تبیان، دستیار زندگی
ایران پر است از اعجوبه‌های فوتبال بایرن مونیخ نخستین چالش بزرگ من است علی كریمی به عنوان یك ستاره‌ی محلی الاهلی دبی می‌توانست به راحتی به زندگی آرام تن دهد اما‏ مرد سال 2004 فوتبال آسیا صحرای خورشید را برای آب‌وهوای سرد‌تر م...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گفتگوی مفصل علی كریمی با سایت فیفا

ایران پر است از اعجوبه‌های فوتبال
بایرن مونیخ نخستین چالش بزرگ من است


علی كریمی به عنوان یك ستاره‌ی محلی الاهلی دبی می‌توانست به راحتی به زندگی آرام تن دهد اما‏ مرد سال 2004 فوتبال آسیا صحرای خورشید را برای آب‌وهوای سرد‌تر مركز اروپا رها كرد و به بایرن‌مونیخ، غول آلمان پیوست.

این مقدمه‌ی گفت‌وگوی طولانی فیفا با علی كریمی است.

علی كریمی كه می‌خواهد در بوندس‌لیگا بدرخشد به پرسش‌های FIFA.COM پاسخ داد.

* نخستین هفته‌های حضورت در بایرن‌مونیخ را تجربه می‌كنی. ‏‏‏عقیده‌ات در مورد باشگاه جدید چیست؟

همان چیز‌هایی كه از باشگاهی در سطح بالای جهان انتظار داریم، اینجا وجود دارد. با آغوش گرم من را در رختكن پذیرفته‌اند. به طوری كه می‌خواهم اینجا از سایر بازیكنان قدردانی كنم. همه چیز خوب پیش می‌رود و من با هم تیمی‌هایم كنار آمده‌ام. تنها با زبان ایما و اشاره با بعضی از آنها ارتباط برقرار می‌كنم‏ اما توانسته‌ام با روی ماكای و اوون هارگریوز انگلیسی حرف بزنم.

*چه زمانی و چگونه متوجه شدی كه بایرن علاقه دارد كه با تو قرارداد ببندد؟

آنها ابتدا مدت‌ها پیش تحقیق خود را شروع كرده بودند. روشن است بایرن مونیخ گروهی از بازیكنان را در نظر می‌گیرد. با گذشت زمان آنها علاقه‌شان را نشان دادند و سرانجام پیشنهاد رسمی خود را ارائه كردند. بی اندازه افتخار می‌كنم كه به باشگاه با كلاس جهانی مانند بایرن رفتم. در الاهلی دبی بودم كه پیشنهاد آنها به دستم رسید. طبیعی است از جایی كه آمده‌ام بسیار خوشحال هستم. از موناكو نیز پیشنهاد داشتم اما اگرچه آنها تیم عالی هستند اما بایرن در سطح متفاوتی قرار دارد. اگر شانس بازی كردن برای چنین باشگاه بزرگی به دست بیاوری باید از آن استفاده كنی.

*سومین ایرانی هستی كه به بایرن رفتی اما هم‌تیمی‌هایت دایی و هاشمیان هرگز در این تیم جا نیفتادند آیا سرنوشت متفاوتی خواهی داشت؟

علی دایی و وحید هاشمیان دو نفر از بهترین بازیكنان كشورمان هستند. شاید آنها بدشانش بودند یا اتفاق دیگری رخ داد. تاكنون من چیزی به دست نیاورده‌ام پس این نخستین چالش بزرگ من است. از تمام توانم استفاده می‌كنم باید ببینیم كه چه اتفاقی رخ می‌دهد.

* آیا از دایی و هاشمیان سفارش و توصیه‌ای پیش از بله گفتن به بایرن درخواست كردی؟

هنگامی كه برای تیم ملی تمرین می‌كردیم در مورد این موضوع حرف زدیم. می‌كوشم تا یكی دو گام در تمرین پیش بیفتم. اما نكته‌ی مهم این است كه چگونه پیشرفت و بازی كنم. باید به خودم توجه كنم. چیزی كه بیشتر از همه این دو به آن اشاره كرده‌اند اساس تمرینات در بوندس‌لیگا بود.

