تبیان، دستیار زندگی
کسانی که رژیم می گیرند دغدغه های فراوانی دارند که یکی از مهم ترین آن ها این است که چه طور به رژیم...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خوب فکر کنید تا چاق نشوید...

کسانی که رژیم می گیرند دغدغه های فراوانی دارند که یکی از مهم ترین آن ها این است که چه طور به رژیم خود پایبند بمانند و از آن تخطی نکنند. در این مطلب چند راه کار مفید آورده شده است.

همایش

وقتی غذا مجانی است...

فکر کنید و ببینید که در طول روز چند بار بدون این که لازم باشد، غذا می خورید؟ مثلاً سر صبحانه که همکاران شما ساعت 9 در محل کار می خورند. شما همین یک ساعت پیش صبحانه مفصلی خورده اید؛ ولی، باز هم کنار همکاران تان صبحانه مفصلی می خورید.

متاسفانه بعضی ها طرز فکر به خصوصی دارند و آن این است که اگر جایی غذا مجانی باشد و مجبور نباشند به خاطرش پول بدهند، از غذا نمی گذرند! تعجب نکنید خیلی از افراد این طور هستند و این ها همان دسته ای هستند که با خطر چاق شدن رو به رو می باشند.

یکی دیگر از موقعیت هایی که می تواند باعث چاقی شود، سمینارها و کنفرانس ها است که در آن جا غذا روی میز فراوان است و چون شما مهمان هستید، چیزی بابت آن پرداخت نکرده اید.

عده ای دیگر هم عقیده دارند وقتی بابت غذایی پول داده اند باید آن را تا آخر بخورند! میلتون استوک، متخصص تغذیه و سخنگوی انجمن رژیم آمریکا می گوید: " همین خوردنی های ریز ریز که در محل کار و سمینارها می تواند اتفاق بیفتد، روزانه 600 کیلو کالری انرژی اضافی را به بدن تحمیل می کند که ادامه دادن این رویه، می تواند باعث اضافه  شدن وزن به میزان 5/2 کیلوگرم در ماه شود."

غذا چه مجانی باشد و چه بابت آن پول داده باشید، لازم است به اندازه نیازتان از آن بخورید و همیشه به این نکته دقت کنید که به چه دلیل می خواهید غذا بخورید و آیا در این لحظه بدن تان به غذا نیاز دارد یا خیر.

یک دلیل دیگر برای پرهیز از خوردن غذاهای مجانی وجود دارد و آن این است که مغز ما به واقع غذاهای مجانی را به عنوان غذا قبول ندارد و مانند غذایی که برایش پول داده باشیم، مزه آن را حس نمی کند! جالب اینجا است که ما احساس نمی کنیم با خوردن آن ها کالری دریافت کرده ایم! ممکن است هنگام خوردن صبحانه در محل کار درست یک ساعت پس از خوردن صبحانه در خانه، به خودمان قول دهیم که سر وعده ناهار کمتر غذا می خوریم؛ ولی، به واقع این طور نیست و بیشتر ما در موقع ناهار هم مانند قبل، دلی از عزا در می آوریم!

به همین خاطر، وقتی جایی به غذای مجانی برخوردید، از خودتان بپرسید که آیا اگر این غذا را می فروختند، برای خریدنش پول می دادید؟

دردسر مودب بودن...

شاید فکر کنید اگر تعارف دوستان را که یک تکه بزرگ کیک به شما تعارف می کند رد کنید او ناراحت خواهد شد یا اگر سر میز جلسه اداری شیرینی روی میز را که رئیس تان تعارف می کند، نخورید بی ادبی کرده اید. ولی، همین کارهایی که برای رعایت ادب انجام می دهید، می توانند صدها کالری اضافی را به بدن شما تحمیل کنند. متاسفانه در بسیاری از خانواده ها تعارف کردن غذا و شیرینی روشی است برای ابراز محبت و معنی این را دارد که " دوستت دارم". اگر میزبان یک شیرینی یا کیک پُرکالری به شما تعارف کرد یا بار دیگر بشقاب تان را از غذا پُر کرد، با احترام برایش توضیح دهید که دیگر میل به غذا ندارید و تصمیم دارید بیش از اندازه غذا نخورید. اگر با میزبان رودربایستی ندارید و او می گوید غذایی که به شما تعارف کرده سهم شما است و باید بخورید، به او بگویید که غذا را با خود به خانه می برید و پس از گذشت چند ساعت که دوباره گرسنه شدید آن را می خورید.

