تبیان، دستیار زندگی
قیمت این سگ‌های تزیینی که مدل پشمالو و پاکوتاه آن بیشتر مورد علاقه تهرانی‌ها قرار گرفته، از قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان آغاز شده، تا حدود چهار میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که بسته به داشتن گذرنامه ! کارت واکسن و...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

سگ هایی که مدال تمدن اند!؟

افزایش نگران‌کننده بانوان و آقایان سگ‌باز در خیابان‌ها

سگ

قیمت این سگ‌های تزیینی که مدل پشمالو و پاکوتاه آن بیشتر مورد علاقه تهرانی‌ها قرار گرفته، از قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان آغاز شده، تا حدود چهار میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که بسته به داشتن گذرنامه ! کارت واکسن و... این مبلغ متغیر است که البته این مبلغ درباره سگ‌های بزرگ و از نژادهای هیکلی و قدرتمند از سه میلیون آغاز و تا 15 میلیون قیمت دارد.

از حدود یک سال پیش و به دنبال بی‌توجهی نهادهای فرهنگی و اجتماعی کشور، فروش حیوانان خانگی به ویژه سگ در شهرها به ویژه در تهران به طرز نگران‌کننده‌ای افزایش یافته، به گونه‌ای که نمود آن به راحتی در خیابان‌های شهر و نیز درون برخی اتوموبیل‌ها کاملا مشهود است.

، قیمت این سگ‌های تزیینی که مدل پشمالو و پاکوتاه آن بیشتر مورد علاقه تهرانی‌ها قرار گرفته، از قیمت یک میلیون و پانصد هزار تومان آغاز شده، تا حدود چهار میلیون تومان در بازار عرضه می‌شود که بسته به داشتن گذرنامه ! کارت واکسن و... این مبلغ متغیر است که البته این مبلغ درباره سگ‌های بزرگ و از نژادهای هیکلی و قدرتمند از سه میلیون آغاز و تا 15 میلیون قیمت دارد.

در این باره، مجید، یکی از فروشندگان حیوانات خانگی گفت: حسادت به هنگام خرید حیوانات خانگی به ویژه سگ‌ها کاملا مشهود است، به گونه‌ای که گاه برخورد می‌کنیم بانوانی ـ که حتی همراه خانواده خود برای خرید سگ مراجعه کرده‌اند ـ اظهار می‌کنند سگ فلانی، فلان قیمت و با این مشخصات است، پس سگ من باید بهتر باشد.

این در حالی است که برخی از این افراد، اصلا هیچ اطلاع از نحوه مراقبت‌ از حیوانات خانگی نداشته و بارها نیز شاهد مراجعه آنان به هنگام بیماری و حتی مرگ حیواناتشان بوده‌ایم که این نشان از این دارد که متأسفانه این حیوانات خانگی، به ابزاری برای نشان دادن تمدن و کلاس و اشرافی‌گری تبدیل شده که پس از مدتی نیز خانواده‌ها از این تب می‌افتند.

سگ

گذشته از مراکز و کلینیک‌های دامپزشکی که حتی شبانه‌روز و تلفنی مشغول به کار هستند، آرایشگاه‌ها و مکان‌هایی برای این حیوانات مانند مهدکودک ایجاد شده که در این زمینه فعالیت می‌کنند؛ برای نمونه، هزینه یک بار آرایش سگ و رنگ ناخن و ... از  دست‌کم پانزده هزار تومان گرفته تا دویست هزار تومان نیز می‌رسد و این در حالی هست که مراجعان با کمال میل این مبالغ را پرداخت می‌کنند؛ البته غذای سگ، شیرینی، شیر و داروهای این حیوانات و آویز‌هایی که به این سگ‌ها می‌آویزند، خود از لحاظ مالی و هزینه‌ای، جایگاه ویژه‌ای دارد که کار هر کسی نیست خرمن کوفتن!

رفتار افرادی که مانند غربی‌های متمدن! حیوانات خانگی به ویژه سگ را با ‌آرایش‌های جالب در خیابان‌ها و آن هم با تفاخر می‌گردانند، باعث ترس و دلهره دیگر عابران و مردم می‌شود اما این سگداران بدون هیچ ابایی با سگ‌های خود  ـ چه در اتومبیل و چه در خیابان و پارک‌ها ـ مشغول گشت و گذار هستند.

رفتار افرادی که مانند غربی‌های متمدن! حیوانات خانگی به ویژه سگ را با ‌آرایش‌های جالب در خیابان‌ها و آن هم با تفاخر می‌گردانند، نه تنها موجب جریحه‌دار شدن عفت عمومی بلکه باعث ترس و دلهره دیگر عابران و مردم می‌شود که گاه به دعوا و بحث نیز می‌انجامد؛ اما این سگداران بدون هیچ ابایی با سگ‌های خود  ـ چه در اتومبیل و چه در خیابان و پارک‌ها ـ مشغول گشت و گذار هستند و این در حالی است که مسئولان برخورد با مظاهر، بدحجابی و بی‌حجابی را اولویت کار خود قرار داده و با این مسائل که به مراتب بیشتر از بدحجابی، جامعه و فرهنگی غنی ایران را مورد تعرض قرار داده و عفت عمومی را جریحه‌دار می‌کند، هیچ برخوردی نداشته و واکنشی نشان نمی‌دهند!

سگ

دکتر مجید ابهری، متخصص علوم رفتاری نیز درباره رشد پدیده سگ‌بازی در جامعه گفته است: نگهداری سگ می‌تواند نشانه‌ای از خلأ فرهنگی و پاره‌ای از عقده‌های روحی و رفتاری و کمبودهایی در زندگی شخصی باشد. از سوی دیگر، وابستگی عاطفی به این‌گونه حیوانات به ویژه در کودکان و نوجوانان منجر به بروز ضربه‌های روحی شدیدی به آنها می‌شود و حتی در مواردی که به دلایلی از جمله مرگ، حیوان از صاحبش دور می‌شود، این ضربات روحی جبران‌ناپذیر خواهد بود.

نگهداری از سگ، نشانه‌ای از کمرنگ ‌شدن اعتقادات و باورهای مذهبی است.گفتنی است، پیشتر به دلیل ممنوعیت‌ها، قبحی که در جامعه بود این بود که ‌دارندگان سگ‌ها، اواخر روز و به هنگام  غروب و بیشتر شب‌ها به خیابانگردی و گشت و گذار می‌آمدند اما هم‌اکنون و متأسفانه، قبح و مسائل عرضی جامعه به کنار رفته و این افراد این گونه پرده‌دری می‌کنند!

                                                                                                                                                 منبع : تابناک

گروه خانواده وزندگی تبیان

مقالات مرتبط :

گوشت خوک در رستورانها و ....

عضو جدید خانواده!

انتقال بیماری ها از سگ به انسان