت منفى و یك شخصیت منفى ضعیف تر دیگر در آنها وجود دارد و قهرمان فیلم دائماً با آنها در حال مبارزه است و به همین دلیل است كه تماشاگران هم خیلى زود در این فیلم به فكر شمارش شخصیت هاى منفى افتاده اند ولى در فیلم ما این شخصیت ها بتمن را تحت الشعاع قرار نداده اند و حضور شخصیت هاى منفى در این فیلم چیزى شبیه شخصیت هاى منفى فیلم هاى جیمزباند است كه هرگز جیمزباند را تحت الشعاع قرار نمى دهند ولى جذاب هستند.

یكى از دلایل اصلى اریژینال بودن داستان فیلم استحاله قهرمان فیلم از بروس وین تا بتمن است.

نولان: شما در این فیلم مى توانید وجه انسانى شخصیت او را ببینید و اخلاق و بزرگوارى بتمن صفاتى هستند كه او را از هر ابر قهرمان دیگر متمایز مى كنند. او یك انسان عادى است كه خود را به انسانى فوق العاده بدل مى كند و البته این استحاله تحت شرایطى خاص صورت مى گیرد و در پایان او با استمرار حركات فیزیكى مى تواند خود را یك هیولا و در عین حال یك ابر قهرمان ببیند.

تلاش شما براى واقعى بودن صحنه هاى اكشن فیلم و استفاده كمتر از جلوه هاى ویژه هم جالب است...

نولان: براى فیلمى با این ابعاد شاید، حداقل شات هایى را داشته ایم كه در آنها از جلوه هاى ویژه استفاده كرده ایم و عمده آن مربوط به اتومبیل بتمن (BATMOBILE) است. در ابتدا همه پیشنهاد استفاده از یك اتومبیل دیجیتال را مطرح كردند ولى من خواستار ساخت اتومبیل واقعى شدم و توانستم افرادى كه قادر به این كار بودند را هم پیدا كنم و آنها اتومبیل را با همان شرایطى كه در نظر داشتم ساختند.

پایان فیلم به شكل آشكارى به وجود یك دنباله و یك شخصیت منفى خاص اشاره دارد، آیا به دنباله فیلم فكر كرده اید؟

نولان: اگر بخواهم پاسخ صادقانه اى داده باشم، هنوز به دنباله فیلم فكر نكرده ام و سعى كرده ام تا در صورت امكان همه چیز را در این فیلم خلاصه كنم ولى قطعاً در پایان فیلم ما با شخصیت جذابى روبه رو هستیم كه داستان زندگى اش مى تواند در مسیرهاى مختلفى ادامه یابد.

مطالب مرتبط

بازگشت "کیتی هولمز" به پروژه "بتمن"دو

هرگز تا به امروز براى پول، ساختن فیلمى را نپذیرفته ام

چگونه بروس وین بتمن شد

مبارز شنل به دوش در نخستین روز اکران رکورد شکنی کرد

نیوزویك

ترجمه: امیر رضا نورى زاده