حذف وعده غذایی، بشقاب خالی

وقتی غذا ته بشقاب می ماند...

یکی از مشکلات همه ی ما این است که فکر می کنیم باید در یک وعده غذایی همه محتویات بشقاب مان را بخوریم و چیزی ته بشقاب باقی نگذاریم. اسراف نکردن به خودی خود بسیار درست و پسندیده است، ولی خوردن مقدار غذایی که بیش از حد در بشقاب کشیده ایم، دریافت کالری های اضافی و چاقی را در پی دارد. این مشکل معمولا درباره بشقاب غذای بچه ها، روی می دهد و پدر و مادرها اصرار دارند که آن ها همه غذای خود را بخورند و بدتر از همه این که پدر و مادرها گاهی خود ته مانده بشقاب غذای بچه ها را می خورند که این خود به چاق شدن آن ها کمک می کند. برای حل این مشکل از ابتدا در بشقاب غذای بچه ها، غذای کمتری بکشید و به آن ها بگویید که اگر سیر نشدند، دوباره برای شان غذا خواهید کشید. درباره خودتان هم همین کار را انجام دهید. یادتان باشد که انبار کردن غذای اضافی در معده و فرستادن چربی اضافی به سلول ها فرق چندانی با خالی کردن اضافه بشقاب خودتان یا فرزندتان در سطل زباله ندارد؛ در هر صورت شما هستید که ضرر می کنید.

در مهمانی و رستوران...

بسیاری از ما فکر می کنیم تا زمانی که در خانه درست و سالم غذا می خوریم، پُرخوری در مهمانی ها و رستوران ها و در " موقع خاص " اشکالی ندارد. واقعیت چیز دیگری است و پُرخوری و خوردن غذاهای ناسالم در هر حالتی مضر می باشد و قابل توجیه نیست. گاهی این مواقع خاص برای ما هر روز یا با فاصله های کم اتفاق می افتند، مثلاً به جشن تولد دعوت می شویم، همکاران تان غذاهای خوشمزه ای سر میز ناهار می آورند که نمی توانید از آن ها بگذرید، برای تان مهمان می آید یا به جشن ارتقای شغلی همکارتان دعوت می شوید، سالگرد ازدواج تان و یا بی هیچ دلیل خاصی تصمیم گرفته اید برای خود و همسرتان جشن دو نفره ای بگیرید. اگر شما مدام با این وقایع روبه رو باشید، دیگر " مواقع خاص " به شما نمی آیند. بدتر از همه این که اگر عادت دارید چند بار در هفته بیرون و در رستوران غذا بخورید، باید خیلی مراقب باشید، چرا که این مواقع خاصی که مدام تکرار می شوند، به سادگی می توانند شما را چاق کنند و کالری های فراوانی را به بدن شما تحمیل  نمایند. برای حل این مشکل، هر روز چه بیرون غذا بخورید و چه در مهمانی باشید، اهداف تغذیه ای خاصی را برای خودتان تعیین کنید و بکوشید به آن ها پایبند باشید.

در ضمن، به این نکته هم توجه کنید که اگر در مواقع عادی غذاهای تان تمام رژیمی و بدون رنگ، بو و مزه باشند، طبیعی است که وقتی به رستوران می روید، هوس کنید غذاهای ناسالم و پُرچرب سفارش دهید. بکوشید روش های پخت غذاهای سالمی را یاد بگیرید که در عین سالم بودن، خوشمزه هم هستند و رنگ و بوی  خوبی دارند. هیچ قانونی نیست که بگوید غذاهای سالم باید بی رنگ و رو و بی مزه باشند.

یک کتاب آشپزی مخصوص غذاهای سالم تهیه کنید و با پخت غذاهای سالم و خوشمزه به رژیم غذایی خود تنوع ببخشید و از خوردن غذاهای سالم لذت ببرید؛ به این ترتیب، دفعه بعد که به رستوران می روید غذاهای رنگارنگ و وسوسه کننده منوی رستوران باعث نمی شوند، رژیم تان را بشکنید.