* در مورد موضوع تمرین‌ها، فلیكس ماگات را به عنوان پدیده‌ی تمرین‌های سخت‌گیرانه می‌شناسم...

از تمرین‌های سخت‌گیرانه‌ی ماگات آگاه بودم، برای همین خودم را برای این فصل آماده كرده‌ام و مشكلی با آن نداشتم و به تمرین‌هایم ادامه می‌دهم. اگرچه باید اعتراف كنم در زندگی‌ام این چنین تمرینی نداشته‌ام. خوشبختانه تا كنون توانسته‌ام با آن كنار بیایم.

* باید با فرهنگ و زبانی كاملا جدید خو بگیری كه مدتی طول می‌كشد. اما، تنها قراردادی یك ساله داری آیا این مدت كمی نیست؟

حقیقت دارد كه من تنها برای یك سال قرارداد امضا كرده‌ام. اگرچه این قرارداد یك گزینه هم دارد اگر معیارهای روشن و معین كامل شود قرارداد به طور خودكار تمدید می‌شود. اما، اكنون به آن فكر نمی‌كنم. تنها می‌كوشم كه از تمام توانم استفاده كنم.

* نمی‌تواند آسان باشد چرا كه از فرهنگی كاملا متفاوت به اینجا آمده‌ای. چه كاری می‌خواهی انجام بدهی تا هر چه زودتر با شرایط كنار بیایی؟

برنامه‌های پیش از شروع فصل بی‌اندازه سخت بوده‌اند. وقت آزاد نداشته‌ام. به محض این كه بتوانم زبان آلمانی را خواهم آموخت.

* اگر همه چیز مانند برنامه پیش برود در آینده چه چیزی در انتظار علی كریمی است؟

به آنچه كه ممكن است دو یا سه سال آینده رخ بدهد علاقه‌ای ندارم. تنها می‌كوشم كه از تمام توانم استفاده كنم. آرزوی من كامیابی در بایرن است و بی‌تردید این اولویت نخست من است. اجازه بدهید صبر كنیم و ببینیم پس از آن چه اتفاقی رخ می‌دهد. این دوران سرنوشت‌سازی در حرفه‌ی من است. برای همین صد در صد به فوتبال می‌اندیشم و هر كاری را كه سبب شود در بایرن موفق شوم را انجام می‌دهم.

* به تازگی با راهیابی به رقابت‌های جام جهانی 2006 آلمان طعم موفقیت را چشیده‌ای. ایران در این تورنمنت چه چیزی به دست می‌آورد؟

تا حالا تنها رسیدن به مرحله‌ی نهایی این رقابت‌ها به خودی خود موفقیت بزرگی بوده است اكنون كه ما به آن رسیده‌ایم می‌خواهیم برای جامعه‌ی بزرگ ایران نمایش خوبی داشته باشیم و با سرهای بالا به خانه بازگردیم. نمی‌گویم كه قهرمان می‌شویم من انسان رویایی نیستم اما بالا رفتن از گروهمان موفقیت جالبی خواهد بود.

* این نخستین حضور تو در رقابت‌های جام جهانی است از نظر شخصی این برای تو چه معنی دارد؟

هر بازیكن فوتبالی در رویای به میدان رفتن در این رقابت‌ها است. روند آماده‌سازی‌ام در بایرن به من اجازه می‌دهد تا برای كشورم در بهترین شرایط باشم تا بتوانم به كشورم كمك كنم.

