تبیان، دستیار زندگی
اما هیچ مربی در طول تاریخ نتوانسته با تنوع جام‌هایی كه خوزه مورینیو به‌دست آورده برابری كند. او در پرتغال، انگلیس، ایتالیا و در عرصه‌های رقابت‌های اروپایی همه جام‌های ممكن را به دست آورده است. مقصد بعدی او هم اسپانیا است. شاید بعد از آن به آلمان برود و ..
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مسافر مادرید، آقای خاص

خوزه مورینیو

پرز با 8 میلیون رضایت موراتی را گرفت

پس از دو هفته پر فراز و نشیب مورینیو بدون هیچ قید و شرط و ابهامی به عنوان سرمربی رئال مادرید معرفی شد. فلورنتینو پرز مدیرعامل باشگاه رئال مادرید اسپانیا با پرداخت هشت میلیون یورو به حساب بانکی باشگاه اینتر میلان با ماسیمو موراتی مالک باشگاه اینتر میلان  با ماسیمو موراتی مالک باشگاه اینتر به توافق نهایی دست پیدا کرد. موراتی ادعا کرده بود. مورینیو تا پایان سال 2012 با اینتر میلان قرارداد دارد و اگر رئال مادرید او را می خواهد باید 16میلیون یورو پرداخت کند. پرز نیز پس از تماس تلفنی با مورانی، با پرداخت هشت میلیون یورو رضایت وی را جلب کرد. به این ترتیب مورینیو که قرارداد رسمی خود را سه روز پیش با رئال مادرید منعقد کرده بود آخرین مانع بر سر مادریدی شدن خود را نیز کنار زد و رسماً و بدون هیچ ابهامی به عنوان سرمربی تیم فوتبال رئال مادرید اسپانیا از سوی روابط عمومی این باشگاه معرفی شد تا روز دوشنبه در برنابتو به هواداران معرفش شود وکیل مورینیو از پرز درخواست کرده این مراسم در حضور تماشاگران نباشد چرا که موکلش حوصله چنین مراسمی را ندارد اما فلورنتینو پرز حداقل 40 هزار بلیت 35 یورویی برای این مراسم فروخته و مورینیو باید در این سود با ارزش مشارکت داشته باشد در این مراسم قرار است بزرگان باشگاه رئال مادرید با در دست داشتن تصاویر اسطوره های تاریخ این باشگاه با مورینیو دیدار کنند. مورینیو در این مراسم قسم نامه مادرید یسمو را به صورت نمادین قرائت و امضا می کند. وی با رئال مادرید قرارداد چهار ساله بسته است.

مربی كه 6 جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده با مربی كه فقط سه قهرمانی داشته فاصله زیادی دارد. تعدد جام‌ها از طرفی به این مساله هم می‌پردازد كه این جام‌ها در چه لیگی به دست‌ آمده‌اند

آقای خاص

انتخاب كردن بهترین مربی تاریخ كار ساده‌ای نیست. فاكتورهای زیادی باید مورد توجه قرار بگیرند اما شاید ساده‌ترین راه برای شروع بررسی سه‌ ویژگی مربیان باشد: كیفیت و كمیت كار و تنوع جام‌هایی كه به‌دست آورده‌اند. كیفیت كار را با بررسی میزان اهمیت یك جام می‌توان سنجید. جام قهرمانی یا جام‌جهانی مسلما ارزش بیشتر از لیگ اروپا یا قهرمانی سری B دارد. كیفیت به میزان امكاناتی كه یك مربی در اختیار داشته هم برمی‌گردد. قهرمانی با یك تیم نه چندان بزرگ مثل یونان یا دانمارك در اروپا برتری بیشتری نسبت به قهرمان كردن غول‌هایی چون ایتالیا و آلمان دارد. یا مثلا ورونا كه سال 1985 با بودجه‌ای بسیار پایین قهرمان سری A شد را نمی‌شود با چلسی رومن آبراموویچ كه برای خرید بازیكن چك سفید امضا در اختیار داشت، مقایسه كرد. در مرحله بعدی می‌شود نوآوری‌های تاكتیكی و ابداع سبك‌های جدید را هم به ویژگی مربیانی كه ادعای بزرگ دارند اضافه كرد.

