تبیان، دستیار زندگی
ویچ: در انگلیس اتفاقی می‌افتاد، من را دار می‌زدند رفتارم با خبرنگاران عوض نشده، همیشه اولین حق را به آنها داده‌ام تیم ملی فوتبال ایران برای انجام آخرین دیدار مقدماتی جام جهانی به سوی خاور دور پرواز كرد. اما این بار با خیالی آ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگو با برانكو ایوانكوویچ:

در انگلیس اتفاقی می‌افتاد، من را دار می‌زدند
رفتارم با خبرنگاران عوض نشده، همیشه اولین حق را به آنها داده‌ام


تیم ملی فوتبال ایران برای انجام آخرین دیدار مقدماتی جام جهانی به سوی خاور دور پرواز كرد. اما این بار با خیالی آسوده. كمتر روزی را در فوتبال ایران به یاد داریم كه این چنین با فارغ بال به كشوری پرواز كرده باشیم.

از سویی دیگر ذهن برانكو مشغول است، او انتظار تمجید داشت اما با انتقاد روبه‌رو شد. سخت‌ترین انتقادها پس از صعود. چشمان تیزبین مرد كروات در آخرین تمرین به دنبال خبرنگارانی بود كه او و بازیكنانش را به پیروزی برابر ژاپن فراخوانند. اما او تنها دو خبرنگار را دید. او می‌گفت: «روزنامه‌نگاران بزرگ‌ترین منتقد من و اندیشه‌هایم هستند اما آنها ترجیح داده‌اند كه در آخرین جلسه‌ی تمرین تیم ملی در رختخواب خود بخوابند.»

ایوانكوویچ پیش از دیدار حساس و جذاب ژاپن با خبرنگار ایسنا گفتگویی انجام داده است كه در پی می‌آید:

*آقای برانكو! تیم ملی در چه وضعیتی قرار دارد؟

- از ابتدای تشكیل اردوی تیم ملی بازیكنان داخلی را به طور كامل در اختیار داشتیم. پس از یك هفته حضور در تهران به انگلستان سفر كردیم و طی مدت ده روز اقامت خود در كمپ «بیشام ابی» بیست جلسه تمرین برگزار كردیم. تشكیل این اردو تا حد فراوانی تیم ملی و بازیكنان را به مرز آمادگی نزدیك كرد. پس از بازگشت به ایران، تمرینات خود را به طور كامل انجام دادیم و پیش از دیدار با عربستان و ژاپن در بهترین فرم تیمی هستیم.

* بسیاری بازگشت از انگلیس را به دلیل بیم از شكست سنگین از پورتسموث و تكرار داستان ایویچ عنوان كردند. دلیل واقعی بازگشت از انگلیس چه بود؟

- اگر من از شكست می‌ترسیدم پیش از حساس‌ترین دیدار ایران برابر قطر، دیدار با آلمان را نمی‌پذیرفتم. اگر یكی از بازیكنان تیم ملی در انگلیس دچار مشكل می‌شد، بسیاری از افرادی كه این مطالب را عنوان می‌كنند من را دار می‌زدنند. می‌گویند اگر شرایط وخیم بود چرا اینتر میلان آمد. اما خدمت این دوستان بگویم كه اینتر تا دو روز پیش از دیدار با كریستال پالاس آمدنش به انگلیس در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. من به هیچ وجه خبرنگاران ایرانی را درك نمی‌كنم. من به روزنامه‌های كرواسی گفتم كه این انتقادها واقعا باور نكردنی است. حتی روزنامه‌های كرواسی اعلام كردند كه احتمال دارد پس از باخت برابر ژاپن من را از تیم ملی ایران اخراج كنند.

* شما پیش از بازی با بحرین، انجام دیدار برابر عربستان را نپذیرفتید؟ چرا پیش از دیدار برابر ژاپن دیدار برابر عربستان را قبول كردید؟

- دیدار در خاك عربستان و در فاصله‌ی كم تا دیدار برابر بحرین جنون آور بود اما عربستان تیم خوبی است كه با توجه به مسلم شدن صعودمان به جام جهانی می‌تواند دیدار تداركاتی مناسبی باشد. شرایط آب و هوایی مشابه مالزی می‌تواند كمك بسیار خوبی برای ما پیش از دیدار با ژاپن باشد.