* جام جهانی آینده در آلمان برگزار می‌شود آیا این دلیل انتقالت به اینجا بود؟

زمانی كه پیشنهاد بایرن را دریافت كردم هنوز روشن نبود كه ایران بتواند به مرحله‌ی نهایی رقابت‌ها راه پیدا كند. هدف اصلی من رفتن به مونیخ بود و به میزبانی آلمان ارتباطی نداشت. اما روشن است كه این یك امتیاز است. یك سال برای گرم كردن خودم وقت دارم.

* ایران در هر مسابقه‌ی مرحله‌ی مقدماتی به طرز چشمگیری پیشرفت كرد دلیل آن چه بود؟

از رقابت‌های مرحله‌ی مقدماتی‌مان راضی نیستم. در بعضی از بازی‌ها خوب نبودیم. اما، این گونه كه آنها می‌گویند در پایان نتیجه را به حساب می‌آورند. امتیازهای لازم را به دست آوردیم و به هدفمان رسیدیم. اما اگر می‌خواهیم جایی در مرحله‌ی نهایی بازی‌ها داشته باشیم باید عملكرد بهتری داشته باشم.

* بزرگ‌ترین رقیبتان برای رسیدن به مرحله‌ی نهایی جام جهانی چه تیمی بود؟

ژاپن حریف اصلی ما بود اما سایر تیم‌ها را هم به سختی می‌توان ضعیف نامید. انگیزه و اشتیاق نقش اساسی در رقابت‌های جام جهانی بازی می‌كند. خوشبختانه توانستیم به خوبی مبارزه كنیم.

* نقاط قوت ایران چیست و در چه منطقه‌هایی پیش از جام جهانی فضایی برای پیشرفت وجود دارد؟

همه‌ی تیم‌های مرحله‌ی نهایی از نظر بدنی صد در صد آماده خواهند بود. می‌توانیم از این لحاظ پیشرفت كنیم. ما عجوبه‌های عالی‌ای داریم. مربی باید بهترین تركیب را پیدا كند. البته اگر بخواهیم در آلمان شانسی داشته باشیم.

* تیم ملی ایران آمیزه‌ای از حرفه‌ای‌های با تجربه و استعدادهای جوان است. فكر می‌كنی چه كسی به عنوان ستاره از این كشور چهره شود؟

نمی‌خواهم به نام ستاره‌ای اشاره كنم. اما، این حقیقت دارد كه ما گروهی از استعدادهای بی‌نظیر را داریم. تا زمانی كه با آنها با دقت برخورد می‌شود ایران باید هر سال نیرومند و نیرومندتر شود.

* فوتبال در ایران روند رو به رشدی دارد دلایل صعود منظم ایران در رده‌بندی‌های جهانی چیست؟

مردم اینجا بسیار عاشق فوتبال هستند. بسیاری در رده‌های سازماندهی و مدیریتی كار خود را انجام می‌دهند. اگرچه من در این زمینه از كار آنها راضی نیستم. به عقیده‌ی من باید با سایر كشورها ارتباط نزدیكی داشته باشیم. نكته‌های فراوانی بیاموزیم و فرصت‌ها و ویژگی‌هایی كه آنجا پیدا می‌كنی را به خانه بیاوری. اگر این اتفاق رخ بدهد راضی خواهم شد كه در رده‌ی ملی آینده روشنی را پیش رو داریم.

* این روزها شایعه‌ی سیاسی كوچك اما غیر قابل انكاری در مورد حضور بازیكنانی از جهان اسلام به اروپا شنیده می‌شود. نظر شما در این مورد چیست؟

شخصا با هر كسی كه ملاقاتش می‌كنم برخورد یكسانی دارم. به طرز تفكر سیاسی و مذهبی اشخاص علاقه‌ای ندارم. اساسا آمده‌ام كه فوتبال بازی كنم. من سفیر هیچ كسی نیستم.

 مارادونای آسیا ، مارادونای اروپا خواهد شد؟ 

 گلهای علی کریمی در بایرن مونیخ 

 کریمی از بایرن مونیخ و تیم ملی می گوید