تبیان، دستیار زندگی
هواپیمایی نیروی زمینی ارتش که اختصاراً هوانیروز خوانده می شود، بعد از پیروزی انقلاب وارث تشکیلاتی شد که با در اختیار داشتن 800 فروند هلیکوپتر، سومین واحد هوانیروز جهان به شمار می رفت.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

معرفی هوانیروز(1)

هواپیمایی نیروی زمینی ارتش که اختصاراً هوانیروز خوانده می شود، بعد از پیروزی انقلاب وارث تشکیلاتی شد که با در اختیار داشتن 800 فروند هلیکوپتر، سومین واحد هوانیروز جهان به شمار می رفت.

پس از پیروزی انقلاب و خروج متخصصین، تکنیسین ها و مستشاران و استادان پرواز خارجی، خلایی در امور هوانیروز ایجاد شد که با برنامه ریزی جهت استفاده از خلبانان، کمک خلبانان، استاد خلبانان و تکنیسین های ایرانی، روند امور به حالت عادی بازگشت. هوانیروز هم چنین آموزش شمار فراوانی از پرسنل سایر نیروهای مسلح اعم از نیروی دریایی، نیروی انتظامی، نیروی هوایی و تعدادی از سپاه پاسداران را بر عهده گرفت.

تعداد خلبانان فارغ التحصیل از بدو انقلاب تاکنون 797 نفر بوده که 674 تن از آنان متعلق به هوانیروز و مابقی مربوط به سایر نیروها بوده است. اکنون مرکز آموزش خلبانی هوانیروز شهید وطن پور اصفهان بزرگترین مرکز آموزش خلبانی هوانیروز خاورمیانه است. این مرکز همچنین از بدو انقلاب تاکنون 3841 نفر پرسنل هوایی تربیت کرده است که 243 نفر آن ها مربوط به سایر نیروها هستند.

هوانیروز

هوانیروز هم چنین از بدو انقلاب موفق به انجام دادن 700 هزار ساعت پرواز شده است که 256/231 ساعت آن در طول جنگ بوده است.

در حال حاضر، هوانیروز از انواع هلیکوپترهای بل، کبری، شینوک و میل-8، بهره می برد.

آموزش نیروی انسانی

در دوران قبل از انقلاب، دانشجویان اغلب برای آموختن فن خلبانی، پس از گذراندن دوره های مقدماتی و پرواز با هواپیماهای ملخ دار، به منظور تکمیل دوره های خلبانی و پرواز با هواپیماهای پیشرفته جت به کشورهایی چون آلمان، انگلستان، آمریکا و پاکستان اعزام می شدند.

با پیروزی انقلاب، گرچه وقفه کوتاهی در امر آموزش بوجود آمد، ولی با توجه به قطع رابطه با آمریکا و نیز شروع جنگ عراق علیه ایران، آموزش پرواز با شدت و جدیت آغاز گردید و در سال 1362 «دانشکده خلبانی» تأسیس و شروع بکار کرد. در ابتدای کار، ناچار تعدادی از دانشجویان به کشورهایی چون پاکستان اعزام شدند ولی سرانجام با تلاش های سرلشگر (شهید) منصور ستاری فرمانده نیروی هوایی (1373- 1365)، مسئله دانش پرواز و هوانوردی در نظام آموزش عالی مطرح و با تدوین و تصویب مجموعه هوانوردی در شورای عالی برنامه ریزی وزارت فرهنگ و آموزش عالی و صدور مجوز توسط شورای الی گزینش وزارت علوم، دانشگاه هوایی تأسیس گردید و از سال 1367، اقدام به  جذب دانشجوی هوانوردی (خلبانی) از طریق سازمان سنجش و گذراندن مراحل اول و دوم کنکور سراسری و هم چنین جذب داوطلبان نظام جدید و عبور از آزمون سراسری نمود.

بدین ترتیب دانشجویان ظرف 4 الی 5 سال در رشته هوانوردی (خلبانی) یا درجه کارشناسی به عنوان ستوان دوم خلبان وارد یگان های عملیاتی و تاکتیکی نیروی هوایی ارتش می گردند و یا به یگان های تاکتیکی راه می یابند و در نهایت در اختیار عملیات نیروی هوایی قرار می گیرند.

هلیکوپتر کبری

دانشجویان هوانوردی پس از آموزش های تئوری و عملی پرواز در یکی از پایگاه های نیروی هوایی با پرواز مقدماتی بر روی هواپیماهای بونانزا و هواپیمایی آموزشی PC-7 ، دوره های تکمیلی پرواز را با هواپیماهای فراصوتی آموزشF-5 و F-7 طی کرده و موفق به دریافت نشان خلبانی می شوند.

برابر اساسنامه، دانشکده پرواز تنها یگان رسمی و سازمان در کشور است که تأمین کننده نیروی خلبانی در کشور است و در صورت نیاز آماده پذیرش دانشجویان خلبانی سپاه پاسداران، هوانیروز، نیروی دریایی، شرکت نفت و سایر ارگان ها می باشد.

تهیه کننده: محسن مرادی