سینما

جلوی تلویزیون و در سینما...

در ذهن بسیاری از ما خیلی از فعالیت ها با خوردن تعریف شده است. دیدن فیلم و تماشای مسابقه فوتبال، با خوردن غذاهایی مثل چیپس و پفک همراه شده است. تارا گیدوس، متخصص تغذیه و یکی از سخنگوهای انجمن تغذیه آمریکا در فلورایدا، می گوید: " وقتی کاری مانند تماشای تلویزیون یا روزنامه خواندن را با غذا خوردن همراه می کنیم، بدن عادت می کند که دیگر به پیغام گرسنگی توجه نکند و تا زمانی که مشغول انجام آن کار باشیم به خوردن ادامه می دهیم."

باید بکوشید این عادت خود را تغییر دهید. اگر همیشه بعد ازظهرها با یک بسته چیپس و جلوی تلویزیون خستگی در می کنید، از این به بعد به جای این کار یک کتاب بردارید و روی کاناپه با کتاب خواندن و استراحت کردن بعدازظهر را سپری کنید.

باید به خودم جایزه بدهم...

خیلی ها این طور فکر می کنند که پس از پشت سرگذاشتن یک روز سخت و پُرتلاش لایق این هستند که خوراکی های خوشمزه زیادی بخورند و بیشتر افرادی که این طرز تفکر را دارند، به اضافه وزن دچار هستند.

دکتر ریک تمپل، روانشناسی که اختلالات خوردن را در دانشگاه فلوریدای جنوبی معالجه می کند، در این باره می گوید: " خوراکی ها می توانند به روشی بسیار ساده برای انجام کارهای سخت به ما پاداش دهند و به تعویق انداختن دریافت این پاداش کار راحتی نیست." ولی مشکل اینجا است که ما هیچ وقت برای پاداش گرفتن از غذا به سراغ یک تکه هویج یا بروکلی نمی رویم، بلکه در بیشتر مواقع یک تکه شکلات یا بستنی شیرین و خوش مزه را انتخاب می کنیم. مطالعات نشان داده است در مواقعی که ما به خوردن احساسی روی می آوریم به ندرت به ارزش غذایی خوراکی هایی که می خوریم، توجه می کنیم و بیشتر به رنگ و مزه آن ها توجه داریم.

یک روش برای غلبه بر این عادت نادرست و مُضر این است که بنشینید و چیزهایی غیر از خوردن که خوشحال تان می کند را یادداشت کنید. می توانید به دوست خود تلفن بزنید، با همسرتان تلویزیون نگاه کنید یا به موسیقی مورد علاقه خود گوش دهید. هر کاری که انجامش حواس شما را از این نوع خوردن نادرست و مُضر پرت کند، خوب است و به شما کمک می کند کالری های اضافی دریافت نکنید.

دنیای تغذیه

اگر می خواهید با پزشکان سایت مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

برای شرکت در بحث های انجمن سایت مرتبط با بهداشت و سلامت، اینجا را کلیک کنید.

اگر می خواهید با کارشناسان تغذیه ی سایت درباره رژیم های غذایی مشورت کنید، اینجا را کلیک کنید.

*مطالب مرتبط:

با چشم باز غذا بخورید

8 نکته ی رژیمی فوق ‌العاده

چگونه بدون رژیم، لاغر شویم؟ (1) و (2)

10 فرمان برای آن هایی که رژیم دارند

رهایی از چاقی طولانی مدت

مقاومت بدن در برابر رژیم لاغری

چهار اصل مهم در رژیم درمانی چاقی

رژیم یویو، شما را چاق تر می كند

تعداد سلول های چربی در بزرگسالی ثابت می ماند

چرا لاغر نمی شوم؟

اندازه دور کمر مهم است

به چه کسی چاق می گوییم؟

باورهای غلط درباره چاقی

آیا شما چاق هستید؟

درمان چاقی: تغذیه،ورزش،دارو

چه موقع باید جلوی چاقی را گرفت؟

تفاوت کنترل اشتها در مردان و زنان

توصیه هاى غذایى براى كاهش وزن

بخش تغذیه و سلامت تبیان

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.