*با چه انگیزه‌ای برابر ژاپن صف‌آرایی خواهیم كرد؟

- برنامه‌ی ما همیشه خوب بازی كردن در كنار كسب نتیجه‌ی خوب است. تیم ملی ایران با همین انگیزه و هدف به ژاپن خواهد رفت اما حالا چه اتفاقی در آنجا بیفتد را نمی‌توان پیش بینی كرد و به طور كل در دنیا هیچ كسی نمی‌تواند نتیجه‌ی یك بازی را با توجه به واقعیات پیش بینی كند.

* شما در آخرین نشست مطبوعاتی اعلام كردید كه از بازیكنان ایرانی‌الاصل در اردوی انگلستان آزمایش خواهید گرفت اما پس از آن انتقادهایی درباره‌ی حضور این بازیكنان مطرح شد و سرانجام شما این بازیكنان را به اردو دعوت نكردید؟

- من در آن زمان گفتم كه این احتمال وجود دارد كه آنها را دعوت كنم اما از آنجایی كه دیدم اردوی انگلستان بیشتر آماده‌سازی است تصمیم گرفتم كه تا یك سال آینده تا شروع جام جهانی وضعیت آنها را بررسی كنم و اگر تشخیص دادم كه كیفیت لازم برای حضور در تیم ملی را دارند آنها را به طور حتم به تیم ملی دعوت خواهم كرد.

*در ایران چه چیزی شما را راضی می‌كند؟ بسیاری معتقدند كه پس از صعود تیم ملی به جام جهانی رفتار شما با خبرنگاران تغییر كرده است؟

- رضایت مردم بزرگ‌ترین دلخوشی من در ایران است. همچنین تقدیر آقای خاتمی به من دلگرمی داد. موج انتقادهای روزنامه‌نگاران و عناوین رنگارنگ برخی روزنامه‌ها نتوانسته مردم را فریب دهد. چرا كه مردم ایران مردمی هستند بسیار با هوش و وفادار و آنها تشخیص می‌دهند كه بازیكنان و كادر فنی با چه فداكاری تیم ملی را به جام جهانی هدایت كردند. ما تنها به خاطر عشق به مردم و محبت آنها تمرین می‌كنیم و به همین دلیل به نام خودم، تك تك اعضای كادر فنی و بازیكنان تیم ملی از این مردم مهربان سپاسگزارم. اما در مورد بخش دوم سوال شما باید بگویم كه فكر كنم این روزنامه‌نگاران هستند كه مواضع خود را نسبت به من و تیم ملی تغییر دادند اما دلیل این اتفاق را تنها خدا می‌داند؟ پس از راهیابی تیم ملی به جام جهانی حس احترام من به روزنامه‌نگاران و ارزش كارهای آنها نه تنها به هیچ وجه كم نشده بلكه به سطح بالاتری رسید. من از شما می‌خواهم كه بگویید من از چه لحاظ عوض شده‌ام ، به غیر از این كه گاهی اوقات با بعضی از نتیجه‌گیری‌ خبرنگاران موافق نیستم اما این موافق نبودن من را عصبانی نمی‌كند چرا كه معتقدم هر روزنامه‌نگاری حق دارد كه نسبت به نتیجه‌گیری‌اش سخت ایستادگی كند. پیش از شروع تمرینات همیشه اولین حق را به روزنامه‌نگاران دادم و حتی به خاطر آنها در بعضی روزها 30 دقیقه شروع تمرینات را به تاخیر انداختم تا آنها بتوانند كار خود را به بهترین نحو انجام دهند. تا به حال به هیچ خبرنگاری برای مصاحبه جواب منفی نداده‌ام. اگرچه این یك واقعیت است كه ایسنا یكی از سه حامی بزرگ در عین حال منتقد من در كنار فدراسیون و نتایجم، سومین رسانه‌ای است كه پس از صعود به جام جهانی به صورت مستقیم با من گفت‌وگو كرد. آیا من باید به خبرنگاران زنگ بزنم كه با من مصاحبه كنند. تمام روزنامه‌نگاران شماره‌ی موبایل من را دارند وحتی شده در ساعت‌های هفت صبح و یك بعد از نیمه شب با من تماس گرفتند و من جواب منفی به آنها ندادم و هیچ اعتراضی نكردم. تنها من هشدار دادم كه صحیح نیست كه روزنامه‌نگاران در مصاحبه‌هایشان دروغ بنویسند. من دو مورد زنده سراغ دارم و این تنها چیزی است كه من را از دست خبرنگاران عصبانی می‌كند. شاید دلیل این كه گفته می‌شود من رفتارم تغییر كرده این باشد كه پس از چهار سال برای روزنامه‌نگاران ایرانی خسته كننده شده باشم چرا كه تنها به همراه تیم ملی نتایج خوب كسب كرده‌آیم و آن وقت روزنامه‌نگاران مجبور هستند كه مثبت بنویسند. چند وقتی است كه هیچ روزنامه‌ی ایرانی را مطالعه نمی‌كنم چرا كه این طور مربیگری كردن در ایران راحت‌تر است.

