تبیان، دستیار زندگی
به هر حال من هم آدم موفقی بودم که در سال اول حضورم در ایران موج مثبت بزرگی به وجود آوردم و یک تیم را قهرمان کردم که این موضوع برای عده ای خوشایند نبود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بله، من آنالیزور ویدیویی بودم

قطبی: نمی دانم چرا ایرانی ها نمی توانند آدم های موفق را ببینند؟

افشین قطبی

استودیوی خوش رنگ برنامه «ورزش امروز» شبکه یک جهانی جام جم، بامداد پنجشنبه یک میهمان اسم و رسم دار داشت. افشین قطبی تنها یک روز پس از معرفی آخرین فهرست از ملی پوشان کشورمان برای حضور در اروی اتریش، راهی این شبکه بدون مرز شد تا از حوالی ساعت 12 نیمه شب یا بعد از یک بامداد میهمان پیمان یوسفی باشد و به سوالات او و نیز ایرانی های خارج نشین پاسخ بدهد. قطبی که به شدت تحت فشار افکار عمومی است و هر روز حجم انتقادات نسبت به وی افزایش پیدا می کند، سعی کرد در این برنامه به دفاع از خودش بپردازد؛ در حالی که کاملاً ملتهب و خسته نشان می داد.

من؛ یک آنالیزور ویدیویی!

همیشه این اتهام متوجه افشین قطبی بوده است که رزومه او، چندان پربار نیست و جام های جهانی مورد ادعای او نیز، صرفاً برایش با پست آنالیزور ویدیویی همراه بوده. قطبی صبح پنج شنبه این موضوع را پذیرفت، آن هم برای اولین بار در دوران حضورش در ایران: «در جام جهانی 2002، گاس هیدینک سرمربی کره جنوبی بود و سبک کار من را قبول داشت. او خواست که من در کادر فنی این تیم باشم، اما چون خودش دو دستیار هلندی و یک دستیار کره ای داشت، نمی توانست از من به عنوان دستیار استفاده کند و فدراسیون فوتبال آن کشور با این موضوع مخالفت می کرد. با این اوصاف از من به عنوان آنالیزور استفاده کرد و من هم خوشحالم که در آن تورنمنت به تیم کمک کردم. من تصاویری درست کردم که به بازیکنان کمک زیادی می کرد.» قطبی که در پروسه بازگو کردن سوابق کاری اش به این موضوع اعتراف کرده برای همیشه این بحث کهنه را خاتمه داد و دست کم روشن شد در جام جهانی 2002، او یکی از چندین عضو کادر فنی بوده، نه دستیار مستقیم هیدینک.

به هر حال من هم آدم موفقی بودم که در سال اول حضورم در ایران موج مثبت بزرگی به وجود آوردم و یک تیم را قهرمان کردم که این موضوع برای عده ای خوشایند نبود

اصلاً همه تقصیرها را بیندازید گردن من

قطبی که در این حضور تلویزیونی اش سعی می کرد بیش از همیشه فارسی را با لهجه انگلیسی مخلوط کند و اشتباهات لفظی بیشتری را در جملاتش جا بدهد(!) به موضوع حذف از جام جهانی هم اشاره کرد: «بله، من گفتم دو کره را مثل کف دستم می شناسم، اما شناختن یک حریف، لزوماً به معنای بردن آن نیست! با این حال ما می توانستیم طبق طرحی که من در ذهن داشتم کره شمالی و امارات را ببریم و با متوقف کردن کره جنوبی جهانی شویم که این اتفاق رخ نداد. به نظر من، ما در مقدماتی جام جهانی خوب بودیم و فقط یک نیمه بد جلوی کره شمالی در پیونگ یانگ داشتیم.» پیمان یوسفی سرانجام از زبان بینندگان برنامه، این سوال را از قطبی پرسید که چقدر خودش را در حذف تیم ملی مقصر می داند: «اصلاً همه تقصیرات گردن من است! الان با این حرف ها چیزی حل نمی شود و ما باید به آینده فکر کنیم. با این حال تصور می کنم وقتی تیمی شکست می خورد، همه در آن مقصر هستند، از مربیان سابق و فعلی تا بازیکنان و حتی رسانه ها!» خوشحالیم که ما هم در این شکست بی نصیب نماندیم و افشین امپراتور سهمی را هم برای ما در نظر گرفت!

قطبی

ایرانی ها چشم دیدن آدم های موفق را ندارند

افشین قطبی که در خلال مصاحبه اش سعی کرد چند بحث جزیی فنی را هم پیش بکشد و اطلاعاتش را نشان بیننده ها بدهد، یک اشکال فرهنگی هم از مردم کشورمان گرفت. وقتی مجری برنامه در مورد اختلاف اخیر او و دایی حرف زد، سر درد دل سرمربی تیم ملی هم باز شد: «من نمی دانم چرا ما ایرانی ها فقط همدیگر را می زنیم. من که 30 سال خارج بودم، در بازگشتم متوجه شده ام مردم ما نسبت به موفقیت آدم ها حساس هستند و سعی می کنند آنها را بزنند. به هر حال من هم آدم موفقی بودم که در سال اول حضورم در ایران موج مثبت بزرگی به وجود آوردم و یک تیم را قهرمان کردم که این موضوع برای عده ای خوشایند نبود». و البته علی دایی: «به او تبریک می گویم که توانست پرسپولیس را قهرمان کند. من از زمانی که او لباس تیم ملی را به تن کرد، به وی افتخار کردم و طرفدارش بودم. حالا هم مشکلی با دایی ندارم و برایش آرزوی موفقیت می کنم.»

پتانسیل قهرمانی را داریم

بخش دیگری از سخنان قطبی اما، مربوط به سرنوشت ایران در جام ملت  های آسیا می شد: «من دفعه اول که به ایران آمدم، قول قهرمانی دادم و توانستم پرسپولیس را قهرمان کنم. به خاطر همین، الان طوری شده که انگار همه هی باید قول قهرمانی بدهند! من این بار این کار را نمی کنم، اما باور دارم که بازیکنان ما پتانسیل قهرمانی در آسیا را دارند و برای رسیدن به این هدف، با همه وجود تلاش خواهیم کرد.» به هر حال شاید شنیدن حرف های تازه از قطبی، آن هم در روزهایی که او تصمیم گرفته کمتر با رسانه ها حرف بزند، خالی از لطف نبوده باشد.

تنظیم:سعید آقازاده