تبیان، دستیار زندگی
اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال پس از دیدار یکشنبه شب با رئیس سازمان تربیت بدنی و به دنبال برکناری مسعود زریبافان، به طور دسته جمعی استعفا کردند تا این تیم آبی پوش تهرانی در آستانه لیگ دهم وارد بحران تازه ای شود ..........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

صدای آژیر قرمز برای آبی ها

بحران در باشگاه استقلال

اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال پس از دیدار یکشنبه شب با رئیس سازمان تربیت بدنی و به دنبال برکناری مسعود زریبافان، به طور دسته جمعی استعفا کردند تا این تیم آبی پوش تهرانی در آستانه لیگ دهم وارد بحران تازه ای شود.

علی سعیدلو رئیس سازمان تربیت بدنی یکشنبه شب در نشستی با اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال شرکت کرد که یکی از مهمترین تصمیمات اعلام شده از سوی وی، برکناری مسعود زریبافان از ریاست مجمع باشگاه استقلال بود.

پس از پایان این جلسه اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال به طور شفاهی استعفایشان را تقدیم علی سعیدلو کردند اما برخی اعضا نیز به طور کتبی استعفایشان را اعلام کردند.

امیررضا واعظی آشتیانی، محمدسعید نفریه، خسرو دانشجو، امیدوار رضایی و علی انصاری اعضای هیئت مدیره استقلال بودند.

هنوز سازمان تربیت بدنی واکنشی به استعفای اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال نشان نداده است اما به نظر می رسد طی روزهای آینده وضعیت این باشگاه پرطرفدار به روزهای بحرانی خواهد رسید.

این اتفاق در شرایطی برای استقلال رخ داده است که تیم فوتبال این باشگاه هنوز سرمربی ندارد و برخی بازیکنان کلیدی این تیم نیز به تیم های دیگر پیوسته اند.

به هر حال بازدید  4 ساعته و با تاخیر سعیدلو و هیات همراه از باشگاه استقلال تهران سرانجام خوشی برای آبی‌ها نداشت. باشگاه استقلال كه مانند باشگاه رقیب و قرمز پایتخت شاید منتظر خبر خوش سعیدلو و تثبیت مدیریتی باشگاه در شرایطی حساس كنونی كه تیم‌ها به دنبال برنامه‌ریزی و جذب بازیكنان جدید برای فصل‌ آینده هستند، بود ناگهان دچار تغییرات ناخواسته و یا شاید هم برنامه‌ریزی شده‌ای از سوی سازمان تربیت‌بدنی شد تا این باشگاه مدتی را برای تثبیت موقعیت ثابت مدیریتی‌اش در راه چانه‌زنی‌هایی عمیق قدم بگذارد.

آشتیانی مدیرعامل مستعفی استقلال تهران

سعیدلو با صراحت گفت به استقلال پول نمی‌دهم

مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال با اعلام استعفایش گفت: از این پس دیگر به استقلال و فوتبال فكر نمی‌كنم و هیچ اظهارنظری هم درباره‌ی این باشگاه نخواهم داشت.

امیررضا واعظی‌آشتیانی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ی دلیل استعفای خود از مدیریت باشگاه استقلال گفت: زمانی كه در سازمان تربیت بدنی بودم متوجه شدم نمی‌توانم با سعیدلو و تیم مدیریتی جدید سازمان تربیت‌بدنی همكاری كنم. پیش از بازی برگشت برابر پرسپولیس هم قصد استعفا داشتم، اما در حضور سعیدلو و زریبافان گفتم می‌خواهم استعفا دهم، اما این دو درخواست داشتند كه به دلیل اینكه ممكن است این مسئله شوكی را به تیم وارد كند اینكار را انجام ندهم. پس از این موضوع یك ماه بعد در حضور زریبافان، سعیدلو و اعضای هیات مدیره تاكید كردم كه می‌خواهم به كارم در استقلال پایان دهم اما اعضای هیات مدیره خواستند كه برای اینكه ممكن است این مسئله مشكلاتی را برای تیم ما كه آن زمان در كورس بود ایجاد كند از تصمیمم صرف‌نظر كنم و من هم به خاطر دل هواداران و احترام به نظر هیات مدیره این كار را انجام ندادم.

