تبیان، دستیار زندگی
نقشه آسمان هم یکی دیگر از ابزاریست که شما می توانید با استفاده از آن مکان و زمان صور فلکی را در آسمان مشاهده کنید. نقشه های نجومی در واقع طرح مسطحی از کره آسمانی هستند که صورت های فلکی را در یک صفحه به نمایش درآورده اند. البته نقشه ها انواع مختلف دارند و
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه های رسیدن به صور فلکی

اگر با صور فلکی آشنایی کامل دارید و می دانید آن ها به چه شکلی هستند، در چه فصلی از سال به خوبی مشاهده می شوند، در کدام سمت از آسمان قرار دارند و ... لازم نیست این مطلب را بخوانید! اما اگر عزمتان را جزم نموده اید که با آن ها آشنایی پیدا کنید، می توانید از ابزار و وسایلی که در زیر معرفی می شود استفاده کنید:

کتاب

کتاب در ستاره شناسی هم بهترین دوست شما به حساب می آید. با وجود تمام مجلات و نرم افزارها و سایت ها باز هم مطالعه نجوم از روی کتب مناسب، بهترین راه برای آشنایی با این دانش کهن است. در ارتباط با موضوع صور فلکی، کتاب های بسیاری در ایران ترجمه و تالیف شده اند که در میان آن ها می توان به دو کتاب «راهنمای ماهانه آسمان شب» و «صورت های فلکی» ترجمه استاد احمد دالکی اشاره کرد. (انتشارات گیتاشناسی)

در این کتب علاوه بر یادگیری اولیه مفاهیم ستاره شناسی با صور فلکی نیم کره شمالی، اجرام اعماق آسمان، ستارگان مهم، بهترین زمان برای مشاهده و افسانه های آن ها آشنا خواهید شد.

گردونه آسمان
گردونه آسمان

گردونه آسمان از دو ورقه مقوایی تشکیل شده است که از وسط به یکدیگر وصل شده اند و یکی از آن ها بر روی دیگری می چرخد. این وسیله شاید بیشتر شبیه به کاردستی کودکان به نظر برسد ولی به کمک همین ابزار ساده می توانید زمان مناسب برای مشاهده هر صورت فلکی را بیابید.

برای استفاده از گردونه آسمان باید ساعتی را که در آن قصد رصد دارید (ساعتی که در کنار صفحه بیرونی نوشته شده) را با روز و ماهی که در آن هستید (تاریخی که در حاشیه صفحه درونی نوشته شده) تنظیم کنید و سپس آن را به گونه ای بالای سر خود بگیرید که 4 جهت اصلی نوشته شده بر روی گردونه با جهات اصلی هماهنگ شود. تصویری که حاصل می شود، آسمان آن لحظه را به شما نشان می دهد. به این ترتیب شما آسمان شب 365 روز سال را در هر ساعتی که بخواهید به همراه دارید.

نقشه

نقشه آسمان هم یکی دیگر از ابزاریست که شما می توانید با استفاده از آن مکان و زمان صور فلکی را در آسمان مشاهده کنید. نقشه های نجومی در واقع طرح مسطحی از کره آسمانی هستند که صورت های فلکی را در یک صفحه به نمایش درآورده اند. البته نقشه ها انواع مختلف دارند و در بعضی از آن ها علاوه بر نمایش صور فلکی، اجرام عمق آسمان را با مختصات دقیق نیز مشخص کرده اند. اما برای شروع کار استفاده از نقشه های ساده بهترین کار است.

مانند نقشه های جغرافیایی که برای پیدا کردن نقطه ای روی نقشه از طول و عرض جغرافیایی بهره می گیریم در نجوم هم از روشی همانند جغرافیا استفاده می کنیم، با این تفاوت که دو پارامتر مورد نیازمان برای تعیین نقطه مورد نظر بعد و میل نامیده می شود.

مزیت نقشه به سایر ابزار این است که شما با مکان صورت های فلکی مختلف نسبت به یکدیگر آشنا می شوید و یک دید کلی نسبت به آن ها پیدا می کنید. یعنی اگر یک صورت فلکی را پیدا کنید با استفاده از آن می توانید سایر صور را نیز پیدا کنید.

نرم افزارها

نمایی از نرم افزار starry night

نرم افزارهای قدرتمند ستاره شناسی مانند starry night امکانات بسیاری را در اختیار ستاره شناسان قرار می دهند. شما با استفاده از این نرم افزارها زمان های کسوف و خسوف، موقعیت سیارات در آسمان، مختصات دقیق ستارگان و کهکشانها و سایر اجرام اعماق آسمان، مکان حرکت ماهواره ها و... را می توانید پیدا کنید. این نرم افزار حتی قادر است اشکال صور فلکی را در سایر سیارات نیز به شما نشان دهد. یعنی شما می توانید ببینید دب اکبر در مریخ به چه شکلی درخواهد آمد.

اگر خیلی دقیق هستید و می خواهید همه کارهایتان روی اصول باشد، با استفاده از سایتهای جغرافیایی مختصات دقیق محل سکونتان را پیدا کنید و سپس آن را در نرم افزار starry night وارد کنید. نرم افزار، آسمانی را که شما از پنجره اتاقتان در همان لحظه مشاهده می کنید برایتان شبیه سازی می کند و به نمایش درمی آورد.

سایت های نجومی

اغلب سایت های معتبر نجومی، امکانی را برای کاربرانشان تهیه کرده اند که به وسیله آن می توان با وارد کردن شهر و کشور، نقشه ساده آسمان شامل صور فلکی را در تاریخ مورد نظر به دست آورد.

می توانید این قابلیت را از طریق سایت heavens-above.com امتحان کنید.

تهیه و تنظیم برای تبیان:

م.ح.اربابی فر