تبیان، دستیار زندگی
اکتشافات انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ دانا ترین پرندگان است و و یژگیهائی دارد که آن را از دیگر پرندگان جدا می کند ،از مهمترین آنها یکی اینکه حجم مغز آن نسبت به سایر پرندگان بزرگتر است، و دیگر اینکه مرده خود را به خاک دفن می کند. وقتی کسی از ک
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

کلاغ دانا ترین پرنده است

غراب

وقتی كه قابیل هابیل را به قتل رساند، او را رها ساخت و و حیران ماند و نمى‏دانست با آن، چه كند. خداوند دو كلاغ را چنین مأموریت داد كه یكى از آنها دیگرى را بكشد و با منقار و پاهایش چاله‏اى براى آن بكند و سپس او را در آن چاله افكنَد. هنگامى كه قابیل ملاحظه كرد، آن كلاغ چگونه كلاغ دیگر را مدفون ساخت، دلش به رحم آمد و دوست نداشت عاطفه‏اى كمتر از آن داشته باشد، از این رو برادرش را در زیر خاك نهان ساخت، حیرت زده و غمگین و پشیمان از كرده خویش با خود گفت: آیا شایسته است كه من عاطفه و مهرى كمتر از این كلاغ داشته باشم!

این سخن را خداوند سبحان این گونه بیان فرموده است:

فَبَعَثَ اللّهُ غُرَاباً یَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِیُرِیَهُ كَیْفَ یُوَارِی سَوْءةَ أَخِیهِ قَالَ یَا وَیْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَـذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِیَ سَوْءةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ[المائدة : 31]

پس از آن خداوند کریم زاغی را ( کلاغ) فرستاد ( که کلاغی دیگری را کشته بود) تا زمین بکاود و به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را دفن کند.( هنگامی که دید که آن زاغ چگونه زاغ که کند پنهان کرد) قابیل گفت: وای بر من! آیا من نمیتوانم مثل این کلاغ باشم و جسد برادرم را دفن کنم؟!  پس ( سر انجام از ترس رسوائی و بر اثر فشار وجدان ،از کرده خود پشیمان شد و) از زمرۀ افراد پشیمان گردید .

کلاغ، داناترین پرنده

چرا خداوند پاک کلاغ را برای آموختن خاک سپاری مرده به انسان می فرستد ؟

اکتشافات انجام شده روی پرندگان نشان می دهد که کلاغ دانا ترین پرندگان است و و یژگیهائی دارد که آن را از دیگر پرندگان جدا می کند ،از مهمترین آنها یکی اینکه حجم مغز آن نسبت به سایر پرندگان بزرگتر است، و دیگر اینکه مرده خود را به خاک دفن می کند. وقتی کسی از کلاغها می میرد،کلاغ دیگر با منقار و چنگالهای خود گور می کند و پس از آن بالهای کلاغ مرده را با گرد می کند و به کنار بدن آن می آورد (مثل انسانها) ،و پس از آن مرده را با احترام بلند می کند و در قبر خود می گذارد و بعد روی آن خاک می ریزد. حتی کلاغی که مرتکب گناه می شود در دادگاه کلاغان گناهگار حساب شده و به اعدام محکوم می شود و او را با منقار های خود می کشند نیز توسط یکی از کلاغها برای خاکسپاری برده می شود و بهمان ترتیب به خاک سپرده می شود.

باید مرده به خاک دفن شود:

فرستادن کلاغ برای آموزش دادن خاکسپاری مرده به انسان، به این معنی است که مرده می بایست به خاک سپرده شود. و مرده ضمن اینکه خوراکی برای درندگان می شود و می گندد و خاک سپردن آن احترامی به فرد مرده است، هنگامی که تحلیل می رود و در جو پراکنده می شود بیماریهائی را ایجاد می کند. بنابر این چنانکه آیه مطرح نموده، دین از دیر زمان به انسان یاد داده بوده که مرده را می بایست به خاک سپرد.

نوشته:مروة عزمی مختار جنینة

تنظیم: شکوری_گروه دین و اندیشه تبیان

منابع:

http://arabic.peopledaily.com.cn/200208/12/ara20020812_56502.html

http://www.birds.cornell.edu/crows/crowinfo.htm

http://www.wild-bird-watching.com/index.html

http://en.wikipedia.org/wiki

http://www.pestproducts.com/crows.htm

http://www.crows.net/index.html