وی افزود: آخرین باری هم كه این مسئله را مطرح می‌كردم به جلسه مشترك با سعیدلو و كاشانی باز می‌گشت. در آن جلسه سعیدلو پیشنهادی كه یك‌بار قبلا داده بود را دوباره خطاب به من مطرح كرد و من دوباره این پیشنهاد را رد كردم و گفتم دیگر نمی‌خواهم در استقلال بمانم. من علاقه‌ای به همكاری با مدیریت جدید سازمان تربیت بدنی نداشتم و نهایتا پس از جلسات متعددی كه با هیات مدیره داشتم و دوستان با وجود اینكه می‌دانستند تعارفی در استعفایم ندارم آن‌را نمی‌پذیرفتند. اگر هم تحملی بود به خاطر این بود كه احیانا تیم در شرایط خاص قرار نگیرد. كه خوشبختانه در نهایت استقلال به مقام سوم رسید.

آشتیانی درباره‌ی جلسه‌ی یك‌شنبه شب هیات مدیره استقلال با سعیدلو گفت: گزارش جامعی را در حضور سعیدلو و اعضای هیات مدیره از وضعیت استقلال ارائه كردم. همچنین اشاره‌ای به وضعیت فوتبال و وضعیت ناهنجار مدیریت فوتبال داشتم و سعیدلو هم اذعان داشت كه از بسیاری از مسایل ناهنجار مدیریتی فوتبال اطلاع دارد. البته گفتم كه این فوتبال شایسته همین مدیران است و اگر قرار است فوتبال رشد كند به آدم‌هایی نیاز دارد كه برنامه‌ریز و مدبر باشند. همچنین در این جلسه من در رابطه با مسایل مالی هم صحبت كردم. سازمان تربیت بدنی نزدیك به 5 ماه است كه هیچ پولی به باشگاه استقلال نداده است. سعیدلو در این جلسه صراحتا گفت كه پول ندارد و نمی‌تواند به استقلال كمك كند. او همچنین به روشنی گفت كه برایش مدال و قهرمانی اهمیتی ندارد و ترجیح می‌دهد پول ورزش را خرج ورزش همگانی كند. سعیدلو در وسط صحبت‌هایش گفت كه وقتی "تیم ما" در رده دهم بود تغییر مربی دادیم و بعد من متوجه شدم منظورش از تیم ما، پرسپولیس است. البته من به او متذكر شدم كه اشتباه نكنید زمانی كه كرانچار از پر سپولیس رفت این تیم سوم بود و در نهایت پس از تغییراتی كه انجام گرفت استقلال در جایگاه پرسپولیس قرار گرفت و پرسپولیس چهارم شد.

سعیدلو در کنار آشتیانی

مدیرعامل مستعفی باشگاه استقلال ادامه داد: ناگفته نماند كه من برای آدم‌های نیك كه البته تعدادشان هم كم نیست احترام قائلم. انسان‌هایی كه می‌توانند تاثیرگذار باشند اما فوتبال ما اینقدر بحران دارد كه صدای آنها به جایی نمی‌رسد.

آشتیانی افزود: علی انصاری هم یك هفته پیش از حضور در هیات مدیره استقلال استعفا داده بود و به همین خاطر در جلسه شب گذشته شركت نكرد و با عدم حضورش نشان داد كه دیگر علاقه‌ای به حضور در هیات مدیره استقلال ندارد. هواداران استقلال هم بدانند كه از این پس بستن استقلال برعهده سازمان تربیت بدنی است. بنده همین‌جا با صراحت می‌گویم كه همكاری من، دانشجو، نفریه و انصاری با استقلال به پایان رسیده است و اگر تا اینجای كار با این شرایط مدارا كردیم برای این بود كه خدای ناكرده وضعیت تیم بحرانی نشود. مجموعه هیات مدیره استقلال با تدبیر خوبش بحران‌های مالی را كنترل كرد و جا دارد اینجا از خدمات اقتصادی انصاری تشكر كنیم. خدماتی كه اگر وجود نداشت نمی‌توانستیم به این روند ادامه دهیم.

وی با بیان اینكه در سطح جامعه برداشت این طوربود كه مشكلات مالی برای استقلال مشكل ساز شده است، گفت: این برداشت حتی در كوچه و بازار و در مراجعه مردم به ما هم دیده می‌شد. البته امیدوارم اینگونه برداشت صحیح نباشد اما در جلسه یك‌شنبه شب سعیدلو با صراحت گفت كه به استقلال پول نمی‌دهم. ما می ‌خواستیم تیم خوبی را برای فصل آینده ببندیم اما سعیدلو گفت كه بودجه ابلاغ نشده و از بند "ب" هم پولی وجود ندارد كه این مسئله با اعتراض دوستان همراه شد. پس از این اتفاق اعضای هیات مدیره به جز رضایی كه فردی سیاسی است و می‌داند چطور تصمیم‌گیری كند، اتمام حجت كردند و پس از آن از استقلال استعفا دادند. البته توصیه دوستان این بود كه من در استقلال بمانم اما در زندگی‌ام هیچ وقت باور و اعتقادم را با پول و مقام عوض نكردم. كسانی كه من را می‌شناسند به این مسئله اعتراف خواهند كرد.