فرگوسن سرمربی تیم فوتبال منچستر یونایتد

كمیت به تعداد جام‌های یك مربی برمی‌گردد. بنابراین مربی كه 6 جام قهرمانی لیگ را بالای سر برده با مربی كه فقط سه قهرمانی داشته فاصله زیادی دارد. تعدد جام‌ها از طرفی به این مساله هم می‌پردازد كه این جام‌ها در چه لیگی به دست‌ آمده‌اند. مثلا سرالكس فرگوسن با یونایتد افتخارات زیادی را به دست آورده و بیشتر اینها حاصل كار او در یك تیم در لیگ برتر انگلیس است. او استادانه سلسله پادشاهی خود را در یونایتد مستقر كرد و بعد به برتری‌جویی در لیگ‌برتر پرداخت. جیووانی تراپاتونی در ایتالیا جام‌های زیادی را به دست آورد كه در چند تیم مختلف بوده. او در پرتغال و آلمان هم جام به‌دست آورده و او از این لحاظ مربی مورد نظر است.

اما هیچ مربی در طول تاریخ نتوانسته با تنوع جام‌هایی كه خوزه مورینیو به‌دست آورده برابری كند. او در پرتغال، انگلیس، ایتالیا و در عرصه‌های رقابت‌های اروپایی همه جام‌های ممكن را به دست آورده است. مقصد بعدی او هم اسپانیا است. شاید بعد از آن به آلمان برود و در نهایت به مربیگری در سطح ملی روی بیاورد. فعلا درفهرست مربیان برتر كسی روی دست ارنست هاپل نیامده است.

مورینیو

او در 4 كشور مختلف - هلند، بلژیك ، آلمان و اتریش - قهرمان شده، با فاینورد و هامبورگ جام اروپا را بالای سربرده است. در عرصه فوتبال باشگاهی مورینیو فاصله زیادی تا شكستن ركورد هاپل ندارد. او تا به حال به شش جام قهرمانی لیگ و دو جام لیگ قهرمانان رسیده و جام‌های كم اهمیت‌تر دیگری را هم در این میانه كسب كرده. او فقط 47 سال دارد و می‌تواند این عدد را هرچه زودتر دورقمی كند. یعنی حتی ممكن است ركورد سرالكس فرگوسن (یازده قهرمانی با یونایتد و سه قهرمانی با آبردین در اسكاتلند) را هم بشكند. زمان به سود او پیش می‌رود. فرگی تازه اوایل پنجاهمین دهه زندگی خودش بود كه اولین جام را در لیگ‌برتر به‌دست آورد. یعنی خوزه هم كه به سن و سال كنونی فرگوسن برسد كوله‌بارش پربارتر خواهد شد. از طرفی فقط یك مربی در طول تاریخ - باب پسیلی - توانسته سه بار در اروپا به جام قهرمانی برسد. مورینیو تا برابری با این ركورد فقط یك جام دیگر فاصله دارد. نباید فراموش كرد كه مورینیو در این راه شانس زیادی هم آورده چون در چلسی و اینتر همه‌گونه امكانات مالی را در اختیارش گذاشتند. در اسپانیا هم در پول غلت خواهد زد. مورینیو هشت سال است كه درهیچ بازی خانگی تن به شكست نداده و این آماری است كه برای همه روسای باشگاه‌هایی كه در آنها كار كرده رضایت‌بخش بوده. تازه او در عصری كه تیم‌های انگلیسی، ایتالیایی و اسپانیایی یكه‌تاز اروپا بودند با تیمی از پرتغال جام لیگ قهرمانان را فتح كرد. ولی مثل روز روشن است كه مورینیو در روزی كه بازنشسته شود نامش در تاریخ به عنوان یكی از بزرگ‌ترین مربیان باشگاهی ثبت خواهد شد.

منبع:روزنامه گل

تنظیم:سعید آقازاده