* شما در مصاحبه با فیفا گفته بودید كه پس از پایان جام جهانی تیم بسیار قدرتمندی را به مربی بعدی تحویل می‌دهید. آیا قصد ادامه‌ی مربیگری در تیم ملی ایران را پس از جام جهانی ندارید؟

- ممكن است كه پس از جام جهانی اتفاق‌های دیگری رخ دهد اما ما مشكل‌ترین بخش كار را انجام داده‌ایم و به غیر از سه بازیكن بالای سی سال سایر بازیكنان در حدود بیست و چهار سال سن دارند. در تاریخ فوتبال ایران هرگز این تعداد بازیكن جوان در تیم ملی نبوده‌اند و هرگز هیچ تیم ملی نتوانسته مانند تیم كنونی برای فدراسیون درآمدزایی كند. ما بخش مهمی را پشت سر گذاشته‌ایم و مربی بعدی كار بسیار راحتی را پیش رو خواهد داشت.

* تا جام جهانی برابر چه تیم‌هایی بازی دوستانه برگزار خواهید كرد؟

- در حال اتمام مذاكرات هستیم و فقط این نكته را نباید از یاد برد كه با توجه به پایان رسیدن مسابقات مقدماتی جام جهانی در اروپا در ماه نوامبر، سازماندهی بازی‌های دوستانه با تیم‌های اروپایی بسیار مشكل است اما تا آخر سال میلادی جاری مسابقات تیم ملی را تنظیم خواهیم كرد و به طور قطع در بین تیم‌هایی كه در حال مذاكره هستیم نام تیم‌های بزرگی مشاهده می‌شود. اما صحیح نیست كه اسم این تیم‌ها را ببرم چرا كه بعضی از روزنامه‌نگاران پس از اعلام نام این‌ تیم‌ها دوباره دست به انتقاد می‌زنند.

* با توجه به شرایط مهدوی‌كیا به او چه پیشنهادی می‌كنید. ماندن یا رفتن؟

- مشاوره راحت‌ترین كار است اما عملی كردن آن مشاوره مشكل‌ترین كار است. مهدوی‌كیا خودش بهترین تصمیم‌گیرنده است. او فردی بسیار عاقل و حرفه‌ای است و عاقلانه تصمیم‌ می‌گیرد. من از این كه مربی مهدوی‌كیا هستم تا آخر عمر به خود افتخار می‌كنم و معتقدم كه او موفق خواهد شد نظر مثبت دال را به سوی خود جلب كند.

* كریمی نخستین بازی خود را برای بایرن مونیخ در بوندس‌لیگا انجام داد. نظر شما درباره‌ی آینده او چیست؟

- او آینده‌ی بسیار درخشانی پیش رو دارد. ماگات در حالی كه تیمش ده نفره بود كریمی را به بازی آورد و این می‌تواند نهایت اعتماد یك مربی به یك بازیكن باشد. او می‌تواند به یكی از بهترین‌های اروپا تبدیل شود.