آشتیانی خطاب به هواداران گفت: نیازی هم به گزارش عملكرد نداریم چرا كه كارشناسان و هواداران می‌توانند عملكرد هیات مدیره را طی این دو سال ارزیابی كنند. ضمن اینكه من بعید می‌دانم با توجه به جایگاهی كه استقلال و پرسپولیس دارند و علاقه مردم به این دو تیم محبوب جزو سیاست‌های دولت باشد كه به این دو تیم پولی پرداخت نشود و به نظر می‌رسد بحث ندادن پول بحثی سلیقه‌ای است. هواداران بدانند كه من این صحبت‌ها را جهت روشن شدن افكار عمومی مطرح كردم و این صحبت‌ها تنها گوشه‌ای از اتفاقاتی است كه برای تیم محبوبشان رخ داده است.

واعظی‌آشتیانی درباره مدیریت فدراسیون فوتبال هم گفت: زمانی كه در جلسه راجع به مدیریت فدراسیون فوتبال صحبت كردم، سعیدلو اذعان كرد كه مدیریت كفاشیان در فدراسیون فوتبال ضعیف است، اما گفت كه مگر كفاشیان را او انتخاب كرده است.

امیررضا واعظی آشتیانی

وی ادامه داد: از كفاشیان می‌خواهم كه اجازه بدهد راجع به او چیزی نگویم اگر بگویم كه قرار است چه تصمیم‌هایی درباره او بگیرند آن اعتبار كم باقیمانده او هم از دست می‌رود. بهتر است كه كفاشیان بیشتر از این خودش را به چالش نكشد. در توصیف كارنامه مدیریتی كفاشیان همین بس كه در مدت حضور او در فدراسیون فوتبال ما به غیر از هرج و مرج و بی‌برنامگی چیز دیگری ندیدیم. كسی می‌تواند مدعی باشد كه كارنامه موفقی داشته باشد. از كفاشیان می‌خواهم كه اجازه دهد بیشتر از این درباره او اظهارنظر نكنم. چرا كه شاید مسایلی مطرح شود كه نه در شان و شخصیت من است و نه در شان و شخصیت او. باید بگویم كفاشیان هنوز به بلوغ جسارت نرسیده كه بخواهد درباره من صحبت كند. با این حال من سعی می‌كنم مدارا كنم و دیگر راجع به كفاشیان و همكاران او صحبت نكنم.

آشتیانی در پاسخ به این سوال كه شما گفته بودید كه پس از رفتن من از استقلال مدیر بعدی می‌تواند از ساختاری كه ایجاد شده نهایت استفاده را ببرد و آیا آینده استقلال با مدیر بعدی‌اش برای شما مهم است؟ گفت: برای من مهم نیست كه نفر بعدی چه كاری می‌خواهد انجام دهد او اگر فكر می‌كند كه اگر ساختاری كه ما درست كرده‌ایم صحیح است می‌تواند به آن ادامه دهد، اما اگر فكر می‌كند این رویه درست نیست می‌تواند راه دیگری را پیش بگیرد. شاید مدیربعدی تمام اختیارات را به سرمربی بدهد، شاید هم دوباره همان رویه‌ای را انجام داد كه ما انجام دادیم.

وی افزود: برای فصل بعد با سه بازیكن جدید قرارداد بستیم و با یك هافبك درجه یك تیم ملی قرارداد داخلی بستیم كه امیدوارم نفر بعدی بتواند قرارداد این بازیكن را قطعی كند. در بعد بین‌المللی هم كارهای زیادی انجام شد كه می‌توان به خواهرخواندگی با باشگاه‌های بوتافوگو برزیل، الغرافه قطر و الوصل امارات اشاره كرد.

واعظی‌آشتیانی افزود: برای استقلال آرزوی موفقیت دارم اما باید بگویم تاسف می‌خورم كه در فوتبال و ورزش ما تملق و چاپلوسی و نمامی‌گری (سخن‌چینی) حرف اول را می‌زند و این آدم‌هایی كه نقش شومن‌ها را اجرا می‌كنند می‌خواهند همه جایگاه‌ها را بگیرند. باید برای مجموعه ورزش فوتبال تاسف خورد. من تصور می‌كنم كه در این ورزش صداقت وجود ندارد و تنها باید بر مدار صداقت اشك ریخت. مطمئن باشید كه از این پس حرف جدیدی نخواهم داشت و دیگر درباره استقلال صحبتی نخواهم كرد.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری